Gjære i kjøleskap - vakuum

janmb

Norbrygg-medlem
Beklager om dette har vært dekket fra før, men tross flere søk finner jeg ikke noe om dette fra før...

Er det noen som har erfaringer eller formeninger om gjæring i kjøleskap som trekker vakuum?

Jeg har et relativt moderne skap jeg ønsker å bruke til gjæring (med ekstern temp kontroll selvsagt), men skapet trekker en god del vakuum når det er lukket - by design. Spørsmålet er hva, om noe, dette gjør for selve gjæringen... man får jo nødvendigvis samme lave trykk inne i gjæringskaret som i resten av skapet...
 
Ikke at jeg kan svare på det, men et godt spøsmål. Det blir vel noe mindre oksygen i skapet.. blir nesten motsatt av å gjære i åpen dunk(?), og det har vel sikkert sin negative effekt? Jeg slenger meg herved på spørsmålet og lure på det samme.
 
Den trekker vel ikke vakuum, men varm luft kjøles ned og skaper lavere trykk i kjøleskapet.

Dette undertrykket er nok minimalt. Og etter hvert som gjæring starter, produseres det CO2 slik at det blir overtrykk i skapet. Tror ikke du skal tenke mye på dette.
 
Fristende å tro dette kun har med nedkjøling av innholdet å gjøre ja.

Det betyr jo uansett at skapet er ekstremt tett. Forhåpentligvis er det vakuumet i seg selv som bidrar til nettopp det ved å trekke døren inntil etc, men må vite 100% at skapet ikke er tett i forhold til overtrykk.

Tenker jeg får teste litt med ei co2-kolbe på litt åpning inne i skapet en dag og se hvordan døra oppfører seg under overtrykk i skapet. Om ikke vakuum skader gjæring er det rimelig åpenbart at overtrykk gjør det (eller hvertfall lager andre katastrofer man ikke vil ha) :D
 
Men det er jo bare til å tre en slange over gjærlåsen, og borre et hull i skapet som slangen passer perfekt i...?
 
Hvis kjøleskapet er såpass tett, lurer jeg på hvor kondensen blir av.
Gamle kjøleskap som ikke var selvavisende hadde slike egenskaper, men skap av nyere dato har en drenering, enten ut under skapet, eller ned til kompressoren for å fordampe kondensen. Sjekk først om den er tett...
 
Skapet er kliss nytt så noe feil er det sikkert ikke. Instruksjonsboka sier jo til og med at vakuum er intensjonelt...

Slange ut er selvsagt uansett en mulig løsning, men mye dill og medfølgende infeksjonsfare.
 
Tape fast et tynt tau rundt dørkarmen eller kanskje en liten spiker eller lignende, da får du en lekkasje som utligner trykket.
 
Kan noen forklare hensikten med vakuum i kjøleskapet? Holder melk og pålegg seg bedre?

Erlend

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
 
Vel, i de tilfellene der vakuumet skapes kun av at luften som kjøles ned inne i skapet trekker seg sammen er jo dette en ren naturlov og ikke noe som nødvendigvis gjøres med noe mål og mening i det hele tatt.

Når det er sagt har det jo en klar fordel i form av tetting. Vakuumet suger jo døra inntil skapet og legger press på pakningen slik at den blir veldig tett - noe som til vanlig er en god ting med tanke på energieffektiviteten til skapet.
 
Det blir ikke vakuum i kjøleskapet ditt, men undertrykk.

Som sagt, så er dette en naturlig effekt som også hjelper å holde døren tett og hindre av kald luft raser ut og varm luft suges inn (les: mer energieffektive skap).
 
Nå har jeg dessverre ikke kommet meg til gjæringsskap selv, men kan ikke se at kjøleskap med innebygget vakumpumpe kan være et problem for gjæringen.

Ser for meg at et "vanlig" kjøleskap ved gjæring vil "fise" litt etter som CO2 produksjonen bygger opp trykket. I ditt tilfelle vil kanskje en eventuell trykkføler starte vakumpumpa for å skape nytt undertrykk...

Det relative trykket inni karet vil vel fort utjevne seg og tilpasses trykket i skapet. Undertrykket som skapes er nok også svært lite, nok til å suge igjen skapdøren og holde den lukket, men ikke mer.
 
Om kjøleskapet fiser under gjæring er det bare bra. Mer bekymret dersom det ikke gjør det og døren fortsatt er suget inntil av undertrykk.

Takker for alle innlegg. Det ble mye spekulasjoner og synsinger her og lite erfaringer så får hoppe i det så kommer jeg tilbake med hvordan det går. Regner med å sette brygg til gjæring i skapet allerede kommende helg så får vi se.
 
Kjøleskap med vakuumpumpe? Det ville vært komplett umulig å få åpnet døren for en person selv med et beskjedent undertrykk.  Og i tilfelle vakuum, hva med all uåpnet og tett emballasje... :jaha:.?  Normale kjøleskap har kompressor for å skape kjøling, ikke vakumpumpe (men kompressoren kan tas ut og modifiseres og brukes som en enkel vakumpumpe).

Antar det finns et dreneringhull et sted hvor luft (gass) kan transporteres inn og ut, alt ettersom..

Gjær ivei, jeg hadde ikke hatt store betenkeligheter med det.

E.
 
Tilbake
Topp