Klaring av vin

Fant ingen spesifikke vin forum men jeg regner med de som brygge øl vet lit om vin også.

Lagde løvetann vin i mai-juni ca, den har nå stått på flaske en god stund, men den har ikke blitt helt klar.

Så er det noen måte å klarne vinen nå uten å ødelegge den?
Den har ikke hatt noen tilsetningsstoffer, kun naturlige produkt.

Tilsett sulfitt, pisk ut co2 og rør inn kieselsol. Etter 24 timer tilsettes chitosan og rør rundt. La stå ei drøy uke og det er både stoppa gjæren og klarnet vinen. Det er prosedyren fra Winexpert setta jeg har gjæret.

Tilsett sulfitt, pisk ut co2 og rør inn kieselsol. Etter 24 timer tilsettes chitosan og rør rundt. La stå ei drøy uke og det er både stoppa gjæren og klarnet vinen. Det er prosedyren fra Winexpert setta jeg har gjæret.
Skal jeg tømme all vinen på flaskene i et spann og tilsette det sånn eller kan man gjøre det mens vinen er på flaske

Jeg greidde å surre med det der nå sist. Tilsatte kieselsol først. Det funka, det også:).

Skal jeg tømme all vinen på flaskene i et spann og tilsette det sånn eller kan man gjøre det mens vinen er på flaske
Oj, ja jeg leste litt for fort der. Du har flasket den, da har jeg ikke noe erfaringer å hjelpe med. Skal vel egentlig mye til for å oksidere vin, men ingen garantier her når den har stått på flaska flere måneder.

Det er en relativt sterk vin også, den lå på 13.9 prosent om jeg husker riktig. Hvis det har noe å si på oksidering.
Gjør fortsatt et forsøk med noen av de så ikke hele batchen blir helt ødelagt:/

Fant ingen spesifikke vin forum men jeg regner med de som brygge øl vet lit om vin også.

Lagde løvetann vin i mai-juni ca, den har nå stått på flaske en god stund, men den har ikke blitt helt klar.

Så er det noen måte å klarne vinen nå uten å ødelegge den?
Den har ikke hatt noen tilsetningsstoffer, kun naturlige produkt.
Mulig det er noe pektin i løvetanna? Jeg trur ikke jeg ville gjort noe med det. Du risikerer kanskje mer med å begynne å herje med å åpne flaskene/blande vinen.

Kuren kan være å tilføre pektinase, som bryter ned pektin. Men som de sier her: Vinen er like god sjøl om den ikke er klar: https://blog.homebrewing.org/clear-pectin-haze-pectic-enzyme/

Tilbake
Topp