Jalle skrev:Dette minner meg sterkt om et brygg jeg satte før jul. Det var et old english bitter på ekstrakt. Den gjæret dårlig fra begynnelsen av så jeg rista på dunken flere ganger, men det ble til slutt at jeg tok av lokket og rørte godt rund i brygget. Da kom det seg. Det var helt sikkert forlite oxygen i ølet til at gjæren fikk fart på seg. Det er slett ikke umulig at du kan ha det samme problemet riisen.
Sjekka brygget mitt i dag, og det er det høyeste krausen jeg har fått til så langt. Og det bobbla som aldrig før. Var vel bare litt lang lag tid. Som du sier; sikkert for lite O2.
Torstein skrev:På lørdag skal det brygges et nytt IPA brygg, da med den amerikanske 1056 gjær. Det som står til gjæring har vi brukt 1028 Wyeast. Kunne det være en ide og tilsette litt av 1056 gjæren for å få prosessen litt mer i gang igjen?
Brukte Wyeast 1028 London Ale på Porteren, og en ny IPA jeg lagde idag. OG 1,062. De sier den er litt lat, så det lønner seg vel å bruke London II eller III Hvis man brygger over 1,050
Hvordan er det forresten å blande gjærsorter?