Fermentis Safbrew BE-256 (tidligere Abbaye)

Hei

Har en belgisk kvadruppel på gang, og tenkte forsøke å ta vare på gjæren - Fermentis SafAle BE-256.
På Fermentis sitt produktark står det "To maintain the aromatic profile at the end of the fermentation, we do recommend to crop this yeast as soon as possible after fermentation" Hva betyr dette ?

Mvh
Frode N Hansen
 
Om jeg forstår det riktig betyr det å flytte ølet av gjærkaka så fort gjæringa er over. Å bunnhøste litt slurry er ingen problem, jeg gjenbruker ikke gjær, men henter en liten slant slurry etter ølet er tappet og setter en 2 liter starter med ei spiseskje slurry.

Når starteren har gått sin gang er det kjøleskapet et døgn, så dekantere bort 1,8 dl, røre de siste 2 dl inn med gjæra og fordele på 4x50ml rør. Et rør brukes da til neste starter som skal brukes i brygg.
 
Hei

Har en belgisk kvadruppel på gang, og tenkte forsøke å ta vare på gjæren - Fermentis SafAle BE-256.
På Fermentis sitt produktark står det "To maintain the aromatic profile at the end of the fermentation, we do recommend to crop this yeast as soon as possible after fermentation" Hva betyr dette ?

Mvh
Frode N Hansen

En quadruppel har omkring 10% alkohol, og den gjæren skal du nok ikke gjenbruke. Gjær tåler marinering i sånt øl like dårlig som vi gjør:). Så instruksen forteller deg bare at du ikke skal la ølet bli stående på gjæren etter at gjæringa er ferdig.
 
En quadruppel har omkring 10% alkohol, og den gjæren skal du nok ikke gjenbruke. Gjær tåler marinering i sånt øl like dårlig som vi gjør:). Så instruksen forteller deg bare at du ikke skal la ølet bli stående på gjæren etter at gjæringa er ferdig.

Takk.

Jeg tolket også instruksen slik, men ble forvirret når oppskriften fra bryggselv sa 2 til 3 uker. Normalt sier de jo 2 uker. I tillegg skulle denne gjæren være rask.
Tok den etter 14 dager jeg. Hadde da hatt stabil FG i fire, fem dager.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gammel tråd, men prøver likevel. Akkurat flasket en belgisk blond gjæret med BE-256. Uventet høy utgjæring, FG på 1.005. Noen med erfaringer med denne gjæren. Ut fra typeriktighet er det jo ikke belgisk blond, men øl er det likevel...
 
Sist redigert:
"it climbed up the stairs and tried to strangle me! Best put an armed guard on that one it's a nutter :eek:" (https://www.thehomebrewforum.co.uk/...-its-my-back-up-if-my-starter-is-a-dud.76568/)

Ser ut til at den er en verdig slektning av Westmalle-gjæren, som jeg bruker:). Noen sier at det er den samme, men det er jeg ikke sikker på. Men åkkesom: Monter utblåsningsutstyr med en gang. Ingen grunn til å vente, for du kommer nok til å trenge det. Skumproduksjonen er nær sagt utrolig. Jeg prøvde å fikse det med å fordele brygget på to kar - som da fikk 17 liter frirom hver - men det hjalp ikke. Ut ville den:).

Om den kvitter seg med alt for mye gjær, kan det kanskje skape problemer mot slutten. Så det kan være en ide å topphøste en del og ta vare på. Den kan du så friske opp med litt vørter og tlbakeføre om det skulle bli behov for det.

Jeg trur ikke jeg har brukt 256, men om den er fra Westmalle, og gjør det samme som min versjon (Imperial b48), lager den veldig godt øl. Snilt og rundt i smaken; ikke så aggressivt fenolsk som mange belgiere lager. Men for all del; med klart belgisk preg.
 
Sist redigert:
Noen sier at det er den samme, men det er jeg ikke sikker på.
Det stemmer definitivt ikke BE-256, har engelsk opphav, det samme har forøvrig Rochefort uten at det er samme som BE-256.


Jeg trur ikke jeg har brukt 256, men om den er fra Westmalle, og gjør det samme som min versjon (Imperial b48), lager den veldig godt øl.
Jeg har brukt 256 i en mørk belgisk. Ble ikke veldig imponert, uten at ølet er dårlig. Bruker den neppe igjen. Tror @loebrygg har samme erfaring. Vil forsøke Lallemand Abbaye (Chimay) neste gang eller WB-06 (Duvel).
 
Ja, stemmer det. Ikke veldig imponert
Kan ikke huske om det produserte mye skum, mye mulig
Husker bare at den produserte mye sulfid
 
Tilbake
Topp