Humlerester

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Tørrhumlet en APA noe voldsomt, hvilket medførte at de siste 6 literene var ganske fulle av humlerester når jeg flasketappet. Selv etter en cold crash. Det bryr vi oss ikke om, gjør vi vel?
 
I don't, men det bør vel ikke være umulig å filtrere humlerester ved tapping for den som ønsker? Må jo være passe finmasket uten at det er rene kullfilteret... og så bør det være "passe praktisk" tenker jeg, samt desinfisert selvfølgelig. Er det noen som gjør det og hva slags utstyr/mekanismer benytter dere i så fall?
 
+1

Har også en ganske kraftig tørrhumlet IPA stående. Skal uansett stikke den om til et annet fat før flasking, så om noen har ett eller flere tjuvtriks for grov filtrering er jeg også svært interessert ( sil har jeg, men trengs vel noe litt mer finmesket)
 
Hva med å knyte en humlepose over enden på heverten når du racker? Får sikkert ikke med alt, men får ihvertfall det grovste. Går vel strengt tatt an med en sokk også, men tror ikke jeg ville anbefalt det... Tips numeros unos må vel være å bruke humleposer ved tørrhumling, så unngår du jo problemstillingen i utgangspunktet.
 
Hørtes bedre ut enn hva jeg begynte å fable om ( triksing med kaffefilter (skylt osv selvfølgelig)). Tester det. Takk :)
 
Hva med å knyte en humlepose over enden på heverten når du racker? Får sikkert ikke med alt, men får ihvertfall det grovste. Går vel strengt tatt an med en sokk også, men tror ikke jeg ville anbefalt det... Tips numeros unos må vel være å bruke humleposer ved tørrhumling, så unngår du jo problemstillingen i utgangspunktet.
Bruker du humlepose når du tørrhumler med pellets?
 
Jeg bruker poser til tørrhumling, anbefales.
+1 er det vel ein seier.

Og om ein skal tørrhumle med mykje humle så ville eg ha hatt fleire posar - humla eser mykje ut når den vert våt. Dei flyt vanlegvis men du kan også få dei til botnen ved å ha noko tungt i det - eg brukar ein rustfri rørdel.
 
Min pose er så finmasket at det kreves mye klemming og risting for å få igjennom vørteren. Gjør dette før gjæring, og da blir det en del luft i vørteren.
Biab pose er ikke så finmasket i bunn som regel. Du kan bare henge den sånn at en liten bit stikker ned i karet da vil alt renne ned igjen uten å plaske.
 
Tilbake
Topp