Tørrgjør vs. fersk gjær

Marius K.

Norbrygg-medlem
Man skal ikke så alt for mange år tilbake før utvalget av tørrgjør var nokså tynt. Det har skjedd mye de siste årene, og det bortimot florerer nå av ulike typer tørrgjør. Jeg forsøkte meg på en batch med tørrgjær for første gang på 7 år nå nettopp. Jeg må jo innrømme at det var ganske behagelig å slippe å bruke tid på å lage starter, samtidig som det er litt mindre styr på bryggedagen (ingen oksygenering, vask av erlenmeyerkolbe osv.). I en hverdag med småbarn, hvor tid er en mangelvare, så har jeg absolutt lyst til å brygge mer med tørrgjær.

Det jeg er interessert i er å få en diskusjon rundt/oversikt over de ulike typene tørrgjær som man kan si er helt på høyde med den ferske/flytende varianten, for det er vel ikke alt av tørrgjør som leverer like bra som sin ferske motpart.

Jeg har brygget med US-05, og den er jo en fullgod erstatning for WLP001. Lallemand Verdant har fått veldig gode tilbakemeldinger.

Hvilke andre tørrgjær er helt kanon?
 
Man skal ikke så alt for mange år tilbake før utvalget av tørrgjør var nokså tynt. Det har skjedd mye de siste årene, og det bortimot florerer nå av ulike typer tørrgjør. Jeg forsøkte meg på en batch med tørrgjær for første gang på 7 år nå nettopp. Jeg må jo innrømme at det var ganske behagelig å slippe å bruke tid på å lage starter, samtidig som det er litt mindre styr på bryggedagen (ingen oksygenering, vask av erlenmeyerkolbe osv.). I en hverdag med småbarn, hvor tid er en mangelvare, så har jeg absolutt lyst til å brygge mer med tørrgjær.

Det jeg er interessert i er å få en diskusjon rundt/oversikt over de ulike typene tørrgjær som man kan si er helt på høyde med den ferske/flytende varianten, for det er vel ikke alt av tørrgjør som leverer like bra som sin ferske motpart.

Jeg har brygget med US-05, og den er jo en fullgod erstatning for WLP001. Lallemand Verdant har fått veldig gode tilbakemeldinger.

Hvilke andre tørrgjær er helt kanon?
Jeg har brygget en Golden Ale med Nottingham som ble veldig god.
BE-134 er en særdeles god Saison gjær.
 
US-05 og BE-134 har vel nesten blitt husgjær her. WB-34/70 hadde jeg også god erfaring med
Når det kommer til klosterøl sverger jeg fortsatt lit wlp500, 530 og 550, men skal nå prøve BE-256 se hva den har å by på
Verdant gjæra må også prøves
S-04 har jeg prøvd et par ganger, men ikke funka for min del
 
S-04 er prima i engelsk porter eller velhumlet red ale. Diamond laget en veldig god dobbelbokk etter Holmentoppens oppskrift. Stiller meg i køen og hyller BE-134 som saison gjær. US-05 er jo et pålitelig beist som leverer jevnt over greit både lyst og mørkt. W34/70 er nok den beste tørrgjæra til pils. Köln laga ei god Kölsch men tok sin tid på det. Nottingham er versatil og kjapp, fungerer like godt på 12C som 18C i både lyst og mørkt.
 
US-05 og BE-134 har vel nesten blitt husgjær her. WB-34/70 hadde jeg også god erfaring med
Når det kommer til klosterøl sverger jeg fortsatt lit wlp500, 530 og 550, men skal nå prøve BE-256 se hva den har å by på
Verdant gjæra må også prøves
S-04 har jeg prøvd et par ganger, men ikke funka for min del
Lallemand Abbaye Ale skal være samme som WLP500 (Chimay). WB-06 skal være samme stamme som WLP570 (Duvel).

BE-256 er egentlig en Engelsk gjær, men det er skal også Rochefort sin være, de måtte skaffe ny etter krigen. Det gjorde de visstnok i England.
 
Sist redigert:
Jeg synes tørrgjær er helt supert, unødig med oksygenering som du sier, må innrømme at jeg også har hoppet over rehydrering selvom det kanskje helst burde gjøres.

Har alltid brukt W34/70 i lagere, men har blitt veldig nysgjerrig på å prøve Lallemand Diamond som sies å være hakket renere og S-189 som er best på å bevare maltsmaken. Høres ut som en vinner i et Vieanna-øl den da..

Verdant super i IPA og NEIPA, bare en er påpasselig med headspace!

Skal brygge en Vestkyst IPA nå og vurderer Lallemand New England fremfor S-04, noen med erfaringer her?
 
Husker jeg skulle bruke Verdant gjæra en gang, men ble litt skeptisk da jeg oppdaget "brune klumper" i pakka så jeg feiga ut
Noen andre som har sett det?
 
Husker jeg skulle bruke Verdant gjæra en gang, men ble litt skeptisk da jeg oppdaget "brune klumper" i pakka så jeg feiga ut
Noen andre som har sett det?

Har sett at det er litt ujevn farge på den tørrgjæren - men kan ikke huske å ha sett store klumper. Har aldri hatt noe problemer med den forøvrig.
 
Har sett at det er litt ujevn farge på den tørrgjæren - men kan ikke huske å ha sett store klumper. Har aldri hatt noe problemer med den forøvrig.

Ja, det var det jeg egentlig mente
Har ikke sett det på annen tørrgjær. Stort sett bare brukt fermentis
 
Tror faktisk ikke jeg har kjøpt en eneste pakke ferskgjær det siste året. Har enten brukt tørrgjær drysset i karet eller gjenbrukt tørrgjær. US-05, W-34/70, Diamond, BE-134, Abbaye og Verdant er alle fullt på høyde med ferskgjær, etter min mening. Må også framsnakke en Mangrove-gjær, nemlig MJ-M54 California Lager. Det var en stor positiv overraskelse. Laget en splittet batch mellom den og W-34/70. Foreløpig ser det meget bra ut, men venter (klok av skade) noen måneder med å konkludere. Den var kjempegod i en steamer som fikk pallplass i Oslo-mesterskapet nylig.
 
Husker jeg skulle bruke Verdant gjæra en gang, men ble litt skeptisk da jeg oppdaget "brune klumper" i pakka så jeg feiga ut
Noen andre som har sett det?
Nei. Jeg brukte ei pakke nylig. Jeg satte en starter på den, og var veldig omhyggelig med å strø den jevnt utover. Helt jevn konsistens. Så du var nok bare uheldig med pakka.

Ølet ser ut til å bli bra, også. Det er ikke umulig at denne kommer til å fortrenge min gamle favoritt wyeast 1318. Men ellers kommer jeg ikke på noen tørrgjær jeg vil bruke mye, og det er ikke fordi jeg trur kvaliteten er dårlig, i alle fall så lenge vi snakker om Lallemand og Fermentis. Det er bare det at jeg har noen favoritter som tørrgjær ikke kan erstatte.

BE-134 er en fin saison-gjær, og siden jeg brygger saison sjelden, er den et greit alternativ. Og w-34/70 er sjølsagt en veldig god lagergjær.
 
Man skal ikke så alt for mange år tilbake før utvalget av tørrgjør var nokså tynt. Det har skjedd mye de siste årene, og det bortimot florerer nå av ulike typer tørrgjør. Jeg forsøkte meg på en batch med tørrgjær for første gang på 7 år nå nettopp. Jeg må jo innrømme at det var ganske behagelig å slippe å bruke tid på å lage starter, samtidig som det er litt mindre styr på bryggedagen (ingen oksygenering, vask av erlenmeyerkolbe osv.). I en hverdag med småbarn, hvor tid er en mangelvare, så har jeg absolutt lyst til å brygge mer med tørrgjær.

Det jeg er interessert i er å få en diskusjon rundt/oversikt over de ulike typene tørrgjær som man kan si er helt på høyde med den ferske/flytende varianten, for det er vel ikke alt av tørrgjør som leverer like bra som sin ferske motpart.

Jeg har brygget med US-05, og den er jo en fullgod erstatning for WLP001. Lallemand Verdant har fått veldig gode tilbakemeldinger.

Hvilke andre tørrgjær er helt kanon?
I likhet med @Holmentoppen har jeg ikke kjøpt en eneste pakke ferskgjær det siste året.

Alt Lallemand og Fermentis produserer er jo kvalitetsgjær som også brukes profesjonelt.

Bruker selv mye Nottingham og Diamond.

Jeg er veldig spent på Munich Classic. Har noen poser på lageret, og planleger å teste de når jeg får mulighet:) En bra tørrgjær til weissbier hadde vært knall:).
 
I likhet med @Holmentoppen har jeg ikke kjøpt en eneste pakke ferskgjær det siste året.

Alt Lallemand og Fermentis produserer er jo kvalitetsgjær som også brukes profesjonelt.

Bruker selv mye Nottingham og Diamond.

Jeg er veldig spent på Munich Classic. Har noen poser på lageret, og planleger å teste de når jeg får mulighet:) En bra tørrgjær til weissbier hadde vært knall:).
Jeg har hørt begge deler om den der - og mistenker at det er en grunn til at den ikke er vanlig brukt. Men i den weissbierartikkelen vi alltid vender tilbake til, er den nevnt som et alternativ: Danstar Munich Classic: Strain Doemens 479. Has been introduced successfully in many Weissbier breweries. Doemens 479 har jeg lest andre steder skal være den samme som wlp300, altså den mest brukte av weissbiergjærene.

Åkkesom; det skal bli interessant å høre hvordan det går. Weissbier er av de ølene jeg brygger sjelden, og som det hadde vært kjekt å kunne gjære med en tørrgjær.
 
Snakker dere spesifikt Weissbier eller generelt tysk hveteøl? For hva er galt med WB-06?
Weissbier. Generelt tysk hveteøl har jeg ikke hørt om:).

WB-06 er vel rett og slett ikke en weissbiergjær? Den er nevnt i artikkelen jeg lenka til ovenfor her, med kommentaren "mixed results". Og det trur jeg ikke er ment som ei anbefaling.

Det er en diastaticus, også. Høy utgjæringsgrad. Jeg har ikke noe ønske om det i weissbier.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp