tørrhumling av APA

Ca på hvilken dag bør jeg tørrhumle en APA, og hvor lenge bør jeg ha humla liggende i bøtta? Bruker humlepose
Brülosophy har testa ulike humlingstudspunkter, og funnet at det egentlig spiller liten rolle. Da vil jeg foreslå å tørrhumle samtidig med at du starter brygget, og la humla ligge i i to dager. Det er (mer enn) nok. På den måten trenger du ikke å bekymre deg om oksygenpåvirkning.

Hvis du bruker humlepose, bør den være stor - skikkelig stor. Humla sveller voldsomt, og de små humleposene blir fort sprengfulle. Og om humla ikke får nok rom å flyte rundt i, blir utbyttet dårlig.

Brülosophy har testa ulike humlingstudspunkter, og funnet at det egentlig spiller liten rolle. Da vil jeg foreslå å tørrhumle samtidig med at du starter brygget, og la humla ligge i i to dager. Det er (mer enn) nok. På den måten trenger du ikke å bekymre deg om oksygenpåvirkning.

Hvis du bruker humlepose, bør den være stor - skikkelig stor. Humla sveller voldsomt, og de små humleposene blir fort sprengfulle. Og om humla ikke får nok rom å flyte rundt i, blir utbyttet dårlig.
Altså ta den ut midt under stormgjæringa? Hva ville du gjort om du ikke brukte pose Finn?

Altså ta den ut midt under stormgjæringa? Hva ville du gjort om du ikke brukte pose Finn?
Jeg bruker ikke pose, og tørrhumler som regel på tampen av hovedgjæringa. Eller jeg venter til den er over. Det er egentlig ikke noe jeg er veldig opptatt av. Hop creep får jeg uansett, og så får det ta den tida det tar før ølet er ferdig. Jeg kunne godt tørrhumle på dag 1, også. Jeg har ikke noe tru på at det har rbetydning for gjæringa. Eller på at gjæringa skrubber ut all aromaen.

Jeg har overveid å teste humlepose, og å tørrhumle dag 1 - som jeg råda til over. Jeg ser ikke noen grunn til ikke å gjøre det.

Sist jeg tørrhumlet så pælma jeg humla løst i karet sammen med gjæren. Det ble helt fint :)
That's the way to go:). Det eneste problemet er at du ikke kan gjenbruke gjæren. (OK, du kan, men ... :eek: .) Og at du ikke kan styre hvor lenge du skal ha humla liggende i.

I tidligere tider - den gangen da alt var mye bedre enn det er nå - kunne du bare vente til ølet var ferdiggjæra, og fordi hopcreep ikke var funnet opp, kunne du da styre humlingstida.

Tilbake
Topp