100% Nybegynner

Har lenge hatt et ønske om å brygge øl selv.
Har brukt helgen til å lese det jeg har kommet over om emnet. Tenkte gjøre det så enkelt som mulig i første omgang uten å svi av så alt for mye penger og så finne ut at dette gidder jeg ikke holde på med :)

I første omgang vil jeg bruke kjevle til å kvuse maltet, regner med det tar litt tid, men slik mølle koster for mye når dette bare er et forsøk.
Tenkte lage meg et meskekar av en kjølebag og ha kobber rør med hull i, i bunnen.
Til kokekar vil jeg bruke en saft koker, og så lager jeg en vørterkjøler av kobberrør.

Tenker og å ha det ferdig gjæret ølet over på nytt gjærekar og tilsette sukker og så videre på flaske.

Venter på passord på petit agentur så jeg får bestillt det jeg ikke har fra før, som gjæringskar, Oehlsvekt og ingredienser selvfølgelig.

Men sitter på noen spørsmål før jeg vil sette igang.
-Hvor vitig er denne målingen av vørter før gjæring og etter gjæring? Fostår ikke helt hva denne egentlig gjør, og hva verdiene betyr.
-Er sukker enkleste og beste tilsetning før ølet tappes på flasker for å få kullsyre i ølet? Eller er spraymalt (finner ingen info om hva dette er..) bedre?
 
Hei!
Hvis du vil prøve noe helt enkelt før du begynner å meske, kan du prøve å brygge med maltekstrakt tilsatt humle. Ellers vil jeg ikke anbefale deg å knuse malten med en kjevle, det vil ta mange mange mange timer.... det er veldig viktig å knuse malten riktig for å klare å meske den. Feil knust malt vil føre til at du ikke får noe særlig maltsukker ut av den ved mesking, og uttappingen kan stoppes helt til. Istedenfor bør du kjøpe ferdig knust malt de første gangene, det har Petit (passordet er forresten bruker_nn). Spesialmalt vil du nok klare å knuse med en kjevle, men mer enn 100-200 g begynner å bli vanskelig. Evt kan du kjøre det i en foodprocessor, da blir den HELT feil knust med tanke på meskingen (har prøvd selv) men for en liten mengde spesialmalt blandet i mesken skal det gå fint.

Målingen av vørter før og etter gjæring er viktig for å se hvor sterkt ølet ditt blir. Ikke det at det er noe poeng å få det sterkest mulig, men hvis du prøver å knuse malten med en kjevle, er det stor sannsynlighet for at du feks ender opp med et øl på 2% alkohol... Som en grov tommelfingerregel kan man si at verdien før gjæring delt på 10 gir alkoholprosent hvis gjæringen går som normalt. Altså OG 50 (eller 1.050) => ca 5% alk. Verdien viser hvor mye maltsukker det er i vørteren, så ved å måle før og etter gjæring kan du finne ut hvor mye maltsukker som er blitt omdannet til alkohol.

Ja, sukker er det enkleste for ettergjæring på flasker. Spraymalt er rett og slett tørket maltekstrakt i pulverform.

mvh
Lars Bjørnstad
 
Takk for hjelp!

Men hvis vi tar utgangspunkt i denne oppskriften:

Den Sorte Enke

3,6 kg münchenermalt
1,05 kg Crystal 120L
130 g Roasted Barley
200 g black malt
30 g Perle pellets 5,1% - 60 min
25 g Kent Goldings pellets 5,1% - 5 min
Wyeast #1007 German Ale gjær
OG 1.045, 21 IBU, 25 liter

Hva menes med 120L i Crystal malt?
Skal all malt meskes sammen?

Selger Petit hvilken som helst type ferdig knust, eller er det bare Pils og Pale malt, slik som oppført i prislisten?
 
120L betyr 120 grader Lovibond, som er et mål for maltens farge. Lovibond er ca halvparten av EBC (European Brewing Convention) som vel Petit angir.
Ja, all malten skal meskes sammen. Tror ikke han tilbyr annen malt ferdig knust, iallefall ikke i småforpakninger. Men små mengder går som sagt greit å knuse med en foodprocessor eller kjevle, hvis det meskes sammen med annen, ordentlig knust malt. I en slik oppskrift med mye mørk malt kan du fint bytte ut munchenermalten med pale ale-malt uten den helt store forskjellen.
 
Det ble ikke nevnt, men det går også an å lage øl med bare spraymalt (uten vanlige maltkorn som skal knuses). Da slipper du knusing og mesking og kan du gå rett over til koking, noe som krever mindre utstyr. Det er kanskje en enda greiere måte å begynne å brygge på, og at du får smak på mere, det er noe jeg kan garantere :)
 
Satte første brygg til gjæring på Tirsdag!

Det ble litt klabb og babb i begynnelsen (som forventet), men det hele gikk ganske greit.

Meskingen ble litt kort og på litt lav temperatur (45min@60*C og vasking 45min@70*C), så OG ble "bare" på 40-42 (litt vanskelig å lese av).
Må få meg gassbrenner for å koke vann og vørter litt raskere, det tok 60min å koke opp vørteret fra ca50*C.
Ferdig vørtermengde endte på 23.5L
 
Sier du fra når du skal tappe ølet? Det at du mesket på 60° C vil som regel resultere i et tørt øl, men det kan godt hende at vaskingen på 70° C har tatt hånd om litt forsukring også. Ulempen er bare at ved 70° C så blir det mye sukker igjen i mesken. Regner med at ølet blir litt uklart pga stivelse som er igjen i brygget, men det kan likevel bli til noe drikkbart :)
 
Tappet over på flasker i går!

Neida, det ble gjort etter 6 dager.
Hele brygget er drukket opp, og det smakte godt, men det ble litt tynt.. manglet fylde og kunne vært litt mer smak.
Har brygget 3 brygg til etter dette. et stout til, men den gikk i dass, fordi jeg var sløv og glemte skylling av gjærdunk med klorvann rester i..
Har brygget juleøl, som ble meget bra og en "førjuls brygg" som og smaker meget godt, sistnevnte har litt for lite humlesmak synes jeg.
Blir nok mye mer forsking etterhvert.
 
Sjallabais!

Er ølet for tynt, er sjansen stor for at du bør sikte på en litt høyere mesketemperatur.
 
Hei!

Øl brygging er noe jeg begynte med for første gang i forrige uke, nå har det seg slik at jeg har kjøpt meg 2 stk gjærekar, det jeg lurer på er følgende.
Etter man har flyttet øl fra gjæringskar nr 1 til nr 2 (for og etter gjær) og tilsatt sukker skal da gjærelåsen bare puttes i lokket og så blir det kullsyre?
Eller må gjærings låsen også ha et lokk (noe jeg ikke fikk med min, men som jeg har sett finnes på bilder ol) ???
Sikkert et litt sløvt spørsmål men somsagt jeg er ny på dette feltet.
 
Hei Åge.:)

Skjønner jeg deg riktig når du har tilsatt mere sukker i gjæringskar nr.2? Er dette fordi du vil ha et sterkere øl?

Påenget med lokket på låsen er å hindre f.eks insekter å krype ned i den, ellers har den liten funksjon.
 
Velkommen til forumet!

For å få kullsyre i ølet må du tilsette sukker (i form av kokt sukkerlake) rett før det tappes på fat/flaske. Da blir kullsyren som dannes når gjæren bryter ned sukkeret i fatet/flaskene, siden man har ølet i tette beholdere. I sekundærgjæringskaret vil all kullsyren bare forsvinne ut av dunken.
 
Ok, da har jeg bæsja på leggen :-\ Og må sikkert skrive litt i "brygge tabber" tråden, hehe.

Kan jeg nå helle ølet over på flasker og tilsette mer sukker? Slik at det blir kullsyre i den? Eller vil ølet smake sukker vann? Hva skal man med 2 gjæringskar? (fyren i butikken anbefalte det uten og helt si hvorfor)

Takker for svar...... (har allerede helt den sukker mengden som sto på ølsettet oppi ølet)
 
Vitsen med to gjæringskar er at du tapper ut ølet uten å få med gjærslammet. Minst mulig altså. Så har du i sukker i andre gjæringsdunk (omstikkings dunk) 100-120 gram, kokt i ca en halv liter vann og kjølt ned til under 30 grader. Så tappes ølet på flasker umiddelbart, og la de stå et par dager i rom temp. og så deretter så kjølig som mulig (Ikke kuldegrader) i ca to uker. Da kan du ta første smak.

Det vil altids finnes aktive gjærceller i ølet selv om det er utgjæret i primærgjæringskaret. Derfor er det viktig å få ølet på flasker så fort som mulig for ettergjæring for å få kullsyre.
Dette var kanskje smør på flesk  :blabla:
 
Ikke noen krise dette.

Du bør la dunken stå et par dager så den får gjæret ut alt sukkeret (hvist ikke kan det bli vanskelig å beregne hvor mye sukker du trenger for å karbonere brygget)
Deretter har du to muligheter.

1. putt en sukkerbit eller 1ts sukker på hver 0.33flaske før du tapper over ølet.
Sett korken på å la stå i romtemp i en liten uke.

2.Kok opp et sukkerlake på ca. 6g sukker/l øl.
Hel dette over i en tomt å sterilisert gjæringsdunk.
Tapp så brygget over til denne gjærings dunken, før du så tapper det vidre til flaske/fat.

Denne metoden er noe mer avansert, men den er mye sikrere angående infeksjon siden du koker sukkeret, å du vill få mindre bunnfall i flaskene.
 
OK. da har jeg smakt på øl, og jeg hadde en kamerat dobbelsmake (han drikker kun fatøl) Han elsket øl og vuderte og brygge selv, litt søt men kanon godt!!!! Pluss at øl har 1 uke før den er ferdig, tenk om en uke! jeg er en gla man i dag :skaal2:
 
Tilbake
Topp