1-stegs mesking kontra 2-stegs mesking

Det er mangt en bør sette seg inn i som nybegynner. Har funnet en særdeles interessant artikkel her på Forumet om mesking.
Jeg leser den slik at forfatteren/oversetteren (Eduard M) anbefaler 2-stegs-mesking med et trinn på 60 - 62 grader og et på 70 - 72 grader. Dette bl.a fordi det er lettere å holde kontroll på tiden enn temperaturen.

Jeg har så vidt kommet i gang med "all-grain"-brygging, og registrerer at dette med å oppnå ønsket temp i mesken kan være litt vanskelig. I alle fall når dreier seg om steg på 1 grad.

Jeg har derfor følgende spørsmål til dere kunnskapsrike og skrivekyndige medlemmer:

Hva slags erfaringer har dere, og hva vil dere anbefale?

Mesketanken min er godt isolert, så å holde tempen i 60 - 90 min virker ikke å være et problem. Kanskje det også blir lettere å få den rette tempen dersom jeg heller malten opp i i porsjoner og ikke alt på en gang?

Takknemlig for svar
 
Den er lest med stor interesse, og jeg har nå ingen problemer med å "bryte" denne grensen. Mengde gjær er et av stikkordene :)
 
Jeg vil absolutt anbefale enstegsmesking på 64-68 grader, da det er enklest å få kontroll over, og i de aller fleste tilfellene godt nok
Legg deg i det lave sjiktet hvis du ønsker bedre utgjæring, og i det høye sjiktet av dette, om du vil ha mer restsødme.

Ved 64-66 grader kan det være lurt å meske i 90 minutter, da det tar litt lengre tid å konvertere all stivelsen til sukker, mens ved 67-69 grader vil 60 minutter som regel være greit.

Jobb heller med å sørge for nok frisk gjær, god beluftning og kontroll på gjæringstemperatur. Det er mye viktigere i forhold til hvordan ølet blir.
Deretter kan du justere mesketemperaturen noe, hvis du ser at du gjæret noe langt i forhold til ønsket, eller omvendt. Dette kan være litt individuelt i forhold til utstyr, termometer andre variabler.

At du har et godt isolert meskekar, gjør at det vil være relativt greit å treffe ønsket temperatur.
Her finner du en kalkulator til å beregne dette.
Eksempel: 3 liter vann per kg malt, 66 grader mesketemperatur,  15 grader på malten, blir du anbefalt å bruke meskevann på 75 grader.
Dette forutsetter at du varmer opp meskekaret først med varmt vann, legg så til eller trekk ifra 1 grad eller 2  til resultatet, hvis du ser at dette gir andre resultater på ditt utstyr.

Har selv mesket både i 2 og 3 steg tidligere, samt mash out (76-78 grader, for å stoppe enzymaktiviteten), men kjører nå stort sett enstegsmesk uten mash out på alle øl, bortsett fra hveteøl (weissbier og wit), hvor jeg først har kjørt et proteinsteg på 50-55 grader i 15 minutter.
 
Hvis man driver med ettstegsmesking, så kommer det nøyere med termometerets presisjon og den gode blandingen av mesken. Så det gjelder å kalibrere termometeret. Med ettstegsmesking tostegsmesking føler jeg at små avvik i termometeret har litt mindre å si om det endelige resultatet. Men ærlig talt, jeg mesker som regel også 1-stegs og håper på det beste. :p
 
Takk for svar fra dere begge to Eduard og Lars!

Jeg regner med at du Eduard mener 2-stegs mesking i setningen "Med ettstegsmesking føler jeg at små avvik i termometeret har litt mindre å si om det endelige resultatet".

Ellers registrerer jeg at 1 stegs mesking tydeligvis blir mest brukt. Jeg har nok vært for mye opphengt i å oppnå akkurat 65 eller 66 grader der det står i oppskriften. Jeg får kalibrere termometeret og håpe på det beste jeg også!! :laugh:
 
Med "Dette kan være litt individuelt i forhold til utstyr, termometer andre variabler." mente jeg forresten at mesketemperatur og utslagene av dette vil variere noe fra brygger til brygger, blant annet ut ifra hvilket meskekar du har, om termometeret viser helt riktig, ulik temperatur på forskjellige steder i meskekaret, hvilke ingredienser som brukes. Håper det ikke ble fullt så tåkete. :)
 
Snarere tvert om Lars. Tåka er på veg til å lette!

Det blir tydelgvis godt øl uansett om tempen kan variere med en grad eller to dersom man bare følger de andre reglene (renslighet, riktig mengde gjær, renslighet, rikelig lufting av vørter før gjæring, renslighet, unngå å sette i gang med prøvesmaking før det har gått min en mnd :yes:)
 
Paal J skrev:
Snarere tvert om Lars. Tåka er på veg til å lette!

Det blir tydelgvis godt øl uansett om tempen kan variere med en grad eller to dersom man bare følger de andre reglene (renslighet, riktig mengde gjær, renslighet, rikelig lufting av vørter før gjæring, renslighet, unngå å sette i gang med prøvesmaking før det har gått min en mnd :yes:)

Du er godt på vei! :)
 
Lars!

Har i ettermiddag prøvesmakt på både første "Allgrain-Pale ale" og første pilsner/lager.

Jeg visste at førstnevnte var i overkant bitter (Bruker BeerCalc, men misforsto noen viktige inngangsparametere). Dette brygget er nå ca 1 mnd gammelt, og er virkelig i overkant bittert, og jeg mente å smake en antydning "brent". Hustruen derimot mente at dette smakte i "nærheten av Stout", så da er vel dette brygget også klart for avnyting i familiens skjød om ca en mnd.
Pilsner/Lageren var selvsagt fersk (ca 5 dager etter tapping på fat). Prøven var lovende! Fersk selvsagt, litt lite bitterhumle (men slik ønsker noen av kvinnene det!), og veeeldig blek. Dette kan bli artig! Humle og farge kan vi gjøre noe med neste gang! Tror jeg greier en pilsner til før sommeren (Det kan fort bli litt for varmt i kjelleren utover juni).

Dette ser ganske så lovende ut!!

God sommer til alle ølbryggere!!

Med dette er mitt spørsmål besvart tilstrekkelig, om enn av veldig få!!

Paal J :saadoevt: 
 
Paal J skrev:
Lars!

Har i ettermiddag prøvesmakt på både første "Allgrain-Pale ale" og første pilsner/lager.

Jeg visste at førstnevnte var i overkant bitter (Bruker BeerCalc, men misforsto noen viktige inngangsparametere). Dette brygget er nå ca 1 mnd gammelt, og er virkelig i overkant bittert, og jeg mente å smake en antydning "brent". Hustruen derimot mente at dette smakte i "nærheten av Stout", så da er vel dette brygget også klart for avnyting i familiens skjød om ca en mnd.
Pilsner/Lageren var selvsagt fersk (ca 5 dager etter tapping på fat). Prøven var lovende! Fersk selvsagt, litt lite bitterhumle (men slik ønsker noen av kvinnene det!), og veeeldig blek. Dette kan bli artig! Humle og farge kan vi gjøre noe med neste gang! Tror jeg greier en pilsner til før sommeren (Det kan fort bli litt for varmt i kjelleren utover juni).

Dette ser ganske så lovende ut!!

God sommer til alle ølbryggere!!

Med dette er mitt spørsmål besvart tilstrekkelig, om enn av veldig få!!

Paal J :saadoevt: 

Topp, nyt fruktene!

Hvis du ikke har brygget mye før, vil jeg anbefale å prøve og brygge noen ales, f.eks engelsk bitter/pale ale, amerikansk pale ale, wit eller weissbier (det ligger masse oppskrifter her på forumet).
Å brygge skikkelig god lager, og spesielt lyse typer som ulike pils, er vanskelig i forhold til gjæringsprosessen (trenger mye gjær, lave temperaturer og lang tid).
Ales gjærer gjerne på rundt 17-20, krever mindre gjær, og er ofte mer smakfulle og spennende. :)
Meskeprosessen er forøvrig den samme, og det viktigste er jo uansett at du og dine synes det er godt å drikke og artig å brygge. :brygging:
 
Hyggelig at du følger opp Lars!

Jeg må nok betegnes som relativt fersk i gamet, men jeg forsøker å "lese meg opp" på FORUM'et. Jeg er imidlertid av den oppfatning at det er viktig å prøve ut ting. Enten går det bra eller så går det veldig dårlig! Ved sistnevnte alternativ, får vi bruke toalettet (skjønt det skal mye til!!). Alle mellomstadier vil det alltids være en mulighet å få i seg!!
Jeg har nå en ny Pale ale stående og putre i gjærtanken. Fikk et uventet problem med OG (veldig lavt). Pøste på med en del ekstrakt, så OG føk i været. Uanstt blir nok dette et, forhåpentligvis, drikkverdig produkt. Bruker BeerCalc. Et enkelt verktøy, som gir en viss mulighet til å styre noen viktige parametere.
Neste brygg blir nok en slags Stout (Fra boken " Moderne hjemmebrygging/Black Hole Stout"). Her har jeg gjort noen tilpasninger i forhold til hva jeg har tilgjengelig (hvilken effekt tilfører Roasted Barley i forhold til Black Patent?).

Dette begynner imidlertid å bli veeeldig artig!! Så det blir vel bare å fortsette :yes:

Paal J
 
Paal J skrev:
Hyggelig at du følger opp Lars!

Jeg må nok betegnes som relativt fersk i gamet, men jeg forsøker å "lese meg opp" på FORUM'et. Jeg er imidlertid av den oppfatning at det er viktig å prøve ut ting. Enten går det bra eller så går det veldig dårlig! Ved sistnevnte alternativ, får vi bruke toalettet (skjønt det skal mye til!!). Alle mellomstadier vil det alltids være en mulighet å få i seg!!
Jeg har nå en ny Pale ale stående og putre i gjærtanken. Fikk et uventet problem med OG (veldig lavt). Pøste på med en del ekstrakt, så OG føk i været. Uanstt blir nok dette et, forhåpentligvis, drikkverdig produkt. Bruker BeerCalc. Et enkelt verktøy, som gir en viss mulighet til å styre noen viktige parametere.
Neste brygg blir nok en slags Stout (Fra boken " Moderne hjemmebrygging/Black Hole Stout"). Her har jeg gjort noen tilpasninger i forhold til hva jeg har tilgjengelig (hvilken effekt tilfører Roasted Barley i forhold til Black Patent?).

Dette begynner imidlertid å bli veeeldig artig!! Så det blir vel bare å fortsette :yes:

Paal J

Bra å høre.

Spørsmålet om black malt vs roasted barley er godt, og noe jeg egentlig lurer på det selv. De to kan jo være røstet på like temperaturer (varierer noe fra de ulike malteriene), John Palmer sier black malt har en enda kraftigere kullsmak, mens roasted barley gjerne gir en kraftig kaffesmak. Malteriet Thomas Fawcett sier at roasted barley er noe mer astringent, det vil si snerpende, som når man tygger på drueskall..
 
Tilbake
Topp