Tappekran på 5l bøtte?

Noen som har drillet hull til tappekran på en slik bøtte?
1649170022352.jpeg
Har denne som jeg bruker til testbatcher, mjød, gjærstarter og annet småtteri, men sliter med hevert. Blir alltid masse gris, søl og faenskap.
Så vurderte drille hull til standard plastkran, men litt usikker på om bøtta er for liten til at det har noe hensikt?
 
Litt på siden men skader vel ikke med et tips. Til mjød bruker jeg denne rakkeren i glass. Ikke helt bekvem med langtidslagring på plastdunk og mjød kan jo fort ta flere måneder. Tappekrana funker som den skal.

5 liter glass med kran
 
Noen som har drillet hull til tappekran på en slik bøtte?
Vis vedlegget 56386
Har denne som jeg bruker til testbatcher, mjød, gjærstarter og annet småtteri, men sliter med hevert. Blir alltid masse gris, søl og faenskap.
Så vurderte drille hull til standard plastkran, men litt usikker på om bøtta er for liten til at det har noe hensikt?
Skulle ikke være noe problem. Du kan kanskje montere kran litt lavere enn på et 25-liters kar. Det blir jo lavere nivå med bunnfall. Et lite knep som gjør det lettere å få tappa ut mest mulig er å sage av en bit av den gjenga delen av krana.
 
Låner tråden litt men kanskje TS også kan dra nytte av følgende spørsmål.

Er det noen som har opplevd problemer med lekkasje e.l etter å ha lagd hull og montert kran? Eller funker det helt topp med et par pakninger
 
Låner tråden litt men kanskje TS også kan dra nytte av følgende spørsmål.

Er det noen som har opplevd problemer med lekkasje e.l etter å ha lagd hull og montert kran? Eller funker det helt topp med et par pakninger
Det bør ikke være noe problem. Bruk pakning på begge sider, og skift dem ut når de begynner å bli gamle og harde. Bytt eventuelt til silikonringer. Litt vaselin (eller annet som gjør samme nytten) på den ytre pakningen er en ekstra forsikring.

Stegboret mitt mangler et par millimeter på å lage stort nok hull. Men det har funka bra å bruke det som fres for å utvide det når jeg har laga hull i pet-kar. Husker ikke om jeg har prøvd det på mjukplasten i vanlige bøtter av den typen du har der. Trur jeg brukte en liten tapetkniv.

Bruker du mutteren til krana som mal til å tegne hullet, får du et hull som du kan skru krana inn gjennom.

Litt mer om kraner:https://forum.norbrygg.no/threads/traden-for-dumme-sporsmal.23452/post-583986
 
Sist redigert:
Supert, enn får prøve litt forsiktig så må det vel gå greit.
Er vel mange bryggebutikker som bare lager hull selv med stegbor o.l
Ser jo det når enn kjøper bøtte med rester av plast inkludert
Ja, det ser vel ut som om det brukes bor. Men jeg trur det stort sett er produsentene som gjør det.

Det som fort kan skje om du begynner å rense opp sånne rester/pusse hullet, er at du lager riper på innsida av bøtta. Men ei rund/buet fil - som @Kjellerenbryggeri nevner - burde være et trygt redskap.
 
Også passe diameter til fuglekasser for blåmeis, tror jeg.
nei, 28 mm. Vi vil ikke oppmuntre blåmeisen til usunn slanking, vil vi vel? Kjøttmeis og svarhvit fluesnapper er mer røslige typer, og vil ha 32 mm, mens stæren krever hele 50 mm.

Artige greier; jeg ser for meg våre vingede venner av ymse slag fly rundt med tommestokk når de vurderer tilbudene i boligmarkedet:). Her duger det ikke med øyemål!
 
Sist redigert:
nei, 28 mm. Vi vil ikke oppmuntre blåmeisen til usunn slanking, vil vi vel? Kjøttmeis og svarhvit fluesnapper er mer røslige typer, og vil ha 32 mm, mens stæren krever hele 50 mm.

Artige greier; jeg ser for meg våre vingede venner av ymse slag fly rundt med tommestokk når de vurderer tilbudene i boligmarkedet:). Her duger det ikke med øyemål!
De er litt mindre velfødde her nede i storbyen, veit du.
 
Jeg hadde seks slike bøtter, alle med kran i. Brukte stegbor (samme hva du bruker egentlig så lenge det gjør jobben) og alle seks bøttene var potte tette. Det er ganske tynn plast (du ser rett gjennom den nesten, med en liten overdrivelse) så når du strammer mutteren på innsiden til krana, så vil plasten rette seg ut mot pakningen akkurat der og tette greit.
 
Supert, da skal jeg få drust et hull der snart. Hvor langt ned mot bunn er optimalt på slike bøtter? Ca
Ikke noe svar med to streker under det. Men jeg tok mine så lavt som mulig, mutteren på innsiden bygger litt mer enn selve krana på utsiden, du må kunne vri på mutteren.

I så små kar så får du ikke store bunnfallet. Dessuten stikker den gjengede delen litt inn i bøtta, så det er litt buffer der siden du kan helle så slam samles seg under utstikkeren på innsiden, og ikke blir med ut gjennom den hvis den hadde vært flush med innside vegg, på en måte.
 
Ikke noe svar med to streker under det.
Nei vi har jo levd to år med å stole på svar med en strek så.
Flira av fuglekasse avsporinga!
Har et par små bøtter sjøl til mjød og små test batcher. Jeg har målt diameter på mutteren, så legger jeg til tykkelse i bunn og slingringsmonn så borrer jeg hull. Krana skrus fra utsiden og mutteren holdes fast på innsida så lavt den går. Med å bikke bøtta så får man med det meste om der er minimalt bunnfall (som på mjød).
 
Tilbake
Topp