Jeg har ikke brukt refraktometer tidligere, men har nylig kjøpt et brukt (tilsynelatende en relativt billig, kinesisk modell). Brukte det for første gang under brygging i dag, men opplevde at det viste mye høyere sg underveis i kokingen enn etter endt koking. Etter å ha kontrollmålt med hydrometer viser det seg (dessverre) at det er målingen etter endt kok som er riktig.
Jeg foretok alle målingene ved å ta ut en liten mengde med en ren, tørr skje og avkjøle i en skål før jeg helte over på refraktometeret. Målingene underveis var feil, men konsekvente (flere målinger etter hverandre viste en "sannsynlig" stigning i sg, men alle var altså for høye). Er det noe jeg åpenbart gjør feil med målingene?
Jeg foretok alle målingene ved å ta ut en liten mengde med en ren, tørr skje og avkjøle i en skål før jeg helte over på refraktometeret. Målingene underveis var feil, men konsekvente (flere målinger etter hverandre viste en "sannsynlig" stigning i sg, men alle var altså for høye). Er det noe jeg åpenbart gjør feil med målingene?