Liv i gammel gjær? 20mnd +

Lars___Erik

Norbrygg-medlem
Sikkert diskutert mange ganger før.

Har en slant gjær spart fra en starter i mars 2022. Vil dette gi pilsner til sommeren 2024? Gjæren var ikke akkurat kritthvit lenger, mer gråbrun under det øverste laget.

Har allerede kjørt den 36t på røreren og planlegger å steppe den opp snart. Nå er den satt i kjøleskapet for å se om det bunnfeller noe som ligner gjær.

Screenshot_20231210_232603_Gallery.jpg
 
Sikkert diskutert mange ganger før.

Har en slant gjær spart fra en starter i mars 2022. Vil dette gi pilsner til sommeren 2024? Gjæren var ikke akkurat kritthvit lenger, mer gråbrun under det øverste laget.

Har allerede kjørt den 36t på røreren og planlegger å steppe den opp snart. Nå er den satt i kjøleskapet for å se om det bunnfeller noe som ligner gjær.

Vis vedlegget 65503
Hmmm.
Tror jeg ville kjøpt en ny gjær og satt starter på den istedet .
Men kjenner jeg blir litt nysgjerrig på om du får vekket den.
 
Sikkert diskutert mange ganger før.

Har en slant gjær spart fra en starter i mars 2022. Vil dette gi pilsner til sommeren 2024? Gjæren var ikke akkurat kritthvit lenger, mer gråbrun under det øverste laget.

Har allerede kjørt den 36t på røreren og planlegger å steppe den opp snart. Nå er den satt i kjøleskapet for å se om det bunnfeller noe som ligner gjær.

Vis vedlegget 65503
Du tar vel bare en prøve av starterølet og ser om det har gjæra normalt ut?

Er det liv så trur jeg du kan bruke gjæren som utgangspunkt for en ny populasjon. Så vidt jeg veit, blir den ikke ødelagt - sjøl om den kan være døden nær.

Når den står og spinner veldig lenge før den kommer i gang, er det jo alltid en fare for at det er noe annet som våkner til liv, også. Så hvis starterølet smaker veldig rart, ville jeg ikke tatt sjansen.
 
Du tar vel bare en prøve av starterølet og ser om det har gjæra normalt ut?

Er det liv så trur jeg du kan bruke gjæren som utgangspunkt for en ny populasjon. Så vidt jeg veit, blir den ikke ødelagt - sjøl om den kan være døden nær.

Når den står og spinner veldig lenge før den kommer i gang, er det jo alltid en fare for at det er noe annet som våkner til liv, også. Så hvis starterølet smaker veldig rart, ville jeg ikke tatt sjansen.
Prøve? Har så store prøverør at da hadde halve starteren gått med ;) . 1l er satt i kjøleskapet hvorpå tanken er å dekantere og sette en stor starter, dersom det ser ut som at det er gjær i kolben da.

Den spant i 24t og har stått i ro i 12 før den ble satt i kjøleskapet (litt feil info i første innlegg, 36t i romtemperatur).

:) men jeg kan jo dekantere i det store prøverøret i morgen (når jeg tenker etter), for å se om det har skjedd noe.
 
Prøve? Har så store prøverør at da hadde halve starteren gått med ;) . 1l er satt i kjøleskapet hvorpå tanken er å dekantere og sette en stor starter, dersom det ser ut som at det er gjær i kolben da.

Den spant i 24t og har stått i ro i 12 før den ble satt i kjøleskapet (litt feil info i første innlegg, 36t i romtemperatur).

:) men jeg kan jo dekantere i det store prøverøret i morgen (når jeg tenker etter), for å se om det har skjedd noe.
Ta en tur på Europris. Jeg trenger bare 0,7 dl i et av de røra de har. (Men pass på; de tåler ikke varm vørter, så når jeg måler preboil SG har jeg først vørteren i en kopp som jeg setter i kaldt vann:).)

Du kan jo også ta bare en liten skvett for å smake. Er det null sødme, er starteren gått ut.
 
Prosjektet endte slik, ny gjær
Screenshot_20231219_121422_Gallery.jpg

Siden postgangen var eksepsjonelt treg, blir ikke pilsneren brygget før neste år en gang.

I stedet ble det brygget annen øl med utgått gjær fra Lallemand. Det ser ut til å ha gått fint, det pluppet normalt etter 18t.

Screenshot_20231219_121401_Gallery.jpg
 
Tilbake
Topp