Marius K.
Norbrygg-medlem
Man skal ikke så alt for mange år tilbake før utvalget av tørrgjør var nokså tynt. Det har skjedd mye de siste årene, og det bortimot florerer nå av ulike typer tørrgjør. Jeg forsøkte meg på en batch med tørrgjær for første gang på 7 år nå nettopp. Jeg må jo innrømme at det var ganske behagelig å slippe å bruke tid på å lage starter, samtidig som det er litt mindre styr på bryggedagen (ingen oksygenering, vask av erlenmeyerkolbe osv.). I en hverdag med småbarn, hvor tid er en mangelvare, så har jeg absolutt lyst til å brygge mer med tørrgjær.
Det jeg er interessert i er å få en diskusjon rundt/oversikt over de ulike typene tørrgjær som man kan si er helt på høyde med den ferske/flytende varianten, for det er vel ikke alt av tørrgjør som leverer like bra som sin ferske motpart.
Jeg har brygget med US-05, og den er jo en fullgod erstatning for WLP001. Lallemand Verdant har fått veldig gode tilbakemeldinger.
Hvilke andre tørrgjær er helt kanon?
Det jeg er interessert i er å få en diskusjon rundt/oversikt over de ulike typene tørrgjær som man kan si er helt på høyde med den ferske/flytende varianten, for det er vel ikke alt av tørrgjør som leverer like bra som sin ferske motpart.
Jeg har brygget med US-05, og den er jo en fullgod erstatning for WLP001. Lallemand Verdant har fått veldig gode tilbakemeldinger.
Hvilke andre tørrgjær er helt kanon?