Spørsmål omkring mesking og diverse

Jalle skrev:
Dette minner meg sterkt om et brygg jeg satte før jul. Det var et old english bitter på ekstrakt. Den gjæret dårlig fra begynnelsen av så jeg rista på dunken flere ganger, men det ble til slutt at jeg tok av lokket og rørte godt rund i brygget. Da kom det seg. Det var helt sikkert forlite oxygen i ølet til at gjæren fikk fart på seg. Det er slett ikke umulig at du kan ha det samme problemet riisen.

Sjekka brygget mitt i dag, og det er det høyeste krausen jeg har fått til så langt. Og det bobbla som aldrig før. Var vel bare litt lang lag tid. Som du sier; sikkert for lite O2.

Torstein skrev:
På lørdag skal det brygges et nytt IPA brygg, da med den amerikanske 1056 gjær. Det som står til gjæring har vi brukt 1028 Wyeast. Kunne det være en ide og tilsette litt av 1056 gjæren for å få prosessen litt mer i gang igjen?

Brukte Wyeast 1028 London Ale på Porteren, og en ny IPA jeg lagde idag. OG 1,062. De sier den er litt lat, så det lønner seg vel å bruke London II eller III Hvis man brygger over 1,050

Hvordan er det forresten å blande gjærsorter?
 
Jeg vil definitivt anbefale 1028 framfor f.eks London 3 (1318), hvis det er stabilitet du er ute etter. Har aldri opplevd at 1028 er lat. Utgjæringsprosenten for 1028 er i følge Wyeast sine opplysninger den samme som for 1056, og den skal tåle relativt lave temperaturer. 1318 og 1968 (er det den du mener når du skriver London 2?) har begge lavere grad av utgjæring enn 1028. Tror problemet er å finne et annet sted enn ved selve gjærtypen. Hva var mesketemperaturen? Er termometeret korrekt? Hvor stor var starteren? Var gjæren fersk? Du kan selvsagt forsøke å tilsette mer gjær, 1056, f.eks., men det er ikke sikkert det vil ha så stor effekt. Jeg har gjort det med hell i et par øl, uten at det gir noen garantier. Påkjenningen gjæren blir utsatt for når den pitches i et nesten ferdiggjæret øl er ikke ideelle; lav pH, mye alkohol, lite næring...det er dog verd et forsøk hvis det ikke virker å rote opp bunnfallet forsiktig. Øl blir det nok uansett!

Gahr
 
Termometeret og slikt skal være ok. Det har blitt sjekket i vann osv. Vi brukte en liter starter til dette brygget. Gjæren ble kjøpt fra Petit, og var ikke særlig ny, jeg husker ikke datoen helt nøyaktig. Men den oppførte seg normalt, og xl posen utvidet seg til det som virket for meg å være et nærmest sprekkepunkt, før starteren ble laget. Mesketemperaturen var på 66-67 grader. Er mulig at skyllevannets temperatur var ustabil, noe for høyt kanskje.


Jeg tror jeg skal forsøke å rote opp bunnfallet forsiktig i dag og se hva som skjer, og la det eventuelt stå til neste helg. Alternativt stikke det om til en ny dunk, men da må man jo passe på for infeksjonsfaren. Konsekvensen av en fg på 1020-1023 er vel et mer søtt øl, enn hvis vi hadde fått den ned til 1012-1017 ?

Jeg har smakt litt på det, og synes smaken er ålreit til å være uten kullsyre. Det er bittert og har en god humlearoma. Mange plasser snakker man om ca. to ukers gjæring på dunk for en ale. Men i bl.a. howtobrew.com boken står det at det med fordel kan stå lengre...
 
Ingen fare å la det stå litt lenger, så fremt rensligheten har vært god. Jeg lar ales stå ca. 14 dager på primærgjæringsdunken. Det kan tenkes at du har hatt lite gjær, selv om posen var helt oppblåst. Hvor raskt blåste den seg opp? Hvis ølet smaker godt er det det viktigste, men det vil naturligvis være søtere med en FG på 20-23 enn en på 10-17. Lite oksygen er selvsagt også en het kandidat i jakten på problemets kjerne. Med såpass høy SG ville jeg kanskje ha forsøkt å tilsette mer gjær.

Gahr
 
Den blåste seg opp ganske kjapt. Den stod i originalemballasjen i 1døgn, videre stod starteren i 1døg før den ble tilsatt. Jeg tviler på om oksygen kan være årsaken, det ble gjort en formidabel ristejobb før vi satt dunken til gjæring  ;D

Jeg skal  lage en starter til vårt neste brygg med 1056wyeast, får lage litt ekstra å forsøke å tilsette litt av den så går det seg nok til etterhvert. I tillegg til å røre litt i bunnen. Men...

Etter en uke var den ned fra 1061 til ca. 1030. Etter omstikking gikk den relativt raskt ned til 1023. Det jeg lurer litt på da, er om en omstikking til kan gjøre jobben. Hvis man da er nøye med renhold og oksideringsfaren, og tilsetter den gjæren som ligger i bunnen over i det nye gjæringskaret....

Takk for svar, forøvrig:)
 
Jeg ville prøvd å røre opp gjæren eller å tilsette ny før jeg eventuelt stakk om. Ved omstikking fjerner du det meste av gjæren fra brygget, og det er jo egentlig den som skal gjøre jobben...

Gahr
 
Enig med Gahr. Omstikking (pass på å få med mykje av gjæra) eller omrøring kan vere ok for å presse igang gjæringa igjen. Eg brukar å passe på å ha nokre posar med tørrgjær liggande til slike tilfeller. Danstar Nottingham eller liknande er lettvint og billig.
 
Tilbake
Topp