15kg. malt-ekstraktsdunk fra petit

Jeg tenker på å kjøpe en 15kg. malt-ekstraktsdunk fra petit.

Er det vanskelig å helle over ekstrakt flere ganger ? (kommer ikke til å bruke alt på en gang ;) )

Hvor lenge holder den seg? :)
 
Det er ikke vanskelig å helle over fra dunken til en mindre beholder. Det er vanskelig å få det nøyaktig på grammet pga. at det er seigere enn sirup. Før bruk bør du la den stå i det varmeste rommet natta over så det blir litt bedre å helle det av. Hvor lenge det kan holde seg etter at dunken er åpnet vet jeg ikke. Jeg hadde min stående i ganga i vår der det er ganske kjølig og det holdt i hvertfall en måned uten at ekstrakten ble sjemt. (Myglet)
 
Hmm, tar sjansen på å kjøpe en sånn dunk jeg da :)

Vi har kjølerom her hjemme så det går sikkert bra  :)

takk for svar
 
Har du kjøpt en sånn dunk Bossum? Og prøvde du det som du tenkte? Lurer nemlig på om det ikke likevel er ganske stor sjans på at det som blir igjen i dunken blir dårlig pga eksponering til luft.  ???
 
Den lyse holder seg godt, men den mørke (heter medium, tror jeg) mugner ganske kjapt. Så jeg ville brukt alt i løpet av en ukes tid hvis det er snakk om den mørke (tre-fire brygg på en uke går jo fint, hvis du har plass til gjæringsdunkene). Til gjengjeld er det veldig god malt! Jeg lagde øl av dette til et bryllup,  humlet med Styrian Golding, East Kent Golding og Fuggles. London ale III-gjær fra Wyeast. OG 1065, FG 1005 (!). Farlig, men godt!
 
Har kjøpt meg en sånn dunk ja, med lys ekstrakt.

Har etter alt jeg kan dømme holdt seg godt til nå (har brygget fra den to ganger nå).

Får kansje "Brygg vekk" de siste kiloene også ganske fort da :/
 
Har brygget med medium flere ganger. Hadde ikke problemer med holdbarheten, men vi lagret ikke dunken lengre enn 2 mnd ihvertfall(kjellertemperatur).
Er man 2 stykker går det greit å måle opp den mengden du skal bruke. Vi mesket litt spesialmalt med "te-metoden", som vi tilsatte brygget, og synes det ble vellykket.

:beersmiley:
 
Akkja - av og til er uvitenhet en fordel.  Jeg kjøpte 3 dunker lys før Petit ble flyttet fra Bergen, og ante ikke at det kunne være et problem med lagring.  Tenkte at dette er da som sirup - holder seg uendelig...og det tror jeg det nesten det gjør.  Har bare åpnet ene dunken, men den har til gjengjeld holdt seg siden april - uten antydning til mugg eller usmak eller noe.  Står riktignok på kjølerom,  men jeg vil også tro at en god kjølig kjeller vil duge.  Så jeg tar livet med ro, og regner med å ha extract til ut neste år... 

mvh Trygve
 
kjatle skrev:
Pleier å fylle malten over på tomme melkekartonger for så å fryse dem-
noe malten tåler godt.Dessuten er det lettvint senere når man skal
brygge.En liter maltekstrakt veier ca 1,6 kg.
 
Hvis du bruker tomme melkekartonger, bør du rengjøre dem MEGET godt, slik at det ikke finnes noen rester av melkefett igjen. Det kan være skadelig for skumfastheten i det ferdige brygget (tror jeg).
 
Det stemmer det Tore B, umiddelbart vil det skumme som vanlig, men det vil legge seg mye fortere enn vanlig. Vask derfor gjerne med krystallsoda eller lignende middler som har fettløsende effekt. (noe som forøvrig er det samme som jeg gjør med ølglassene mine, aldri bruk dem til annet enn øl, og aldri bruk såpe. Såpe fyller porene i glasset og gjør at skummet henger dårligere.) :beershove:
 
Det er godt mulig at sirupen har nærmest ubegrenset holdbarhet i forhold til næringsverdien, at den ikke blir uspiselig eller noe sånt. Men det mange har rappportert om er vel heller at gammel ekstraktsirup lager rare smaker på det ferdige ølet, at ekstrakten kan begynne å oksidere i dunken f.eks.

Og Øystein, det heter "canoe"  :police: :besserwisser:
 
Det kan vel kun oksideres hvis man har brukt litt slik at det blir luft i dunken, så en uåpnet dunk er nok trygg. Uten oksygen, ingen tradisjonell oksidering...
Men det foregår sikkert mange andre små trege reaksjoner som vil endre smakskarakteren uten at du kanskje merker det ved å smake på sirupen. Det kan sikkert bremses litt ved kjølig lagring (kjøleskap), men kan sikkert ikke stoppes av det. Blir det noe forskjell for dere som lagrer den i fryser'n? Om man vil teste det så kan man jo prøve å fryse litt fersk maltekstrakt, deretter kjøpe litt ferskt og brygge dem samtidlig så likt som mulig. og deretter smake på resultatet.

Og joques, thx for the canoe ;)
 
Tilbake
Topp