Holdbarhet på NEIPA

Stig R.

Norbrygg-medlem
Hei, jeg vurderer nå å sette min første NEIPA. Jeg har lest at NEIPA taper seg raskt i smak og lurer derfor på hvilke erfaringer dere har. Hvor lenge holder NEIPA seg smaksmessig på fat, boks eller flaske?
 
Hei, jeg vurderer nå å sette min første NEIPA. Jeg har lest at NEIPA taper seg raskt i smak og lurer derfor på hvilke erfaringer dere har. Hvor lenge holder NEIPA seg smaksmessig på fat, boks eller flaske?
Jeg tror folk har litt forskjellige erfaringer. NEIPA kan holde seg fersk og fin i flere måneder på alle typer beholdere, men den kan også bli ødelagt i løpet av 48 timer. Det er endel variabler å skru på. Først og fremst er det helt avgjørende å holde O2 på armlengdes avstand. Og så kan det være lurt å vurdere råvarene. Noen av dem inneholder mer oksidanter enn andre. Det finnes endel tråder om dette allerede på forumet. Som vanlig er folk litt uenige, men det burde være mye verdifull informasjon om du søker på ”NEIPA” og ”oksidering”.
 
Hei, jeg vurderer nå å sette min første NEIPA. Jeg har lest at NEIPA taper seg raskt i smak og lurer derfor på hvilke erfaringer dere har. Hvor lenge holder NEIPA seg smaksmessig på fat, boks eller flaske?
Min erfaring - jeg flasker alt øl, også NEIPA - er at etter to måneder begynner en langsom nedtur. Det betyr ikke at ølet blir dårlig, men det endrer seg. Jeg har hatt enkeltflasker stående (i kjøleskap, nota bene!) både et halvår og mer, og de har vært greit drikkelige, men altså; de har endra seg noe.

Men dette er egentlig ikke spesielt for NEIPA, det gjelder alt tørrhumla øl der den spesielle humlearomafriskheta er et poeng. Så jeg drikker helst sånt øl innafor to måneder. Det kan være tøft å få til, men ... ;).
 
Tilbake
Topp