Belgisk hveteøl Wit

Kanskje like greit å kjøpe ferdig skal fra bitre appelsiner da
Det er jo det som er mest tradisjonelt i Wit
 
Til alle som skulle finne denne tråden å ha spørsmål om dette:
Jeg kjøpte ca 20-25 appelsiner (ca 10 kg). Først skrubbet jeg utsiden med Zalo for å fjerne eventuelle plantevernsmidler, så la jeg dem i vann i noen timer for å skylle.

Tok ca 20 minutter å raspe (brukte det fineste siden på rivjernet), og fikk ca 150g av det ytterste oransje laget av skallet. Jeg gjorde det så kort tid før tilsetning får å hindre at aroma fordampet, men vet ikke om det er kritisk. Inviter gjerne alle vennene dine på appelsinfest/lag appelsinmarmelade/ferspresset appelsinjuice av restene.

Brukte en stor humlepose å hadde alt "krydderet" inkludert appelsinrasp oppi.

Neste gang er det mulig jeg kjøper ferdig tørket for å spare tid. Appelsinene kostet jo 150 kr for appelsinene.
 
Til alle som skulle finne denne tråden å ha spørsmål om dette:
Jeg kjøpte ca 20-25 appelsiner (ca 10 kg). Først skrubbet jeg utsiden med Zalo for å fjerne eventuelle plantevernsmidler, så la jeg dem i vann i noen timer for å skylle.

Tok ca 20 minutter å raspe (brukte det fineste siden på rivjernet), og fikk ca 150g av det ytterste oransje laget av skallet. Jeg gjorde det så kort tid før tilsetning får å hindre at aroma fordampet, men vet ikke om det er kritisk. Inviter gjerne alle vennene dine på appelsinfest/lag appelsinmarmelade/ferspresset appelsinjuice av restene.

Brukte en stor humlepose å hadde alt "krydderet" inkludert appelsinrasp oppi.

Neste gang er det mulig jeg kjøper ferdig tørket for å spare tid. Appelsinene kostet jo 150 kr for appelsinene.
Jeg bruker økologiske appelsiner.
 
Oppskriften sier 40g appelsinskall, er det tørket eller fersk? Alle andre tilsetninger er vel tørket.
 
Har prøvd Hoegaarden 3 ganger. Den første gangen ble pumpa tett av appelsinskall/koriander (trodde det var appelsinskall), så det ble masse styr og ølet ble ikke bra. Den andre gangen svidde vi elementene og tømte det ut, for det lukta veldig svidd. Den tredje gangen brukte vi pose til appelsinskallet, men da ble det tett i motstrømskjølern. Kan ikke se annen forklaring enn at det var pga. koriander, siden vi aldri har hatt det problemet tidligere.

Så nå gjenstår det å se ... Vi måtte tappe over på gjæringskaret uten å avkjøle det. Lot det stå i et døgn før vi hadde oppi gjæret. Det var noe flytende greier, der vi måtte "klappe hardt" (fotnote 1) på posen for å frigjøre gjærnæringen. Det skulle stå i 3 timer først. I stedet ble det stående i den posen i 1,5 døgn, så håper ikke gjæringa går til H**** nå.

Vi bomma forresten kraftig på OG også, noe vi vanligvis ikke gjør. Skulle være 1,051, men vi fikk bare 1,040.

Har ikke så veldig høye forhåpninger.

Det hviler en forbannelse over Hoegaarden.

(1) Smack-pack
 
Sist redigert:
Det finnes _ingen_ ekte Belgische witte biertje med appelsinskall (tror ihvertfall ikke det). Det finnes tre typer appelsiner generelt: 'Spanske appelsiner' , det som vi får i butikker og alle bruker om og om igjen og har ingenting med saken å gjøre. 2. Asiatiske bitre appelsiner, igjen feil type og heller ikke hva man skal bruke men utelukkende Larahaapppelsinen fra Curacão!

Dette her var en introduksjon akkurat som humle var i Norge en gang i tiden (1500-1600tallet?). Du kan si dette skallet er som vår pors.


Jeg har selv bodd i Benelux i ca. et tiår og var veldig bortskjemt med de beste øla fra ølland #1 i verden, Belgia. Uansett er Curacão en koloni/protektorat av Nederland (vlaamse mensen); derfor ble den introdusert i Belgiske øl som bitringsingrediens. Denne finner man heldigvis i bryggebutikker rundt om i landet!

I Nederland/Belgia vil man ha mange surinamesere, ,indonesere og curacãoeser? :p (har 'mange' venner/gamle elskere) fra nevnte land siden de kommer fra gamle Nederlandske "kolonier". peanøtter kommer fra Indonesia, laraha fra Curacão , suriname, hmm deilige elskere, neida en vet ikke om noe bestemt fra Surinaam bortsett kanskje da den gule habaneroen kalt Madame Jeanette der, men ikke sikker om den stammer egentlig fra Surinam for å være ærlig.

MEN, det er veldig populært i Nederland med 'Surinaamse broodtjes' som er varmet brød med alle slags Surinaamse(surinamsk) varm mat, ofte veldig sterkt. Noe av det beste gatekjøkkensmaten man kan få i min mening! Det finnes også en del slike Nederlandske frityrstekt småretter i gatekjøkken, laget av enten ost eller kjøtt, kroketter osv. Er faen det beste man kan kjøpe hvis man er dritings på begiske øl si ,) Her får vi helst kun kebaber fra tyrkerne men er man innom Nederland/Belgia(mindre her), prøvå finne en liten surinaamse broodtjes butikk i en liten sidegate eller noe, men vær brisen for det er sterke greier!

Det er Curaçao, men jeg vet ikke hvor denne c'en er på et norsk tastatur så jeg kjører den mer portugisiske måten ,)

Ellers når det kommer til gjær må den være POF+ selvsagt og få den igang ved 22 grader og fermenter ved 24C. Da skal man få generelt den rette profilen fra gjæren angående estere/fenoler.

Personlig har jeg kun brukt Safale WB-06 og har alltid vært fullstendig happy med den. Her finnes det jo selvfølgelig masse alternativer men jeg har ikke noe annen erfaring enn den. It works and it's what I want.

Det aller siste er at en Belgisk wit (gjæren) foretrekker mer svovlet vann enn klorin.. dette har jeg aldri prøvd å kontrollere selv og bruker kun vannet vi får. Vi har jo litt mer klorinvektet vann enn svovlet men men. Det er kanskje andre her som har gode erfaringer med å legge til eller endre vannkvaliteten i forhold til det da.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp