Rokoberget Hjemmebrygg - rokobrygg.no

Status
Stengt for ytterligere svar.
Kanskje humleimport herfra kan være noe du kan få til?

Fant denne via omtale på det amerikanske low oxygen -forumet for et par år siden.
Noen der hevdet å ha fått tak i Saaz av overlegen kvalitet herfra. Jeg gjorde et forsøk på å handle men det strandet. De har visst bare humle i innhøstningssesongen så det kan hende toget har gått fra i år.

Toget har nok gått fra i år. Men jeg skal absolutt følge med. Fersk, nyhøsta Saaz blir sikkert topp:)
 
Sikkert et rart ord å bruke, men: Gratulerer, med flott humlesalg. Kaster meg glatt på neste gang.
Forhåpentligvis har noen tråkket opp en god Lederersti da :)

Vi har jo et passende ord: Skål :beercheers:
 
Sikkert et rart ord å bruke, men: Gratulerer, med flott humlesalg. Kaster meg glatt på neste gang.
Forhåpentligvis har noen tråkket opp en god Lederersti da :)

Vi har jo et passende ord: Skål :beercheers:
Jeg prøver å tråkke opp en ganske brei sti til Spalt-forrådet til Vladimir med dagens forsøk: 150 gram Spalt til det som forhåpentligvis blir 25-26 liter med god pils i Lederer-stil:). 40 IBU - og såpass må til!
 
@Vladimir Har du noe slags betalingsløsning i "butikken" eller er det handling på nett i forkant og henting selv som gjelder?
Ingen betalingsløsning enn så lenge:)
Du kan bruke nettbutkken, eller bare ringe/sende meg melding - slik, at jeg har alt klart når du kommer:)

I så fall kan du betale med kontant, eller overføre pengene i etterkant. Jeg har ikke ordna vipps til butikken, men der er kanskje på tide:)

Iallefall er det null stress med betaling - og du får noen flasker øl i tillegg til varene :beercheers:
 
Jeg klarte å skaffe noen nye og spennende tsjekkiske humlevarianter for dere. Disse er snart på vei fra Tsjekkia:beercheers:.

Ny IPA-humle Most®, dual-purpose humle Agnus, Vital, Rubín, Premiant, og aromahumle Bohemie.

Jeg tror at ingen av disse ble noensinne tilgjengelig for norske hjemmebryggere (bortsett fra Premiant). Så jeg har skrevet noen korte beskrivelser:


Most®

Most (tsjekkisk for bru) er en helt ny humlevariant, lansert i 2020. Most er en krysning av Cascade og tsjekkisk villhumle, og er et tsjekkisk svar på nye amerikanske humletyper.

Most har høyt alfasyreinnhold, og intens aroma av tropisk frukt, i retning ananas, jordbær og grapefrukt.

Most er fortsatt veldig ukjent, selv i Tsjekkia. Enn så lenge ble den tatt i bruk kun av noen små mikrobryggerier, men Primátor bryggeri (et stort lagerbryggeri) har nettopp lansert en single-hop lager humla med Most.

Dere kan lese artikkel om humla/ølet her og her (tsjekkisk, men google translate is your friend - evt. spør meg:))


Most egner seg til bruk i moderne lagerøl, APA, IPA, golden ale m.m.


Agnus

Agnus har fått sitt navn som hyllest til dr. Beránek - berømt tsjekkisk humleoppdretter (beran=får).

Agnus er en dual-purpose humle - krysning av Saaz, Sládek, Bor, Northern Brewer, Fuggle og annen avlmateriale.

Agnus har høyt alfasyreinnhold (9-12%), og intens, karakteristisk aroma med høy andel av sitrus og frukt. Agnus har uvanlig høyt innhold av betasyre. Store tsjekkiske bryggerier bruker ofte Agnus i eksport-øl, fordi denne humla har positiv innvirkning på ølets stabilitet.


Brukes som bitterhumle i alle typer øl, og som aromahumle i alle typer lagerøl, belgiske og engelske ales.


Vital

Vital ble opprinnelig avlet frem til farmasøytisk og biomedisinsk bruk. Vital har uvanlig høyt innhold av xanthohumol og desmethylxanthohumol - stoffer som har positiv innvirkning på menneskelig helse.

Vital ble fort oppdaget av bryggere, og tatt i bruk i ølbrygging pga. sitt høyt alfasyreinnhold (12-16%), og behagelig, mild aroma av frukt og blomster.


Brukes som bitterhumle i alle typer øl, og som aromahumle i alle typer lagerøl, belgiske og engelske ales.


Bohemie

Bohemie er en aromahumle avlet frem fra Saaz og Sládek. Bohemie har klassisk blomster- og urteaktig humlearoma, og høyere alfasyreinnhold (5-8%) enn f.eks Saaz. Perfekt valg for alle som har lyst til å prøve noe nytt i tradisjonelle lagerøl.


Rubín

Rubín er en dual-purpose humlevariant, kryssning av Northern Brewer og Saaz. Rubín fikk sitt navn pga plantenes karakteristiske mørkerøde farge.

Rubín har høyt alfasyreinnhold (9-12%), og sterk aroma av urter og krydder. Rubín er et populært valg til mørke øl.



Premiant

Premiant er en veldig populær dual-purpose humle. Premiant gir ren og sterk bitterhet som ikke henger i munnen etter svelging. Aromaen er veldig mild.

Kombinasjon av Premiant og Saaz er blitt en standard hos mange tsjekkiske lager-bryggerier. Premiant har fullstendig erstattet utenlandsk bitterhumle (som f. eks Perle) i tsjekkisk brygging.



Bryggeriet Velkopopovický Kozel bruker Premiant som den eneste humla i de fleste ølene sine.


Hvis alt går bra, har jeg disse på lagerert ila 1-2 uker:)
 
- og akkurat nå føles det ille å ha så mye humle som jeg bare må få brukt opp før jeg fyller på med nytt:(. (Jeg måtte jo gjøre et unntak fopr Spalt, da:).)

Premiant har jeg brukt en del som bitterhumle i pils. Den gjorde ikke noe galt i den jobben:).
 
Jeg håper det er innafor forumets regler å informere dere om dette :).

Vi har mangla bryggebutikk her på Hedmarken i en del år nå - så jeg bestemte meg å starte en. Etter mye jobb er nettbutikken vår åpen for kunder.

Alle som vil, er selvfølgelig hjertelig velkomne til å hente varene hjemme hos oss på Løten.

Enn så lenge kan vi tilby utvalg av base- og spesielmalt fra BestMalz og Crisp, tørrgjær fra Fermentis og Lallemand og flere forskjellige humletyper. Vi jobber med å utvide sortimentet, og få på plass noen interessante nisje-produkter.


Vis vedlegget 53544
Det er jo helt STRÅLENDE!! Lykke til
 
I ditt tempo er du vel klar til ny bestilling i begynnelsen av desember? ;)
Egentlig skulle jeg først
  • helle ut alt av de ølene jeg sendte inn til NM:(
  • drikke opp alt av det andre
Så kan jeg tenke på å brygge og begynne å redusere humlelageret,

Men så er det at sånne sleipe forretningsfolk som Vladimir lanserer nye produkter som jeg føler sterkt at jeg trenger:). Jeg sitter her og holder meg hardt fast i bordkanten ...
 
Men så er det at sånne sleipe forretningsfolk som Vladimir lanserer nye produkter som jeg føler sterkt at jeg trenger:). Jeg sitter her og holder meg hardt fast i bordkanten ...
Flere her som var veldig interessant å teste ut. Jeg måtte sende litt meldinger i dag og høre om der er andre i nærområdet som behøver humle. Hadde jo pina det nesten 3 kg bare med citra i fryseren.
 
Denne tråden stenges med bakgrunn i forumreglene punkt:

7. Bedrifter tillates ikke å bruke dette forumet til å drive salgsfremmende virksomhet annet enn i sine respektive avdelinger på forumet, som er laget for dette formålet, eller via private beskjeder til enkeltbrukere. Forhandlere som ikke har eget forum her inne tillates ikke å drive salgsfremmende virksomhet i det hele tatt.​
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Tilbake
Topp