Rimelig BIAB (Hyttekjele)

Alltid på jakt etter å spare litt penger og kom over denne bloggposten.

Enkelt forklart, stor kjele, isolere, hive oppi varmeelement. Profitt??

Tanken var, hyttekjele. De får man ganske rimelig på finn med kran. Fant feks dette som et eksempel: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=212259721
Røske ut varmeelementet i denne: https://www.clasohlson.com/no/Vannkoker,-1,7-liter/p/44-2006-1
(hvor enkelt er det egentlig og demontere disse elementene..? )


Så, hiver man da bare den i bunnen av kjelen?
Har en Inkbird, den kunne vel da blitt brukt for tempregulering under mesking og kok? Eller, kok trenger forøvrig ikke temp. regulering når jeg tenker meg om..
Så kjøpe liggeunderlag på feks europris for å isolere selve kjelen.

Er det noe ved denne idéen jeg ikke helt har skjønt? Eller vil det fungere finfint?
Noen som har gitt noe sånt et forsøk?
 
Skeptisk til det der "rive ut varmeelementet fra en billig vannkoker"-opplegget. Om noe skulle gå galt så lukter det regress fra forsikringsselskapet lang vei.
 
Alltid på jakt etter å spare litt penger og kom over denne bloggposten.

Enkelt forklart, stor kjele, isolere, hive oppi varmeelement. Profitt??

Tanken var, hyttekjele. De får man ganske rimelig på finn med kran. Fant feks dette som et eksempel: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=212259721
Røske ut varmeelementet i denne: https://www.clasohlson.com/no/Vannkoker,-1,7-liter/p/44-2006-1
(hvor enkelt er det egentlig og demontere disse elementene..? )


Så, hiver man da bare den i bunnen av kjelen?
Har en Inkbird, den kunne vel da blitt brukt for tempregulering under mesking og kok? Eller, kok trenger forøvrig ikke temp. regulering når jeg tenker meg om..
Så kjøpe liggeunderlag på feks europris for å isolere selve kjelen.

Er det noe ved denne idéen jeg ikke helt har skjønt? Eller vil det fungere finfint?
Noen som har gitt noe sånt et forsøk?
Du trenger ikke temp. regulering i mesk heller, men om du ser bort fra hjemmelagde løsninger med uegnede deler så er nok det billigste en separat induksjonsplate som gir nesten det samme med effektregulering. F.eks. denne fra Ikea kan stilles helt ned på 150 og 300W og man kan da bremse varmetapet samtidig som ev. meskepose ikke smelter.

Selv bruker jeg en suppekjele og en enda billigere induksjonsplate som jeg slår av under mesk. Pga. kjelen er bredere enn vanlige bryggekjeler måtte jeg opp på en meskepose som egentlig er for mye større kjeler, men den er solid og hempene gjør det veldig enkelt å løfte og henge den opp for å renne av seg.
 
Skjønner.
Dyppvarmer så går vinningen opp i spinningen, de er såpass dyre at jeg like gjerne kan kjøpe 37L kjele og kjøre det på komfyren.

den IKEA platen så ikke dum ut. Hvordan er kjeramisk platetopp (samme watt) til sammenlikning? Slike hyttekjeler støtter vel neppe induksjon?

er vel kanskje bare å bite i det sure eplet og kjøpe skikkelig kjele først som sist
 
Skjønner.
Dyppvarmer så går vinningen opp i spinningen, de er såpass dyre at jeg like gjerne kan kjøpe 37L kjele og kjøre det på komfyren.

den IKEA platen så ikke dum ut. Hvordan er kjeramisk platetopp (samme watt) til sammenlikning? Slike hyttekjeler støtter vel neppe induksjon?

er vel kanskje bare å bite i det sure eplet og kjøpe skikkelig kjele først som sist
Om en ny kjele ikke støtter induksjon har den nok så tynn bunn uansett at det lett svir seg med støpejern eller keramisk kokeplate. Likevel dersom du får tak i en klassisk Rommelsbacher rimelig er den i hvert fall mer uknuselig enn en sånn induksjonsplate i plast og glass, men selv er jeg godt vant og foretrekker en plate som regulerer effekten umiddelbart og som jeg ikke trenger å tenke på er varm når kjelen er tatt av.
 
Utgangspunktet var en aluminiumskjele fra forsvarets overskuddslager, om jeg ikke misforstår. Og aluminium funker jo ikke på induksjon.

Jeg synes det er vrient å komme veldig billig ut av det dersom man ønsker å brygge vanlig batchstørrelse (25 liter til gjæring) uten å risikere for mye, og uten å måtte akseptere at det tar temmelig lang tid å få vørteren opp i kok. Da er nok det billigste en (brukt) bryggemaskin. Men om du satser på halv batchstørrelse, kan alt gjøres fryktelig billig.

Meskinga kan du alltids fikse, men du må ha en (minst) 37 liters kjele og en god varmekilde om du skal brygge en vanlig batch. Eller du kan selvfølgelig satse på råøl:).
 
Ja, nei forsåvidt enig der. Får finne meg en 36L kjele og kjøre på induksjonstoppen på kjøkkenet. Virker som beste alternativ.

da var det bare å sette på søk på finn og vente 20 år
 
Jeg synes det er vrient å komme veldig billig ut av det dersom man ønsker å brygge vanlig batchstørrelse (25 liter til gjæring)
Enig hvis målet er å brygge med kun malt. Men det er jo en mulighet å bytte ut noe, eller all, basemalt med ekstrakt og bare meske spesialmalten. Da kan man tilsette kaldt vann etter kok og kanskje slippe noe mer avkjøling også.

Det er det jeg har planer om å gjøre på hytta i sommer, prøve å gjøre det enkelt og med minimalt med utstyr.
 
Enig hvis målet er å brygge med kun malt. Men det er jo en mulighet å bytte ut noe, eller all, basemalt med ekstrakt og bare meske spesialmalten. Da kan man tilsette kaldt vann etter kok og kanskje slippe noe mer avkjøling også.

Det er det jeg har planer om å gjøre på hytta i sommer, prøve å gjøre det enkelt og med minimalt med utstyr.
Enig. Ikke noe problem med det der; det eneste er at du må korrigere humletilsetninga for dårligere utbytte. For hyttebrygging må jo det være helt greit.
 
Tilbake
Topp