Grainfather G30 Tips/Triks/Info

Bård Mathisen

Norbrygg-medlem
Finner ingen egen G30-tråd. Kan vel være greit å samle det.

Til dere som har v3. Er maltrøret så mye bedre ? Eller vil det lekke ut gjennom perforeringene i sidene før det går i gjennom ?
Jeg har selv v2, og kan lizzom ikke forsvare innkjøp av v3 maltrør/silplate til kr 2690,- kun pga den hersens pakningen !

Jeg kjøpte rolled plates sammen med en kamerat. Fjernet håndtakene og tettet senterhullet med noe syrefast. 1 plate koster ca 500.
Eneste ulempe er at jeg må passe på at pumpa ikke går tom, for nå er det ingen overflowsikring. Det har gått bra så langt. Jeg sjekker hvert 10minutt under meskingen uansett.
Alternativt kan du bruke den gamle topplata. Om silikonpakningen ryker i den gjør det mindre skade. Den er også lettere å få til å sitte.

Jeg har v3 og har hatt v1. Jeg hadde aldri problemer med silikonringene.

Grunnen til at jeg byttet er fordi jeg fikk veldig mye høyere utgjæring enn forventet med v2. Etter jeg byttet har ikke dette vært et problem.

Så nei, personlig synes jeg ikke silkaret i seg selv er verdt prisen.

Forøvrig ligger et v3 silkar på Finn for de som er interessert.

Blir det ikke mye søl når posen skal opp ? Hvordan skyller man ?
Det finner man en kreativ metode på. Jeg har jo en vilttalje i taket. så jeg har håndtaka på meskeposen festa der og skyller sakte midt nedi malten i posen. Lar den renne godt av så blir det ikke mye søl. Ellers kan du for eksempel sette meskeposen nedi ei gjæringsbøtte og slå skyllevannet over og røre rundt, la renne av og slå tilbake i kokekjelen (batch sparge).

Tilbake
Topp