Utstyrsspørsmål fra nybegynner

Shinaki

Norbrygg-medlem
Hei!
Jeg er fullstendig ny når det gjelder ølbrygging, men har altså planer om å prøve meg på et BIAB-oppsett. I den forbindelse har jeg noen spørsmål til dere som vet hva dere holder på med. I utgangspunktet har jeg tenkt å prøve å brygge settet som heter "Amber Christmas - Gahr edition" på BryggSelv, med US05 tørrgjær, da jeg ikke har lyst til å lage gjærstarter på mitt første brygg... Jeg har heller ingen mulighet til å temperaturstyre dette ut over at jeg kan holde gjæringen på rundt 20 grader. Utstyr er jeg omtrent helt tom for, derfor har jeg lagt ved min handlekurv hos BryggSelv. Spørsmålene er da som følger:

1. Hva mer trenger jeg for å komme i gang?
2. Vil gjæringskar type Europris fungere? Hvordan går jeg frem for å få montert tappekranen der? Borer hull nederst og skrur den på plass?
3. Vil ølet - ved riktig bruk av Irish Moss - bli klart og fint, eller kommer jeg til å ende opp med uklart, grumseøl? Smaksmessig har det jo forsåvidt lite å si, men man spiser og drikker jo også med øynene...

Andre forslag mottas også med stor takknemlighet.
 

Vedlegg

  • Skjermbilde (1).png
    Skjermbilde (1).png
    93,1 KB · Sett: 84
Jeg har ett gjæringskar fra europris og det kom ferdig med hull, kran og gjærlås. Den fungerer like fint som andre kar.
Men bryggselv har også gjæringskar så du kan jo legge til det på lista mens du er i gang med å bestille :)
 
Jeg kjøpte begynnersettet til BS i tillegg til BIAB settet. Da får du med det meste på listen din i tillegg til 2 gjæringskar. Veldig fornøyd.
I tillegg ble livet mitt mye lettere da jeg etterhvert fikk meg flaskestativ, men det er jo først når du skal flaske.
Lykke til!
 
Takker for alle svar så langt. Rydin: Jeg har gjæringskar fra Europris selv, men de står hjemme hos min mor for tiden. Husket ikke at det var hull til kran der, men når du sier det høres det kjent ut.
Tom Nordstrand: Jeg har medlemskap i Norbrygg, men det er ingen rabatt på allerede rabatterte varer, som BIAB-settet. Hvis det var prisen du tenkte på, da... Ellers leser jeg svært mye på forumet her, og lærer masse av det. Flaskepumpe får bli en investering etter hvert, ja. Og flaskestativ også, SturlaP.
 
Målesylinder til hydrometeret.

Flaskestativ kan erstattes med tomkasse du setter flaskene opp ned i. Billigere og du slipper en ekstra ting. Da har du stativ og oppbevaring til flasker i ett.
 
Hei!
Jeg er fullstendig ny når det gjelder ølbrygging, men har altså planer om å prøve meg på et BIAB-oppsett. I den forbindelse har jeg noen spørsmål til dere som vet hva dere holder på med. I utgangspunktet har jeg tenkt å prøve å brygge settet som heter "Amber Christmas - Gahr edition" på BryggSelv, med US05 tørrgjær, da jeg ikke har lyst til å lage gjærstarter på mitt første brygg... Jeg har heller ingen mulighet til å temperaturstyre dette ut over at jeg kan holde gjæringen på rundt 20 grader. Utstyr er jeg omtrent helt tom for, derfor har jeg lagt ved min handlekurv hos BryggSelv. Spørsmålene er da som følger:

1. Hva mer trenger jeg for å komme i gang?
2. Vil gjæringskar type Europris fungere? Hvordan går jeg frem for å få montert tappekranen der? Borer hull nederst og skrur den på plass?
3. Vil ølet - ved riktig bruk av Irish Moss - bli klart og fint, eller kommer jeg til å ende opp med uklart, grumseøl? Smaksmessig har det jo forsåvidt lite å si, men man spiser og drikker jo også med øynene...

Andre forslag mottas også med stor takknemlighet.
3. Høyst sansynerlig kommer du ikke til å få så klart øl som butikk øl. Iallefall ikke før du får endel erfaring.
 
Generelt litt skeptisk til krystallklart øl kjenner jeg, så det hadde jeg ikke ofret mange kaloriene på. Kok inn en halv tabelett protafloc siste 15. La det stå å klarne et par timer etter kjøling og ta bare klar vørter med over i gjæringskar. Sett kalt et par døgn etter ferdig gjærin => klart nokk.
 
Synes selv de veldig klare smaker mindre. Man stripper de jo for snadder. Greit nok at en pilsner skal være klar fordi den skal være klar... men ellers så synes jeg de litt tåkete er de som smaker best.

Det kan være fristende å strebe etter å få så klart øl som mulig. Men med mindre det er en øltype som absolutt krever det hvis man brygger etter stil, så får jeg mer smaksmessig glede ut av de som ser litt tåkete ut. Jeg føler dette er noe av det som skiller hjemmebryggere fra et industribrygg.
 
Hjemmebrygg skal være litt tåkete. Eller grumsete om du vil kalle det det. Det er smaken som teller. Er smaken ren uten fusel, diactyl, ester eller utpreget gjærsmak så er det godt øl i min bok
 
Godt å se det ikke bare er meg... er ingenting som er så vakkert som en hazy pale ale med nydelig farge.
 
Det er rett og slett sexy. Nesten så jeg får lyst til å kalle alle mine ales Sexy I, Sexy II, etc.
 
Takker for alle svar!
Nå viser det seg at gjæringskarene jeg har fra før er uten hull til kran - kan jeg allikevel bare lage et hull i passe størrelse og skru på kranen?
 
Ja, det går helt fint.
Ta av pakningen på kranen, legg den utenpå karet, tegn rundt på innsiden av pakningen.
Har du et fancy "juletre-steg-bor" så går det unna på 10 sekunder.
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Metallbor/Konisk-platebor-HSS-2000016839/
Ellers borrer du opp med et stort bor, og sliper deg ut med en dremel til der hvor du tegnet.
Bor du i nærheten av en bryggebutikk fikser de hull for deg på 1-2-3 i helt korrekt størrelse.
 
Takker så meget for kjapt svar! Det blir nok Dremelen (eller Cotech-etterlikningen...) får kjørt seg. Hvor høyt opp skal en slik kran sitte?
 
Du vil vel ha kran i overkant av gjær og grums når du tapper til fat/flasker.
Så spørs det hva slags øl du vil lage og hvordan du lager dette.
F eks en bra humlet IPA hvor du tømmer all vørter i karet (uten klaring etter koking) vil kanskje ha 3-4 liter bunnfall.
Et lite humlet øl uten tørrhumle som får stå til klaring før det går i gjæringskaret vil kanskje få bunnfall på rundt en halv liter. Litt justeringsmulighet har du med å legge noe under karet slik at kran kommer lavere eller høyere.
Så noen absolutt fasit finnes kanskje ikke.
-Hvis du ikke går for (pumpe)hevert da. Er både bak og fordeler med en slik. Men en ting er sikkert, du får aldri lekkasje i en kran som ikke er montert :)
 
Har gått for gjæringskar uten kran, for å unngå lekkasjeoverraskelser, og omstikkingskar med krane så lavt som mulig. Pumpehevert er helt greit, velg den største med klemme som du kan sette fast på kanten av karet
 
Tilbake
Topp