Fat-karbonering av hveteøl

I det siste har jeg karbonert på fat og tappet på flaske. Jeg synes det gir bedre resultat en sukker og flaskekarbonering. Jeg synes skummet blir fastere og ølet blir renere nesten uten bunnfall. Men nå står en hveteøl for tur. Der vil jeg gjerne ha gjær på flaska. Det er minst halve smaken. Er det noen som har en god løsning for å få gjær jevnt fordelt på flaskene og fatkarbonering?
 
Personlig ville nok karbonert naturlig på flaska eller bare lat det som er på fat være på fat,
men kanskje du kan vende litt på fatet slik at sedimentet fordeler seg jevnt før flasking
Gamelt triks fra @Miguel
 
I det siste har jeg karbonert på fat og tappet på flaske. Jeg synes det gir bedre resultat en sukker og flaskekarbonering. Jeg synes skummet blir fastere og ølet blir renere nesten uten bunnfall. Men nå står en hveteøl for tur. Der vil jeg gjerne ha gjær på flaska. Det er minst halve smaken. Er det noen som har en god løsning for å få gjær jevnt fordelt på flaskene og fatkarbonering?
Mener å ha lest at man rister på fatet når man ønsker å ha med gjær. Burde vel fungere å gjøre det før man fyller?
 
Snu fatet på hodet ja, jeg gjorde det før jeg tappet i glass, la fatet stå på hodet en stund, og så snu tilbake.

Du må også sørge for å få med nok gjær det er liv i over i selve fatet dog, hvis du skal ha det fint og tåkete på flaska.

Men for en hveteøl, iallefall hefeweizen-stil, for smaken vil jeg selv anbefale karbonering med speise, fremfor fat. Men fat er iallefall bedre enn sukker.
 
Snu fatet på hodet ja, jeg gjorde det før jeg tappet i glass, la fatet stå på hodet en stund, og så snu tilbake.

Du må også sørge for å få med nok gjær det er liv i over i selve fatet dog, hvis du skal ha det fint og tåkete på flaska.

Men for en hveteøl, iallefall hefeweizen-stil, for smaken vil jeg selv anbefale karbonering med speise, fremfor fat. Men fat er iallefall bedre enn sukker.
Jeg har aldri brukt speise, men en gang må være den første. Og det ser ut il å være nå.
 
Jeg har aldri brukt speise, men en gang må være den første. Og det ser ut il å være nå.
Hvis du beregner riktig, så håper jeg du finner den litt rikere dybden du får i ølet med speise enn tvunget co2-karbonering. Mitt forslag er å sikte seg inn på 8g/l CO2
 
Nei, det blir da helt feil. Det er antal liter øl du vil karbonere. Luft og væske har forskjellig opptak av CO2
Du vil ikke karbonere luft og helst vil du ikke ha det i fatet heller.
Skulle vi regnet med hvor mye CO2 luftlaget over ølet i fat og flaske opptar ville det fort bli mer komplisert, men det trenger vi ikke ta hensyn til da vi normalt fyller helt opp og "luft" ikke klarer bevare like mye CO2 som øl
Man må vel beregne ut fra volumet på det du skal karbonere i, iom at man vil få likevekt mellom øl og headspace over tid vel. F.eks hvis du skulle karbonert 1dl øl i et fat, og tilsatt sukker/speise kun til ølmengden, så ville jo det ølet blitt rimelig flatt, siden co2'en ville prøvd å utjevne seg i hele volumet av fatet?
 
Nei, det blir da helt feil. Det er antal liter øl du vil karbonere. Luft og væske har forskjellig opptak av CO2
Du vil ikke karbonere luft og helst vil du ikke ha det i fatet heller.
Skulle vi regnet med hvor mye CO2 luftlaget over ølet i fat og flaske opptar ville det fort bli mer komplisert, men det trenger vi ikke ta hensyn til da vi normalt fyller helt opp og "luft" ikke klarer bevare like mye CO2 som øl
 
Man må vel beregne ut fra volumet på det du skal karbonere i, iom at man vil få likevekt mellom øl og headspace over tid vel. F.eks hvis du skulle karbonert 1dl øl i et fat, og tilsatt sukker/speise kun til ølmengden, så ville jo det ølet blitt rimelig flatt, siden co2'en ville prøvd å utjevne seg i hele volumet av fatet?

Ja, det er jeg enig i, men poenget er at ølet tar opp mer CO2 grunnet likevekten mellom CO2 og H2CO3 (kullsyre og CO2 er egentlig to forskjellige ting), så så lenge vi fyller nesten helt opp trenger vi ikke ta hensyn til det.
Kun øl volumet vi karbonerer, ellers blir det fort mer komplisert
 
Sist redigert:
Nei, det blir da helt feil. Det er antal liter øl du vil karbonere. Luft og væske har forskjellig opptak av CO2
Du vil ikke karbonere luft og helst vil du ikke ha det i fatet heller.
Skulle vi regnet med hvor mye CO2 luftlaget over ølet i fat og flaske opptar ville det fort bli mer komplisert, men det trenger vi ikke ta hensyn til da vi normalt fyller helt opp og "luft" ikke klarer bevare like mye CO2 som øl
Dette er en av spissfindighetene jeg aldri har funnet noe svar på online. Så hvis du har en kilde eller en formel, er jeg veldig interessert. Siden gasslovene sier at det oppstår likevekt, og man må etterfylle headspace med en samme mengde CO2 når man tømmer et fat for å unngå over/underkarbonering, virker der rimelig at det er det fullstendige volumet i fatet man beregner ut fra. Siden det er vanskelig å finne dokumentasjon, testet jeg dette for noen år siden. Fylte et 12 liters fat halvfullt og tilsatte sukker for hele volumet, altså 6x12 gram. Det ble riktig karbonert.
 
Sist redigert:
Jeg har heller ikke klart å finne noe rundt det der. Henrys lov tilsier jo likevekt, og når man begynner å google med ordet "beer", så kommer bare de vanlige gamle spørsmålene opp. Har du en link til noe?
 
Men dette er vel litt irrelevant i og med det skal tappes på flasker. Ved trykksetting med co2 blir det automatisk likt trykk. Jeg vil anta at ved tapping på flasker et det volum av ølet som gjelder.
 
Men dette er vel litt irrelevant i og med det skal tappes på flasker. Ved trykksetting med co2 blir det automatisk likt trykk. Jeg vil anta at ved tapping på flasker et det volum av ølet som gjelder.
OK, jeg tolket denne formuleringen fra første post som at du ønsket å karbonere med gjær på fat:
”Er det noen som har en god løsning for å få gjær jevnt fordelt på flaskene og fatkarbonering?”

Uansett, når volumet av beholderen og menden øl er tilnærmet lik, er det selvsagt ikke noen grunn til å gjøre det unødvendig komplisert.
 
Irrelevant ja.

Men det som er relevant, er hvis du fatkarbonerer til "riktig" co2-nivå or en hefe, så kan det vel lønne seg å kjøre høyere trykk i både flaske og på fat enn det det er karbonert ved under overføring så det ikke skummer så mye eller tar veldig lang tid å fylle ei flaske.
 
Jeg har faktisk aldri prøvd å karbonere med speise eller maltekstrakt/ vørter, men jeg har aldri merket no forskjell på kunstig karbonering eller naturlig med sukker på fat
Ei heller forskjell på sukrose eller glukose på flaske
 
Jeg har faktisk aldri prøvd å karbonere med speise eller maltekstrakt/ vørter, men jeg har aldri merket no forskjell på kunstig karbonering eller naturlig med sukker på fat
Ei heller forskjell på sukrose eller glukose på flaske
Jeg har iallefall merket merkbar "nok" forskjell på sukker og co2 eller speise på hveteøl, kan være det er noe med gjæren, jeg tror ikke helt jeg er i placebo-land iallefall. Sukker (sukrose) synes jeg stripper kropp, og gir en slags rett og slett ekkel smak, kanskje smaken utjevner seg med lang tid, det vet jeg ikke dog. Men dette er flaske-erfaringer da, ikke store volumer som fat, hvis det er noe forskjell der. Speise har tilført dybde, og skum, ifht fat, hvor fat er egentlig ganske nøytralt, mens sukker synes jeg har gjort ølet kjipere enn fra fat.
 
Hei,

På hveteøl bruker jeg kun speise til carbonering - som andere her er brewersfriend’s calculator ganske ok. Ellers ikke noe coldcrash heller.

Her er en av mine oppskriften av hveteøl:

Newborg's Hefeweizen - Rev 3 - Newborg
https://share.brewfather.app/9T0sOfawT2gXMz

Rest times i mash schedule er total tider (min antall min) - fra decoction pull til ferdig steg temperatur er nådd. Denne skal jeg koke i slutten av Februar og jeg kan gjerne gi bort en del flasker til de som vil smake.

Nics.
 
Tilbake
Topp