17.05.2009 Skandinavisk Mesterskap

Adresseavisen skriver om Erlanns seier i SKM: http://www.adressa.no/kultur/vin/article1326277.ece  :skitbra:

norsk_flagg.gif
 
Sakset rett fra Norbryggs side, komplett med stavefeil ;) 

Dette er konge. Grattis nok en gang til Erlann, og takk for svært god reklame for hobbyen vår!
 
Tusen takk for alle gratulasjoner! Det var utrolig morsomt å vinne det Skandinaviske mesterskapet :)
Var litt spent på hvordan et flasketappet filtrert øl skulle holde seg fra februar til mai, men det har tydeligvis klart seg bra.

Når det gjelder røyking av malten, så bruker jeg en ventilasjonskanal som er ca. 1,5 meter høy og diameter ca. 40 cm.
I toppen ligger det en finmasket netting som holder på malten.
Malten blir først bløtet i minst 10 min og deretter spredd utover nettingen.
Lager så et lite bål av bjørkeved. Når det har tatt god fyr setter jeg ventilasjonskanalen over bålet, og legger på lokk slik at flammene kveles.
Lar det stå en times tid til det ikke ryker mer.
Deretter tørkes malten med varmluft på ca. 100 grader i stekeovnen.
Det blir ganske kraftig røyksmak av malten, så jeg har funnet ut at det holder med ca. 20 % røkt malt.

Erlann
 
Jeg må hive meg på gratulasjonstoget jeg og. Gratulerer med det flotte resultatet Erlann :ilike:

Skandinavisk MESTER :amen:

Må og få takke for all hjelp med dumme bryggespørsmål opp gjennom årene  :yes:
 
erlann skrev:
Var litt spent på hvordan et flasketappet filtrert øl skulle holde seg fra februar til mai, men det har tydeligvis klart seg bra.

Leste om filtreringen på hjemmesiden din, men hvordan fikk du tilsatt CO2 på flaskene?
Tilsetting av viss mengde ekstra gjær, eller fylling ved lav temperatur?
 
Tilbake
Topp