Har jeg gjort en tabbe?

Hei, er tilbake etter nesten 2 år med opphold etter flere batcher med dårlige resultater. Noe kunnskap er borte mens motet og spørsmålene er tilbake!

Satte igang en African ipa, alt har stemt bra frem til nå. opplevde at gjæringen stoppa etter dag 4, sjekket gjæringskaret for lekkasjer flere ganger, og fant ingenting. ifølge oppskriften så skal det settes til 50g humle rundt denne tiden, så bestemte meg for å prøve å tømme i sukkerlake samtidig for å se om det fikk fart i gjæringen igjen.

Tok av lokket å tømte i både humle og sukkerlake uten å tenke noe spessielt mer på det, på toppen av vørtern var det et tynt lag med skum (noe som jeg nå husker/forstår var krausen), tok en skje og trykte humle bitene litt ned i vørtern. På med lokket og gjærlåsen boblet med engang, så her var det lekkasje en plass jeg ikke fant.

Det jeg er skeptisk på er om jeg har kødda det til mtp sukkerlaken å skjeen som jeg brukte for å trykke ned humla? Vannet var kokt og skjeen var vaska og desinfisert, men var fortsatt i kontakt med vørtern.


Kjempetabbe, eller tror dere det går greit?

Takker for svar!
 
Det jeg er skeptisk på er om jeg har kødda det til mtp sukkerlaken å skjeen som jeg brukte for å trykke ned humla? Vannet var kokt og skjeen var vaska og desinfisert, men var fortsatt i kontakt med vørtern.


Kjempetabbe, eller tror dere det går greit?

Det skulle gå helt fint RDHYAHB

men, det var nok helt unødvendig med sukker og den skjea
 
Det skulle gå helt fint RDHYAHB

men, det var nok helt unødvendig med sukker og den skjea
Hehe! Jeg tenkte at det skada ikke å bare prøve sukkerlake, da jeg aldri har opplevd at gjæringen har stoppa, men ettersom at jeg ikke fant noen lekkasjer så ville jeg prøve.
Hvorfor jeg brukte skjea som jeg gjorde vet jeg ikke, må ha vært en hjernefis. Takk for svar! :)
 
Hehe! Jeg tenkte at det skada ikke å bare prøve sukkerlake, da jeg aldri har opplevd at gjæringen har stoppa, men ettersom at jeg ikke fant noen lekkasjer så ville jeg prøve.
Hvorfor jeg brukte skjea som jeg gjorde vet jeg ikke, må ha vært en hjernefis. Takk for svar! :)

Hvis det var vanlig gjæringsbøtte er det ikke uvanlig at de ikke er helt tette
Stoler aldri på plopping alene
 
Det skulle gå helt fint RDHYAHB (...)
Relax Don't Have Yeast (eh...?) A Home Brew?
(#ModGoesOffTopic)

Tenker også at dette går helt fint. Ha det kanskje i bakhodet om du skal flaskelagre i evig tid, men det er neppe tilfellet med en IPA.
 
Tilbake
Topp