Gylden Ipa

Alli

 
Hei, smakte en øl i Danmark for et par år siden og fant tilfeldigvis denne oppskriften. Håper vertfall det er denne.


Jeg har kun kjøpt ferdige sett til nå men ønsker og kjøpe inn ingrediensene til denne. Kan noen hjelpe meg til og konvertere disse sånn at jeg får kjøpt alt igjennom en norsk nettside? :) Flere ting som jeg ikke fant på bryggselv.no. Som fks: Green bullet humle. er det noe som erstatter denne?. Takk for forhånd :)
 
Hei, smakte en øl i Danmark for et par år siden og fant tilfeldigvis denne oppskriften. Håper vertfall det er denne.


Jeg har kun kjøpt ferdige sett til nå men ønsker og kjøpe inn ingrediensene til denne. Kan noen hjelpe meg til og konvertere disse sånn at jeg får kjøpt alt igjennom en norsk nettside? :) Flere ting som jeg ikke fant på bryggselv.no. Som fks: Green bullet humle. er det noe som erstatter denne?. Takk for forhånd :)
Google Green Bullet, så finner du mange forslag på erstatninger. Plukk en som går igjen flere steder.

Det er bare veldig vanlige maltsorter der. For å tilpasse mengdene tl ditt bryggeri, bruker du denne: https://brewgr.com/recipe/35357/gylden-ipa-recipe

Hvis du har brygga en del sett, og har fått riktig styrke og volum, kan du legge inn 75% på effektivitet. Eller sagt på en annen måte: Du kan konvertere til et vanlig sett gjennom å legge inn 75%. Kjenner du effektivitetsprosenten din, bruker du sjølsagt den.
 
Flaked Oats er havregryn, vanlig type som du får i dagligvarebutikk. Selv pleier jeg å benytte Bjørns... :) (de små... ikke de store flakene, funker sikkert det også altså)
 
Takk for svar, når det kommer til flaked oaks, er det denne typen? https://www.bryggselv.no/crisp-malt...ified-wheat-100-g-knust-3-5-ebc--1-2-lovibond

Og skal den har samme knusing som resten av malten?

står ikke noe om det trengs 1 eller 2 poser med gjær? Går ut ifra det er kun 1?
Flaked oats skal ikke knuses men brukes som de er rett fra posen, blir det mye av denne sorten i batchen kan det være lurt med litt risskall, som letter gjennomstrømning i mesken når en skal skylle og renne av.
 
Flaked Oats er havregryn, vanlig type som du får i dagligvarebutikk. Selv pleier jeg å benytte Bjørns... :) (de små... ikke de store flakene, funker sikkert det også altså)
Havregryn har jeg masse av, bruker det daglig :) Takk!
2 poser. Antakelig går det greit med en, men etter boka skal det være to. Og jeg hadde brukt to.
Det var det jeg hadde mistanke om, ikke akkuratt dyrt med gjær... Takk! :)
Flaked oats skal ikke knuses men brukes som de er rett fra posen, blir det mye av denne sorten i batchen kan det være lurt med litt risskall, som letter gjennomstrømning i mesken når en skal skylle og renne av.
Hva anser du som mye? Her tenker jeg og erstatte det med havregryn siden jeg allerede har mye av det hjemme :) Takk for svar!
 
Flaked oats skal ikke knuses men brukes som de er rett fra posen, blir det mye av denne sorten i batchen kan det være lurt med litt risskall, som letter gjennomstrømning i mesken når en skal skylle og renne av.
Jeg har alltid kverna det. Det skader neppe å findele det som skal gjøres tilgjengelig for enzymene. Men det er nok ikke nødvendig, heller.

Jeg veit ikke; er angsten for tett mesk overdrevet? Jeg opplevde det aldri den tida jeg dreiv med kontinuerlig skylling.
 
Jeg har brukt 1,5 kg havregryn i Impstout uten probelm med tett mesk, så har aldri ansett det som et mulig problem :rolleyes:
 
Havregryn har jeg masse av, bruker det daglig :) Takk!

Det var det jeg hadde mistanke om, ikke akkuratt dyrt med gjær... Takk! :)

Hva anser du som mye? Her tenker jeg og erstatte det med havregryn siden jeg allerede har mye av det hjemme :) Takk for svar!
Erfaringen jeg sitter igjen med mitt oppsett er at når jeg nærmer meg 8-10 % har jeg tilsatt risskall for lettere gjennomstrømning. Har hatt noen runder før jeg begynte med risskall men det tar tid før det renner igjennom og er en uheldig så kan det nesten tette seg helt. Nå skal jeg si at med oppsettet mitt kjører jeg kontinuerlig sirkulasjon med rims så jeg er avhengig at det sirkulerer for å holde temperatur stabil.
 
Tilbake
Topp