Dobbelt brygg

Theminid

Norbrygg-medlem
Etter å ha gått igjennon lett feilsøking på lav meske effektivitet så e problemet løst.

Så no ska eg brygge igjen til helgen. Tenkte å begynne me forvarma meskevann og meske til kok også ha klart varmt meskevann i en annen kjele som eg overfører etter eg har overført vørter.

Spørsmålet då e om eg bør vaske kjelen eller bare meske rett på restene ? Neste øl blir surprice øl, bruke opp restene av humlene så e ikkje nøye på at det blir overhumlet av smak, men vil ikkje ha usmaker så ka e tankene deres her ?

Eg bruker humlepose for å unngå for mye trub
 
1674543577701.png


Men over til det seriøse. Det er ikke vanskelig, selv om det var litt vanskelig for meg å forstå sammenhengen i hva du skriver. Basert på dine tidligere innlegg antar jeg du fortsatt har Grainfather, kompakt brygger med maltrør.

1. Varm meskevannet ditt til strike temp, bruk gjerne denne kalkulatoren dersom du ikke har Brewfather (anbefales).

2. Still inn kjelen på riktig mesketemperatur. Rør inn malten, klumpfritt, mål med eksternt termometer at du har rett temperatur i mesk, jevnt over hele. Temperaturen du stiller bryggemaskinen din på har nå lite med hva temperatur du har i mesken å gjøre etter innmesk, det er temperaturen i vannet/vørteren du skulle sirkulere med når mesken har satt seg og trutnet. Det jevner seg naturligvis ut etter hvert, men treffer du temperaturene ved hjelp av kalkulatoren så trenger du ikke å røre etter innmesken.

3. Etter 60-90 minutter mesking, kan du sirkulere med pumpa over malten i ti minutter til vørteren er klar, så røre i øverste 2/3 av mesken, la det få et par minutter på å sette seg igjen før du løfter opp maltrøret for skylling. La så all vørter renne av før du starter skylling. Dette gjør at malten setter seg i maltrøret, og du får jevnt skylt hele maltsenga.

4. Koking og resten har du kontroll på. Skal du brygge en gang til på rappen så tørk i det minste av maltrøret så du ikke får unødvendig med malt over i kjelen. Grainfatheren skyller du og så du får ut alle humlerestene.

5. Humleposen hindrer ikke trub, men den hjelper med at du ikke får tett pumpe av humla i kokekjelen, og at du får mindre av humla med til gjæring. Du får dårligere utbytte av humla ved bruk av pose. Jeg har slutta med det for flere år siden nå, ølet blir bedre uten.
 
Etter å ha gått igjennon lett feilsøking på lav meske effektivitet så e problemet løst.

Så no ska eg brygge igjen til helgen. Tenkte å begynne me forvarma meskevann og meske til kok også ha klart varmt meskevann i en annen kjele som eg overfører etter eg har overført vørter.

Spørsmålet då e om eg bør vaske kjelen eller bare meske rett på restene ? Neste øl blir surprice øl, bruke opp restene av humlene så e ikkje nøye på at det blir overhumlet av smak, men vil ikkje ha usmaker så ka e tankene deres her ?

Eg bruker humlepose for å unngå for mye trub
Jeg har samme agenda i morgen og jeg kommer til å vaske maskinen mellom de to bryggene. Jeg kommer nok ikke til å bruke kjemikalier, men skyller ut trub og humlerester og bruker varmt vann og børste for å fjerne det verste.
 
Jeg har samme agenda i morgen og jeg kommer til å vaske maskinen mellom de to bryggene. Jeg kommer nok ikke til å bruke kjemikalier, men skyller ut trub og humlerester og bruker varmt vann og børste for å fjerne det verste.
Det holder lenge. Det er jo på kald side at reinhold er viktig. (Ikke sånn å forstå at det er noen god ide å la meske- og kokekar gro helt til over lengre tid, da:).)
 
Tilbake
Topp