Petter Mandt
Norbrygg-medlem
Det lada med skarpt!Kanonene er blanke og står til oppvarming!
Skarp ammunisjon ligger klar!
Nord-engelske og skotske forsterkninger er tilkalt!
Vis vedlegget 67105
Ser du bygger muskler også, forventer du nærkamp med tyske soldater?Da var det mesket inn, jeg kjører dobbel mesk, en standard 2 timers mesk på BZ gen 4 med 3l/kg og kontinuerlig skylling når den tid kommer. Ved siden av kjører jeg BIAB med 3l/kg og partiskylling.
Kvernet i to omganger, BIAB uten 2% kondisjonering, og BZ med, med mølla satt på ca 0,75mm(17% Rug), men kjørte alt samtidig, ganske stor forskjell de 2 prosentene med vann gjør.
Før kverning
Vis vedlegget 67111
Etter kverning(kondisjonert)
Vis vedlegget 67112
Etter kvernkning(uten kondisjonering)
Vis vedlegget 67109
Motstand kommer tidlig, total feilberegning av hvor mye temperaturen ville falle i BIAB delen gjør at den nå ligger på 56 grader, men det får stå sin prøve frem til kone og barn har våknet av seg selv, jeg har ikke tenkt å få flere fiender under dette slaget.
Vis vedlegget 67113
I kampsammenheng så tror jeg den eneste nytteverdien den stanga har er som slagvåpenSer du bygger muskler også, forventer du nærkamp med tyske soldater?
Noen ganger overrasker man seg selvDu har hodet med deg ja, var nok lurt med filter!
Siden jeg ikke fyrer av kanonen før nærmere 12, lurer jeg på om jeg skal adoptere den tanken...men hva mellomlagret du i? Tåler normale gjæringsbøtter mesketemperaturer, eller bør jeg finne frem det jeg har av kjeler for å oppbevare det i mens jeg "mellomvasker"?Jeg har aldri kokt vørter i 4 timer, så det slo meg, burde jeg ta en titt under falskbunnen før jeg starter skylling?
Vis vedlegget 67116
Vis vedlegget 67117
Det føles som et strategisk godt valg, 4 timer kok med den gugga der ville trolig ha gitt et "røstet" preg som ikke hadde gjort seg så godt i ølet
Jaja, det var fort gjort å unngå den tabben, ingenting litt varmt vann og en dæsj fosforsyre ikke fjerner(mye kalk i vannet).
Vis vedlegget 67118
Når jeg først hadde gjort det føltes det litt stusselig å skulle helle tilbake vørter med gudene vet hva av grums, og siden det ikke blir mangel på ting å vaske i dag kan man like gjerne slenge på en dings til, så fikk filtrert vekk litt mer gugge der.
Vis vedlegget 67119
Jeg har brukt både jula bøtter og gjæringskar fra bryggselv, aldri fått problemer med det, nå delte jeg opp mesken så det var ikke snakk om mer enn 10 liter. Så da blei det en jula bøtteSiden jeg ikke fyrer av kanonen før nærmere 12, lurer jeg på om jeg skal adoptere den tanken...men hva mellomlagret du i? Tåler normale gjæringsbøtter mesketemperaturer, eller bør jeg finne frem det jeg har av kjeler for å oppbevare det i mens jeg "mellomvasker"?
Og så, første kontroll måling da, skal dette gå veien så skulle pre boil være 1.043...
![]()
Jeg lurer pinadø på om jeg kan koke litt kortere og skvise litt mer vørter i karet. 1.052 og meskeeffektivitet på 84,65%![]()
Planlagt koking er 4 timerEr dette riktig tråd, eller noe jeg ikke har fått med meg
Hvor lenge har du tenkt å koke..?
Skal du koke vekk 50%?Planlagt koking er 4 timer![]()
Planlagt koking er 4 timer![]()
Skal du koke vekk 50%?
Stemmer det, jeg startet på 30,5 liter og skal ned til 12,5 litermen skal du over 1.100 må du jo da koke bort over halvparten![]()
Stemmer det, jeg startet på 30,5 liter og skal ned til 12,5 literPrisen for å ville få godt utbytte antar jeg.
Det håper jeg også, at det ikke blir for mye kondens i rommet, og god ventilasjon... Tjaaa fåreløpig verken ser eller kjenner jeg kondens på tak, vegger, eller plisegardinen over vinduet så krysser fingreneWow håper du har god ventilasjon
Veldig spent på hvordan resultatet av det blir. Kvaliteten på det ferdige ølet![]()