Besk og bitter ipa fra ekstrakt.

Roar A

Norbrygg-medlem
Hei!
Smakte på min første IPA som var ferdighumlet ekstrakt brygg fra bryggselv. Den er veldig besk og bitter! Den river bak i munnen. Noen forslag til hva som kan være feil? Kan det ha noe med vannet mitt og gjøre?
Har tre allgrain brygg på dunke så jeg er litt bekymret!
 
Enig med k.ped, IPA skal være bitter.

Gå på polet, kjøp en IPA og sammenlign. Anbefaler Ægir India Pale Ale. Den er fantastisk :)

:skitbra:
 
Enig at den skal være bitter men denne er besk og jeg setter en femmer på at dere ikke ville drekki denna!
 
Hvordan gikk du frem under byggingen? Har selv brygget denne med stor suksess.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Fulgte bruksanvisningen til punkt og prikke. Varmet opp boksen i varmt vann, desinfiserte den før åpning. Rørte den ut i anbefalt mengde varmt vann. Tilsatte resten av vannet så det ble 20 liter.
Rehydrerte gjæren før den tilført i dunken. Tok nesten to døgn før det ble noe fart i dunken. Har gjæret på 15-17 grader i 5 dager så rundt 19-20. Sto i 3 uker før jeg tappet på flasker og karbonerte.Stått en uke på flaske i romtemperatur.
 
Det kan være en infeksjon. Sett ei flaske varmt, helst rundt 30-35 grader på et baderomsgulv e.l, og ei flaske så kaldt som mulig uten å fryse ei uke eller to. Har den varme flaska blitt merkbart dårligere enn den kalde, er det sannsynligvis en infeksjon.
 
Eller så treng den kansje litt lenger modning. Bitterheiten rundast litt av etterkvart. Tøm det for all del ikkje ut endå. Men vær obs på faren med flaskeeksplosjon i tilfelle infeksjon.
 
Hei
La ølet stå. Jeg har hatt noen "mislykkede" brygg, som etter noen måneders lagring har blitt meget god. Gjerne kaldt. Jeg har hatt øl som har stått over vinteren på terassen, og det har blitt godt øl utav det :) Pass bare på at oksygen ikke kommer til.
 
beklager at jeg går litt utenom diskusjonen om ølet her.
men besk og bitter??    på min dialekt så når noe er bittert på smak da sier vi den er besk.
er besk smak noe annet ellers i landet?
 
Jeg har måttet senke IBU mye i forhold til mange oppskrifter. Tror det har med vannet å gjøre. Jeg har kalkholdig, hardt vann med mye jern og mangan. Har blitt bedre etter vannjustering. Mesken hadde ofte PH over 6 før justering. Visse vanntyper virker fremhevende på humlen.

Mvh

35 VRM
 
Tilbake
Topp