Løsning

Hei,
Jeg er i ferd med å skru sammen en løsning bestående av en Kegerator, Lukr sidepour tap med mulighet til å justere mengde øl.
Jeg skal kun tappe pilsner øl og lurer på hvor lang bør ølslangen være? (fra fat til tappekran). Innvendig mål på slangen er 6mm.
 
Auda... Hvis jeg beholder den type slange jeg har, hvor lang bør den da være?
Kommer an på trykk, temperatur, høyde fra fat til krane og karbonering av ølet. Kan som nevnt begynne med 5-6 meter. Lettere å kappe av slangen hvis den er for lang. Det er kalkulatorer for dette om du googler beer line length calculator.
 
ok, takk igjen. Det jeg skal tappe er pils på fat og som drivgass skal jeg bruke en mix av nitro og CO2 gass.Enten 50/50 eller 80/20. Bruker Lukr-kran hvor jeg kan styre mengde skum. Men dette er kanskje ikke parametere som betyr noe i det vi diskuterer nå?
 
Det jeg skal tappe er pils på fat og som drivgass skal jeg bruke en mix av nitro og CO2 gass.Enten 50/50 eller 80/20. Bruker Lukr-kran hvor jeg kan styre mengde skum.
Jeg kjenner ikke disse kranene, men om det er en enkel flow control så vil ølet slippe karbonering i slangen likavel og det eneste du oppnår ved å skru på krana er hvor fort skummet kommer ned i glasset. Det med nitro+co2 har jeg ingen erfaring med, en velbrygga pils i reint glass har tett og vedvarende skum uten nitro.
 
Jeg kjenner ikke disse kranene, men om det er en enkel flow control så vil ølet slippe karbonering i slangen likavel og det eneste du oppnår ved å skru på krana er hvor fort skummet kommer ned i glasset. Det med nitro+co2 har jeg ingen erfaring med, en velbrygga pils i reint glass har tett og vedvarende skum uten nitro.
Takker så mye. Jeg tror grunnen til at svært mange Tsjekkiske pub'er (uten de som har upasteurisert øl fra tank) bruker nitro/co2 mix (veldig ofte 80% nitro og 20% co2) er at nitro blir som en barriere mot co2. Nitrogen løser seg ikke opp i vann.
 
Det finnes mange fine kalulatorer for lengde på slange, fra fat til tappekran. F.eks.: https://www.mikesoltys.com/2012/09/17/determining-proper-hose-length-for-your-kegerator/ eller https://www.kegerators.com/beer-line-calculator/

Vanligvis bruker man veldig tynne slanger (indre diameter) for å forhindre at slangen blir så lang. Byttet selv ut slanger for ikke så lenge siden og brukte disse kalkulatorene.
Takk for svar. Hvilke indre diameter hadde du fra starten av og hva endte du opp med?
 
Du gjør dette unødvendig komplisert for deg selv. Jeg mener dette i beste mening.
2,5 m 3/16 og tappekran uten justering.
Justering skaper ofte mer problemer enn den løser, siden ‘struping’ genererer turbulens, som gir skum.
Hva bryggerier og puber gjør på tappesiden, har liten nytte for oss
 
Du gjør dette unødvendig komplisert for deg selv. Jeg mener dette i beste mening.
2,5 m 3/16 og tappekran uten justering.
Justering skaper ofte mer problemer enn den løser, siden ‘struping’ genererer turbulens, som gir skum.
Hva bryggerier og puber gjør på tappesiden, har liten nytte for oss
Takk for innspill. Jeg er en stor fan av Tsjekkisk pilsner øl og det er stor sett kun det jeg drikker. For å få til
rette smaken på f.ex Urquell så er jeg helt avhengig av å ha et tykt kremaktig skum. Det er her Lukr kranen kommer
inn i bildet.
 
Takk for innspill. Jeg er en stor fan av Tsjekkisk pilsner øl og det er stor sett kun det jeg drikker. For å få til
rette smaken på f.ex Urquell så er jeg helt avhengig av å ha et tykt kremaktig skum. Det er her Lukr kranen kommer
inn i bildet.
Har du nailet bryggeprosessen da? Er ikke akkurat rett fram å klone disse øla du snakker om her.
 
Tilbake
Topp