Ny større bryggemaskin.

Har idag en grainfather G30 med v3 maltkurv ++
Kluet er at jeg brygger for 2 stk, meg og en kompis, å det tar tid med bare i batch om gangen.
Vurderer en GF G40 som kan ta 2 "batcher" samtidig, ( det jeg brygger må bare han drikke også :cool::p)
Bryggeren må stå i kjelleren da jeg ikke har så stor plass oppe, samt lite strøm (10 amp) tillgjengelig brygger på hytta..
Litt dyr ser jeg, men hva finnes ellers? Brewzilla 60 ?
Noen tanker?

Har idag en grainfather G30 med v3 maltkurv ++
Kluet er at jeg brygger for 2 stk, meg og en kompis, å det tar tid med bare i batch om gangen.
Vurderer en GF G40 som kan ta 2 "batcher" samtidig, ( det jeg brygger må bare han drikke også :cool::p)
Bryggeren må stå i kjelleren da jeg ikke har så stor plass oppe, samt lite strøm (10 amp) tillgjengelig brygger på hytta..
Litt dyr ser jeg, men hva finnes ellers? Brewzilla 60 ?
Noen tanker?
Hvilken type øl brygger du?
Jeg har flere ganger brygget dobbelbatch på G30. Da typisk øl på ca 5%.

Fyller opp 8 kg malt. Mesker og skyller som normalt. Etter G30 kjelen er full, forsetter jeg å skylle ved å sette maltkurven på ei julabøtte. Skyller til jeg har totalt 42 liter. Det i G30 kokes som normalt. De siste 10-12 literne får 5-10 min oppkok i en egen kjele.

Vørter i G30 fordeles likt på gjæringskarene. Det i ekstern kjele tømmes i G30 etter denne er tømt. La bunnfelle i 5-10 minutter, fordel likt i de 2 gjæringskarene.

Jeg har G40, og er godt fornøyd med den. Tror ikke 10A holder på full rulle.

Hva med ‘Krabbegryte’ og gass for koking, og brygge to brygg etter hverandre?
Mens G30 mesker, varmer du vann i krabbegryta. Hell vann (50 ℃) i gjæringsbøtta, øl fra G30 til krabbegryta osv.

Eller kjøpe en brukt G30 til kompisen din

Umiddelbart tenker jeg at større bryggere enn du har får problemer med bare 10A tilgjengelig. Jeg sjekket de vanligste, og det ser ut som alle har 3000-3500 watt varmeelement. Det skal litt effekt til for å få 40-50 liter til å koke.

Tilbake
Topp