Jeg trur ikke noen mistenker dommerne for å mangle integritet, men jeg synes allikevel at vi skal holde listene anonyme.
For det første: Hensynet til anonymitet vektlegges i reglementet forøvrig, og da virker det underlig å ikke gjøre det også etter innledende runde.
For det andre: Dette er ikke et spørsmål om hvorvidt vi stoler på dommerne eller ikke; det dreier seg om å unngå så langt mulig et tenkelig grunnlag for mistanke. For dommerne må det være viktig.
For det tredje: For en dommer må det være greit å slippe å passe på at han/hun ikke får tilgang til navnene. Om jeg skulle dømt IPA-finalen, og visste at brygger X hadde gått videre fra innledende med sin Y-Ipa, hadde jeg ikke engang trengt å vite nummeret på ølet; jeg har smakt Y-IPA noen ganger. Så da hadde jeg måttet trekke meg. Ikke noen heldig situasjon - og særlig ikke om jeg hadde vært en av de mest erfarne dommerne, som dømminga er avhengig av.
For det fjerde: Hadde mitt bidrag blitt slakta, hadde jeg kanskje syntes det hadde vært like greit om det ikke blei offentliggjort. Det er i alle fall mulig jeg ville syntes det. Og det er kanskje aleine en god nok grunn til å droppe navnene?
For det femte: Det er ingen god grunn til å offentliggjøre navnene. Det som er viktig er at de som har sendt inn øl, får vite hvordan deres øl har gjort det - og da holder det å offentliggjøre nummerne.
OK, dette er storm i et vannglass. Det er ingen stor sak. Men det er litt uryddig - og jeg synes jeg kan si det, sida jeg har sittet i NM-komiteen i flere år, og har hatt rikelig med tid og anledning til å reagere på det, uten å gjøre det. Hadde det vært noen god grunn til å offentliggjøre navnene, kunne det kanskje framstått som rimelig å gjøre det, til tross for argumentene mot, men nå ser jeg faktisk ingen slik grunn.