CO2 karbonert på flaske

Jeg har tappet de siste batcene som skal flasker på et 19L fat med tilsatt co2 i stedet for å flaskekarbonere dem. Jeg synes det gir en del fordeler. Ingen overkatbonerte flasker så langt og svært lite bunnfall selv i en neipa. Krystallklart øl. Og jeg håper at jeg kjenner en bedre smak.

Ulempen synes jeg er er litt svakt skum. Altså, det er passe kullsyre når jeg drikker, men jeg synes det er litt lite skum. De første batcene har vært ales, og der liker jeg uansett ikke at det er så mye skum eller kullsyre, så det har vært greit nok likevel. Men nå skal jeg tappe en lager. Juleølet av alle ting! Der vil jeg gjerne ha litt mer skum og kullsyre.

Når jeg begynner å tappe har jeg alltid opplevd mye skum når jeg har tappet de første flaskene. Det skummer over og flaskene blir bare halvfulle. For å unngå overskumming har jeg minimalt med trykk. Det går noen flasker før jeg får kontroll. Men da er altså resultatet at det blir snaut med kullsyre i flaska.

Jeg mistenker at overskumming kan noe med temperatur å gjøre. Fatet står en ukes tid til karbonerong på12°. Jeg henter det ut å begynner å tappe i et rom på drøyt 20°. Kan det være et problem? Bør jeg la fatet stå å aklimatisere seg i romtemperatur før jeg tapper?

Jeg bruker tapcooler ferdig oppsatt pakke fra leverandør. Er litt usikker på innvendig diameter på slange, men jeg formoder at den er "riktig".

Noen som kan gi veiledning og råd?
(Ja, en sofa står i fare for å bli bytta ut med en fryseboks så jeg får plass til mer enn tre øl på fat, men akkurat nå er det nødvendig å.flaske det meste )
 
Vi fyller en del fra fat til flaske, men har denne varianten her
Har ingen erfaring med tapcooler sin mottrykksfyller.
Med riktig stilt blødeventil blir det minimalt ned skum. Jeg fyller til toppen av halsen på flaska, så lar jeg det som er i røret renne ned i flaska slik at det skaper passelig med skum til å legge korken på. Hvis du får problemer med at halve flaska er full av skum, så har du enten for lite mottrykk, for høy temperatur i ølet du fyller, eller en lekkasje mellom kransen på flaska og pakningen i tapcooleren. Når du har mottrykk er ikke slangelengde eller diameter av noe viktighet, men blødeventilen må stemme noenlunde med flowen, slik at du ikke taper trykk i flaska raskere enn du klarer å fylle den. Siden fylleren og slangen ikke er kald ved de første flaskene så blir det noe mer skum i flaska inntil slangen og fylleren er kjølt ned til øltemperaturen.
 
Vi fyller en del fra fat til flaske, men har denne varianten her
Har ingen erfaring med tapcooler sin mottrykksfyller.
Med riktig stilt blødeventil blir det minimalt ned skum. Jeg fyller til toppen av halsen på flaska, så lar jeg det som er i røret renne ned i flaska slik at det skaper passelig med skum til å legge korken på. Hvis du får problemer med at halve flaska er full av skum, så har du enten for lite mottrykk, for høy temperatur i ølet du fyller, eller en lekkasje mellom kransen på flaska og pakningen i tapcooleren. Når du har mottrykk er ikke slangelengde eller diameter av noe viktighet, men blødeventilen må stemme noenlunde med flowen, slik at du ikke taper trykk i flaska raskere enn du klarer å fylle den. Siden fylleren og slangen ikke er kald ved de første flaskene så blir det noe mer skum i flaska inntil slangen og fylleren er kjølt ned til øltemperaturen.
Vi har også denne - aldri problemer med skum hvis du gjør som du beskriver her - helt genialt.
 
Jeg har samme fylleren som Huneide og Dojonieu, men også en TapCooler som jeg bruker til bokser. Har faktisk aldri fylt noe annet enn kaldt øl, men iflg. litteraturen vil varme medføre mye skum.

En mottrykksfyller krever litt øvelse. Det gjelder å finne en balanse mellom trykket på fatet og mottrykket i boksen. Ventilen slipper langsomt opp på trykket i flasken etterhvert som den fylles opp. Jeg pleier å sette fattrykket på 1 bar – og mottrykket på omtrent halvparten. Jeg hører på lyden fra TapCooler-ventilen når den har fått fullt trykk, derfor har jeg aldri på radio eller musikk under fylling. Vil anbefale den lille ventilpinnen som selges som ekstrautstyr. Den gjør det uendelig mye lettere å purge flaskene. Jeg purger grundig 3 ganger.

Slangene som følger med er tipp topp. En siste ting: Jeg synes det er utfordrende å fylle hvis ølet er overkarbonert. 2,9-3 vol er i overkant, etter min erfaring.
 
Det var jo en ca 237 ganger bedre mottrykksløsning når man skal ha mer enn noen flasker. Er det fortsatt direktesalg fra michael at mileco dot se som gjelder eller er det noen butikker her som har tatt den inn?

Ser også at Svarstad Bryggelaug har laget seg et hjemmelaget stativ til tapcooler som gir noe av den samme effekten.
 
Det var jo en ca 237 ganger bedre mottrykksløsning når man skal ha mer enn noen flasker. Er det fortsatt direktesalg fra michael at mileco dot se som gjelder eller er det noen butikker her som har tatt den inn?

Ser også at Svarstad Bryggelaug har laget seg et hjemmelaget stativ til tapcooler som gir noe av den samme effekten.
Såvidt jeg vet selger han den fremdeles. Man bør absolutt ha en eller annen form for handsfree-løsning når man tapper mer enn noen få flasker.
 
Sist redigert:
Resultatet ble i hvert fall mye bedre og mye mindre søl etter rådene over. Takker og bukker. Jeg la rapperen i kjøleskapet og var nøye med å unngå å miste trykk ved på koblingen i tuten.

Selv om det er nok kullsyre i ølet når det drikkes synes jeg likevel det blir mindre skum enn ved sukker-priming. Er det andres erfaring også?
 
Selv om det er nok kullsyre i ølet når det drikkes synes jeg likevel det blir mindre skum enn ved sukker-priming. Er det andres erfaring også?
Mengde kullsyre (og skum) bestemmes av hvor høyt trykk du har, temperatur og hvor lenge fatet står til karbonering, så det kan du bestemme selv.
 
Ja, og jeg følger tabellene på Brewersfriends. Og smaksmessig er det nok. Men utseendemessig burde vært litt mer. (Har bare prøvesmakt en lager flaske hvor jeg ville ha mer skum)

Jeg har ikke samme problemet når jeg tapper fra fat direkte i glasset.
 
Hei,
Jeg har brukt mye mottrykksfyller, først en sterkt modifisert Alivariant og nå en slik svenskefyller som dem over (takket være en som oppgraderte til boks )

Uansett type mottrykksfyller er de i prinsippet uavhengige av temperatur og karboneringsnivå forutsatt at fatet du starter fylling fra er i balanse på den temperaturen det har (samsvar mellom karboneringsnivå og trykk i headspace).
Minst skumproblemer opplever jeg ved å øke trykket når jeg fyller. Så hvis ølet er karbonert på en bar øker jeg trykket på fatet og fylleren til 1.5 bar når jeg begynner å fylle. Husk å sette tilbake trykket etter fylling dersom du ikke fyller alt!

Sist jeg fylte tre kasser med svenskefylleren kom jeg på et triks som jeg irriterer meg over at jeg ikke har kommet på før: hvis fyllingen går litt sakte er det bare å trykke litt på purge-knappen så slippes litt trykk fra flaska og det renner fortere. Lettere å provosere frem litt skum å legge korken på også på den måten
 
Minst skumproblemer opplever jeg ved å øke trykket når jeg fyller. Så hvis ølet er karbonert på en bar øker jeg trykket på fatet og fylleren til 1.5 bar når jeg begynner å fylle.
Jeg gjør vel egentlig ufrivillig det motsatte. Jeg karbonerer i vinkjelleren på 12-13 grader, men tar ølet ut i bryggeriet som holder minst 20 grader når jeg tapper. Da burde jeg vel egentlig skrudd opp fra f.eks. 1 bar til 1,36 bar bare for å ha samme trykk? Eller misforstår jeg? Og hvor fort påvirker egentlig tempraturendringen karboneringsnivået? Det er vel øltempraturen som har betydning, og den er jo litt treg med å tilpasse seg lufttemperaturen. Men jo mindre det er i fatet, jo fortere går tilpasningen til luften samtidig som det siste ølet har vært lengst i 20 graders omgivelser.
 
Jeg gjør vel egentlig ufrivillig det motsatte. Jeg karbonerer i vinkjelleren på 12-13 grader, men tar ølet ut i bryggeriet som holder minst 20 grader når jeg tapper. Da burde jeg vel egentlig skrudd opp fra f.eks. 1 bar til 1,36 bar bare for å ha samme trykk? Eller misforstår jeg? Og hvor fort påvirker egentlig tempraturendringen karboneringsnivået? Det er vel øltempraturen som har betydning, og den er jo litt treg med å tilpasse seg lufttemperaturen. Men jo mindre det er i fatet, jo fortere går tilpasningen til luften samtidig som det siste ølet har vært lengst i 20 graders omgivelser.
Hvis du karbonerer et øl som holder 12-13 grader trenger du å øke trykket sammenlignet med kjøleskap. (1 bar/12 grader gir bare litt er over 2 vol.) Det finnes tabeller for dette. Å flytte selve fyllingen til et varmere rom er uproblematisk. Det tar tid før ølet påvirkes, og du er sikkert ferdig lenge før det. Mange mener at et serveringstrykk som er litt høyere enn trykket i fatet er gunstig. I hvert fall bør det ikke være lavere.
 
Akkurat karboneringsmengden tror jeg at jeg har kontroll på. Bruker brewersfriends tabeller for det. Men det er akkurat når dette skal over på flaske at jeg sliter litt, selv om det var stor forbedring og betydelig redusert svinn sist gang takket være gode råd i tråden.
 
Jeg har tappet de siste batcene som skal flasker på et 19L fat med tilsatt co2 i stedet for å flaskekarbonere dem. Jeg synes det gir en del fordeler. Ingen overkatbonerte flasker så langt og svært lite bunnfall selv i en neipa. Krystallklart øl. Og jeg håper at jeg kjenner en bedre smak.

Ulempen synes jeg er er litt svakt skum. Altså, det er passe kullsyre når jeg drikker, men jeg synes det er litt lite skum. De første batcene har vært ales, og der liker jeg uansett ikke at det er så mye skum eller kullsyre, så det har vært greit nok likevel. Men nå skal jeg tappe en lager. Juleølet av alle ting! Der vil jeg gjerne ha litt mer skum og kullsyre.

Når jeg begynner å tappe har jeg alltid opplevd mye skum når jeg har tappet de første flaskene. Det skummer over og flaskene blir bare halvfulle. For å unngå overskumming har jeg minimalt med trykk. Det går noen flasker før jeg får kontroll. Men da er altså resultatet at det blir snaut med kullsyre i flaska.

Jeg mistenker at overskumming kan noe med temperatur å gjøre. Fatet står en ukes tid til karbonerong på12°. Jeg henter det ut å begynner å tappe i et rom på drøyt 20°. Kan det være et problem? Bør jeg la fatet stå å aklimatisere seg i romtemperatur før jeg tapper?

Jeg bruker tapcooler ferdig oppsatt pakke fra leverandør. Er litt usikker på innvendig diameter på slange, men jeg formoder at den er "riktig".

Noen som kan gi veiledning og råd?
(Ja, en sofa står i fare for å bli bytta ut med en fryseboks så jeg får plass til mer enn tre øl på fat, men akkurat nå er det nødvendig å.flaske det meste )
Drikk det fra en trekopp, så får du rikelig med tett fint skum.
 
Tilbake
Topp