Imperial A24 Dry Hop

Finn Berger

Moderator
Jeg har akkurat fått liv i ei snart ett år gammal pakke av denne gjæren, som jeg fikk for ei stund sida. Jeg er litt usikker på om jeg skal bruke den. Den er ei blanding av to gjærtyper, hvorav den ene er en villgjær med STA-1 (en diastaticus, mao.). Det gir meg litt ulyst, men ikke direkte angst, heller. Men hva med utgjæringa? Imperial sier 74-78%, hvilket skulle antyde at STA-1-genet er inaktivt.

Dette er hva reklamen sier: "Dry Hop is a blend of A20 Citrus and A04 Barbarian. When this blend goes to work on your hoppy beer, the hop aroma blows up. The combination of these strains produces amazing aromas of citrus, peach, and apricot that will accentuate your IPA, pale ale, and any other hop-driven beer."

Jeg kunne bl.a. tenke meg å bruke den til en versjon av Kinns Påskeøl, en engelsk IPA med ganske massive doser av Fuggles som jeg har brygga en gang, men som det nå er slutt på. Origianalen hadde en nydelig aroma/smak av aprikoser, og mitt eget forsøk syntes jeg også var der. Men mye vil ha mer, og derfor lurer jeg på om denne gjæren kunne egne seg. Men jeg vil ikke ha noe med altfor høy utgjæring, derfor er jeg litt skeptisk.

Noen som har prøvd denne - eller eventuelt A20 Citrus, som er villgjær-komponenten?
 
Jeg ser i notatene mine at jeg brygget en amerikansk IPA som split batch med hhv. A24 og US-05 tilbake i november 2016.

OG var 1,064 og FG 1,013 (80 %) for begge gjærtypene. Tørrhumlet og flaskekarbonert.

Jeg noterte at "A24 var best. Litt syrlig til å begynne med, men etter 1-2 uker kjølig lagring: Herlig! Denne må gjentas."

Det har ikke blitt gjentatt. Jeg leverte også ølet inn til dommervurdering utenom konkurranse og fikk 43 poeng. (Litt trekk for noe alkoholstikk.)
 
Tilbake
Topp