Plommecider

Rikard

Norbrygg-medlem
Hei! Har noen kilo plommer i frysen som ikke kommer til å bli spist. Tenkte å sette cider på dette, bare for å få brukt dem til noe.

Umiddelbar plan var å koke opp vann og sukker og helle dette over de grovknuste plommene og la dette gjære til ferdig. Tapper så av og settes til lagring. Karbonerer på fat.

Har noen noen tips til at dette skal gå så smertefritt som mulig?

Hei! Har noen kilo plommer i frysen som ikke kommer til å bli spist. Tenkte å sette cider på dette, bare for å få brukt dem til noe.

Umiddelbar plan var å koke opp vann og sukker og helle dette over de grovknuste plommene og la dette gjære til ferdig. Tapper så av og settes til lagring. Karbonerer på fat.

Har noen noen tips til at dette skal gå så smertefritt som mulig?
Jeg ville vurdert å lage saft av plommene uten å tilsette sukker. Ønsker du sterkere kok til safta er sterk nok. Så hadde jeg vurdert frysedestillering.

Jeg ville vurdert å lage saft av plommene uten å tilsette sukker. Ønsker du sterkere kok til safta er sterk nok. Så hadde jeg vurdert frysedestillering.

Da tipper jeg kommer til å fjerne steiner, grovhakke og ha i meskekjelen i en meskepose sammen med eplene som ikke ble spist fra høstens avling. Øar det stå og trekke i en halvtimes tid, sile av og måle styrken. Tilsetter nok litt sukker hvis det blir for svakt dette her, men ser det an

Tilbake
Topp