Haster!

Da har jeg bestilt malt (med unntak av honningmalt som Ølbrygging ikke har, blir uansett ikke samme ølet), dme og humle til WP/tørr, så da ser jeg for meg at jeg har følgende alternativ;

1. Som Steinar sier, brygge en ny batch med kun WP og fylle på samme gjæringskar (har bare ett, med nok plass) og la det gjære en uke til før tørrhumle.

2. Som over, men lage gjærstarter til den ekstra batchen og tilsette samme karet.

3: Tilsette dme.

4. Ingenting.

Hva tror ekspertisen? Diskuter!
 
Ingen som har en mening?
Jeg forstår godt at ingen har noen form for fasit her, så synsing er velkommen.

Det nærmer seg forresten FG.
 
OG ble 1.058, og estimert FG 1.016, imidlertig så viser Ispindelen 1.005 akkurat nå, har en misanke om den har tatt en Titanic...

Estimert IBU er 92 mot planlagt 55.

Jeg er vel egentlig mest gira på å ikke gjøre noe, men lurer jo på om det kan bli vesentlig mer balansert med feks 1liter vann med ett halvkilo DME ekstra?
 
OG ble 1.058, og estimert FG 1.016, imidlertig så viser Ispindelen 1.005 akkurat nå, har en misanke om den har tatt en Titanic...

Estimert IBU er 92 mot planlagt 55.

Jeg er vel egentlig mest gira på å ikke gjøre noe, men lurer jo på om det kan bli vesentlig mer balansert med feks 1liter vann med ett halvkilo DME ekstra?

Jeg ville smakt meg frem, hvis det ikke smaker så halvgærent ville jeg ikke gjort no
 
Da har jeg smakt på ølet etter å ha havnet på en FG på 1.015.

Det er godt, men nesten like bittert som Donald Trump etter å ha tapt valget.

Spørsmålet er jo om jeg får gjort noe med bitterheten bortsett fra forslaget til Steinar om en ny batch?

Vil DME kunne gjøre noe i rett retning?
 
Da har jeg smakt på ølet etter å ha havnet på en FG på 1.015.

Det er godt, men nesten like bittert som Donald Trump etter å ha tapt valget.

Spørsmålet er jo om jeg får gjort noe med bitterheten bortsett fra forslaget til Steinar om en ny batch?

Vil DME kunne gjøre noe i rett retning?
Mer alkohol vil balansere ut bitterheten, så det kan funke å tilsette dme.
 
Da har jeg smakt på ølet etter å ha havnet på en FG på 1.015.

Det er godt, men nesten like bittert som Donald Trump etter å ha tapt valget.

Spørsmålet er jo om jeg får gjort noe med bitterheten bortsett fra forslaget til Steinar om en ny batch?

Vil DME kunne gjøre noe i rett retning?
Koke x antall liter vann, med den DME'en og kalle det en APA?
 
Et par liter med et halvkilo dme feks, og drøye noen dager med tørrhumle?
Det må du nesten bare regne på, jeg husker ikke ABV du har allerede eller hva en halvkilo vil gjøre, jeg anbefaler DME sammen med vann sånn at du får litt gjæring, da jeg ikke ville stolt på at kokt vann er helt fritt for O2 og du har jo noen gode mengder humle :) Jeg humler gjerne på 5 SG poeng fra mål, men jeg er notorisk redd for O2 :oops:
 
Da har jeg en fasit her. Jeg gjorde ikke mer med dette enn å tørrhumle, fikk det på fat på onsdag og i øleskapet i går.

Dette ble godt drikkendes, ikke i nærheten så bittert som jeg hadde fryktet, men det er heller ikke så mye humlearoma som jeg hadde trodd.
Det kommer til å bli drukket opp, men ikke brygget på ny.
 
Tilbake
Topp