NM 2025, den store diskusjonstråden

Jeg håper nå alle har fått blåst ut litt frustrasjon og at vi kan legge diskusjonen bak oss og fokusere på alt det positive.

Norbrygg og NM bygger all sin virksomhet på tillit. Vi har tillit til dommerne på samme måte som vi har tillit til alle deltakerne. Uten denne tilliten rakner alt. Vi er ikke i mot endringer, men ikke dersom de bygger på mistillit.
Vi sliter allerede med synkende interesse for å bistå som tillitsvalgte og dommere. En diskusjon som den over, hjelper ikke på en slik trend.
Norbrygg skal være preget av åpenhet og god dialog. Alle kan derfor komme med forslag. Mistenkeliggjøring fremmer ikke dette.
Jeg ber dere derfor tenke på hvor og hvordan dere formidler forbedringer. Forumet er ikke alltid riktig sted.

Som jeg har sagt tidligere, vil prosess- og regelendringer diskuteres før NM26. Vi endrer hverken regler eller prosesser for et pågående arrangement.
Det er NM komiteen som beslutter dette, og ikke deltakerne.
Igjen, vi tar gjerne imot konstruktive forslag, men de som ønsker å påvirke beslutninger kan kun gjøre det som frivillige fra innsiden - beslutninger tas ikke fra utsiden. I dette ligger en oppfordring til å melde seg til tjeneste.

Igjen - vi er alltid åpne for gode forslag. Bruk gjerne adressen nm@norbrygg.no til dette.
Med ønsker om et fredfullt og godt gjennomført NM

Hilsen Morten
Slik jeg oppfatter diskusjonen, er det gitt en massiv tillitserklæring til dommerne. Det er ikke dommerne, men systemet som har vært diskutert. Det er et viktig skille. Å mene at systemet innafor rimelighetens grenser bør utformes slik at det blir så vanskelig som mulig for mistenksomme sjeler å mistenke at noe galt kan skje, er ikke å erklære mistillit til dommerne.

Hva som utgjør "rimelighetens grenser" blir vel det springende punkt når vi skal ta stilling til reglene videre framover.

Sist redigert:
Jeg håper nå alle har fått blåst ut litt frustrasjon og at vi kan legge diskusjonen bak oss og fokusere på alt det positive.

Norbrygg og NM bygger all sin virksomhet på tillit. Vi har tillit til dommerne på samme måte som vi har tillit til alle deltakerne. Uten denne tilliten rakner alt. Vi er ikke i mot endringer, men ikke dersom de bygger på mistillit.
Vi sliter allerede med synkende interesse for å bistå som tillitsvalgte og dommere. En diskusjon som den over, hjelper ikke på en slik trend.
Norbrygg skal være preget av åpenhet og god dialog. Alle kan derfor komme med forslag. Mistenkeliggjøring fremmer ikke dette.
Jeg ber dere derfor tenke på hvor og hvordan dere formidler forbedringer. Forumet er ikke alltid riktig sted.

Som jeg har sagt tidligere, vil prosess- og regelendringer diskuteres før NM26. Vi endrer hverken regler eller prosesser for et pågående arrangement.
Det er NM komiteen som beslutter dette, og ikke deltakerne.
Igjen, vi tar gjerne imot konstruktive forslag, men de som ønsker å påvirke beslutninger kan kun gjøre det som frivillige fra innsiden - beslutninger tas ikke fra utsiden. I dette ligger en oppfordring til å melde seg til tjeneste.

Igjen - vi er alltid åpne for gode forslag. Bruk gjerne adressen nm@norbrygg.no til dette.
Med ønsker om et fredfullt og godt gjennomført NM

Hilsen Morten
Hør hør !!! :beercheers:

Må bare spørre fordi jeg er typen som blir veldig spent når jeg er med i konkurranser:) Jeg kan ikke noe for det, bare er sånn.
Er det noen nye flighter som nå er ferdig dømt? Og er det da også noen flere resultater i sikte snart?
Kristiansand dømmer tirsdag og torsdag denne uka. Etter planen vil hvete og syrlig være ferdig dømt på torsdag. Men som nevnt over, alt skal være ferdig dømt til 11.april. Pluss etterarbeid, kontrollregne skjema osv osv. Så det er litt igjen, selv om vi er godt i gang.

For å skape ro rundt dømmingen, har både navn på brygger og navn på øl nå blitt fjernet i innledende runder.

Begge navn vil bli publisert på finaleflighter.

Dette innebærer at hverken Superfinale eller Nordisk finale kan karakteriseres som ‘blinde finaler’ for dommerne, da navn og nummer vil offentliggjøres før disse blir dømt.

Har diskutert behovet for anonymisering med Lyset i Mitt Liv, og som vanlig klarer hun å opplyse diskusjonen:). Med følgende argument: Dersom deltakerne er opptatt av å se hvordan de har gjort det i forhold til andre bryggere de kjenner/veit om, kan jo listene med navn legges ut i etterkant. Så får de tilfredsstilt det behovet.

For ordens skyld: Dette er et bidrag til diskusjonen om hvordan vi skal gjøre det neste år!!!!!

edit: Skal innrømme at Gustavs argument om at det blir meningsløst å konkurrere om du ikke veit hvem du konkurrerer mot, og hvordan du gjør det i forhold til dem, veier ganske tungt for meg når jeg går litt i meg sjøl. Det viktigste er ikke å vinne, men å slå @Einar Michelsen ;). (Det er mange andre jeg er interessert i hvordan jeg gjør det i forhold til, men det er bare EInar det er viktig å slå:).)

Sist redigert:
Har diskutert behovet for anonymisering med Lyset i Mitt Liv, og som vanlig klarer hun å opplyse diskusjonen:). Med følgende argument: Dersom deltakerne er opptatt av å se hvordan de har gjort det i forhold til andre bryggere de kjenner/veit om, kan jo listene med navn legges ut i etterkant. Så får de tilfredsstilt det behovet.

For ordens skyld: Dette er et bidrag til diskusjonen om hvordan vi skal gjøre det neste år!!!!!

edit: Skal innrømme at Gustavs argument om at det blir meningsløst å konkurrere om du ikke veit hvem du konkurrerer mot, og hvordan du gjør det i forhold til dem, veier ganske tungt for meg når jeg går litt i meg sjøl. Det viktigste er ikke å vinne, men å slå @Einar Michelsen ;). (Det er mange andre jeg er interessert i hvordan jeg gjør det i forhold til, men det er bare EInar det er viktig å slå:).)
«Jeg slo ham ikke, jeg bare dasket litt med håndkleet»

Håp om at det slippes noen resultater fra dømmingene allerede i kveld da?
Stort sett har kvelden gått når en flight er dømt. 10 øl tar fort tre timer. Så skal alle skjema, typ 30 stk scannes, sendes til NM-komitéen, kontrollsjekkes, så publiseres. Når det er ulike personer som gjør alt, på frivillig basis, tar det noen dager fra ølet er smakt til det blir publisert.

Men slapp av, alt kommer til slutt :)