#100 lookalike

Dette blir mitt neste brygg .
Noen tips på mengdene her ? er humle oppsettet greit nok ?
Tenkte og bruke 4 vialer WLP007 gjær

kan noen gi meg noen gode tips til hvordan en nybegynner setter opp en gjær-starter ?

Skjermbilde 2015-01-13 kl. 13.24.13.png

Kjenner ikke oppskriften, ville bare gi deg noen tips om gjær og starter.

Den aller enkleste måten å lage en starter er å koke opp DME i den mengden vann du trenger. Feks 3 liter/300 gram. Tøm kokende starter rett i rengjort gjæringsspann. Når tempen har falt til 20ish tilsetter du gjær og rister spannet. Rist en gang i blant i etpar dager, sett spannet kaldere.
På bryggedagen heller du forsiktig ut det klare ølet over gjæren, og tapper ny vørter oppå. Rist igjen.
(For nøyaktig mengde DME, bruk kalkisen på mrmalty.com.)

Vær også litt obs når du bruker 007, den er et beist. Temperaturen i spannet kan stige laaangt over romtemperatur, og det kan skje ganske raskt. 007 utvikler mye varme under stormgjæring og tjener på aktiv kontroll på temperatur.
Lurt å sjekke jevnlig de 2-3 første dagene, og bruke det du har for å holde tempen. Fuktig håndkle feks.

Bruk Mr. Malty for å beregne gjærstarter. Du må vite antall liter til gjæring, produksjonsdato for gjæren din (4 måneder før "best før - datoen") og OG til brygget.

Om jeg knotter inn 20 liter til gjæring, 1.082 OG og antar at gjæren ble produsert for 1 måned siden får jeg at du trenger 2 rør og en starter på 3 liter. Lag minivørter ved å ta 300g tørket maltekstrakt og tilsett vann til du har 3.2 liter eller så. Kok, tilsett evt gjærnæring, avkjøl til romtemp og ha i gjæren. La stå et par dager eller så, sett kaldt, dekanter og hell ut mesteparten av væsken.

(Starter skal ha OG på 1.04 ca, det er 100g DME pr. liter starter, men det damper bort litt, derav sa jeg 3.2 liter eller så. Må uansett ikke treffe akkurat.

Gitt premissene over klarer du deg uten starter om du har 4 rør. Om du er flink og rister starteren godt ganske hyppig så klarer du deg med en starter på ca 2 liter og 2 rør.

Bruk for eksempel en femliters plastkanne eller lignende for å sette starteren i, la lokket ligge løst på (men skru det igjen når du skal riste...)

http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Tempkontroll tiltredes. Dersom du setter et slikt brygg i et rom som holder 21-22 grader er det god sjanse for at det smaker fusel og faenskap av det, temperaturen vil stige en hel del - gjæren er hissig og det er mye sukker som skal spises.

Om du ikke har mulighet for å styre temperaturen ville jeg brygget noe annet. Lagde selv en #100 som ble helt katastrofe - høyst sannsynlig av nevnte grunn.

Hvis dette skal minne om Nøgne Øs #100 må du bumpe opp bitterheten betraktelig. Jeg ville gjort det uansett. Så høy OG med så lav bitterhet kan gi et veldig søtt resultat.
Som utgangspunkt kan du nok doble alle humletilsetningene, og se hvordan du ligger an.

Beersmith har illustrert de ulike parametrene til hver ølstil nederst i skjermbildet. En greit rettesnor er at hvis du legger OG i øvre del av skalaen, bør IBU-tallet også legges i øvre del av skalaen, for å få et balansert resultat. Etter å ha brygget en gitt ølstil noen ganger, finner du ut hvilke forhold mellom sødme og bitterhet du foretrekker.

Tempkontroll tiltredes. Dersom du setter et slikt brygg i et rom som holder 21-22 grader er det god sjanse for at det smaker fusel og faenskap av det, temperaturen vil stige en hel del - gjæren er hissig og det er mye sukker som skal spises.

Om du ikke har mulighet for å styre temperaturen ville jeg brygget noe annet. Lagde selv en #100 som ble helt katastrofe - høyst sannsynlig av nevnte grunn.

Ja den er jeg klar over , har rimelig koll på temperaturen , er blitt fortalt at 007 er hissig på gjæring .

Hvis dette skal minne om Nøgne Øs #100 må du bumpe opp bitterheten betraktelig. Jeg ville gjort det uansett. Så høy OG med så lav bitterhet kan gi et veldig søtt resultat.
Som utgangspunkt kan du nok doble alle humletilsetningene, og se hvordan du ligger an.

Beersmith har illustrert de ulike parametrene til hver ølstil nederst i skjermbildet. En greit rettesnor er at hvis du legger OG i øvre del av skalaen, bør IBU-tallet også legges i øvre del av skalaen, for å få et balansert resultat. Etter å ha brygget en gitt ølstil noen ganger, finner du ut hvilke forhold mellom sødme og bitterhet du foretrekker.

jeg forandret den til 60 IBU , burde jeg legge meg nærmere 100 ? blir mye Chinook da :)

OG på bortimot 100, WLP007 og mulighet for gjæren å gå til 25-26C. Er redd det greiene der slår ut på Richters skala i Bergen og at du må på leit etter gjæringslokket.

Nøgne Ø #100

88% Marris Otter
10% Hvete malt
2% Sjokkolade malt

Chinook, 60 min (100 IBU)
2 g/L Centennial, 15 min
2 g/L Centennial, 5 min
2 g/L Columbus, WP
2 g/L Chinook, dry

WLP007

Det skal være mye Chinook

Nei absolutt ikke! Men ville lagt litt energi i å holde gjæren i ørene. Får den ruse avgårde blir det ikke gunstig. Ellers ville jeg sett på orginaloppskriften slik at det blir noenlunde balansert.
Har brygget den en gang og den ble god. Ble døpt "Hvem slo" forøvrig..

Tilbake
Topp