Beergass fra Brewshop

Litt usikker på hvor mye gass de faktisk inneholder, 21ml sier ikke så mye men de med ren CO2 er vel 16g = 31,5 liter CO2.

Karbonerer ferdig med CO2 på forhånd så da burde det egentlig holde med et par patroner for å tømme et 19L fat. 1 bar overtrykk så går det med 38 liter med gass for å tømme det. Nitrogenet er tilnærmet uoppløselig og CO2 skal bare holdes i balanse i forhold til karboneringa så skal heller ikke forsvinne i ølet.

Vi får se hvordan det går :)
 
Skuff!!!

Veide en full patron mot en tom en nettopp, det er kun 5,4g med gass i disse patronene :(
Det gir mening. Måtte hatt mye høyere trykk for å ha samme vekt med nitrogen, og det er nok ikke de patronene beregnet for.
 
La inn følgende produktanmeldelse av disse patronene sånn at en vet mer hva en bestiller og kan justere forventningene:

Disse patronene er bare fylt med 5,4g blandingsgass(!) Nitrogen gjør at disse ikke kan fylles mer da det krever en god del høyere trykk enn ren CO2. Det hjelper heller ikke at nitrogen har lavere spesifikk tetthet enn CO2. 5,4g blandingsgass i dette tilfellet tilsvarer ca. 7,8 liter med gass (atm/4°C). Har du 1 bar trykk på fatet betyr dette at én patron holder til å tappe 3,9 liter øl og det går med 5 patroner for å tappe et 19L fat. Høyere trykk gjør at forbruket av patroner går opp. En bør heller ikke ha høyere trykk hvis en har fatet kaldt da partielltrykket med CO2 vil føre til overkarbonering. 1 bar med 70/30 Beergas @ 4°C gir 1,8 CO2 volumer, trenger ikke mer enn det for en Dry Stout ala Guinness. Husk å karbonere med ren CO2 først sånn at ikke patronene varer enda kortere da CO2 andelen i patronene kan "forsvinne" i ølet for å justere karboneringen til likevekt i forhold til trykk og temperatur. PS. teori stemmer veldig bra med egen erfaring, må snart bestille flere patroner :)
 
Hvis denne uttalelsen stemmer så må en regne med stor tank og lav fyllingsgrad uansett når det gjelder beer gas:
You can't put as much pressure on beer gas as pure nitrogen. If you try, then the CO2 will condense to a liquid and change the gas ratio.
På tide å sjekke rundt hvem som kan fylle en av mine ombygde 5kg CO2 brannslukkere med Nitrogen/CO2 blandingsgass :p
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
For å vedlikeholde CO2 innholdet i ølet. Ølet karboneres som normalt med CO2 først
Det er derfor man trenger høyere trykk. Fordi det er mindre CO2 i beergass
 
For å vedlikeholde CO2 innholdet i ølet. Ølet karboneres som normalt med CO2 først
Det er derfor man trenger høyere trykk. Fordi det er mindre CO2 i beergass
Så CO² vil forsvinne fra ølet selv med ren nitrogen på høyt trykk i headspace?
 
Mens jeg ivrig tappet ølet mitt på Rennesøy Hjemmebryggfestival i går så kjøpte jeg meg en brukt gass mikser fra England, så da kan jeg fremover produsere min egen Beer Gas med den helt rette blandingen 75% N2 / 25% CO2 :p

Vis vedlegget 66203
De mikserne brukes ofte når det trengs andre blandingsforhold, f.eks. når ølfatene står en del etasjer lavere enn tappekranene. Hvor mye måtte du ut med?
 
Tilbake
Topp