2 dager før flasking, smaker funky

Har lagt ved et bilde, ser dette normalt ut 2 dager før flasking?

Tok en hydrometer måling i påvente av flasking, den har gått fra 1,013 til 1,011 fra fredag til søndag, så den er tydeligvis ikke ferdig med å gjære enda. Flasking skal i utgangspunktet være på tirsdag.

Men smaken er jo ikke god for tida. Det smaker rett og slett litt surt (en slags blanding av sitron/eddik følelse) og beskt/bittert. GJær smaken er også kraftig.Dette er forøvrig en bavaria weissbier kit. Jeg kan ha drite meg ut ift renslighet, jeg var usikker og lot blant annet vindu stå åpent samtidig som dunken var uten lokk. Det var ikke lenge, men lenge nok til at noe villgjær kan ha kommet inn.

Spørsmålet er egentlig, ser det infisert ut? Er det vits å flaske en weissbier hvis du ikke liker smaken/rynker på nesa ved prøvesmakingen? Dersom brygget fortsetter å gjære ut , vil det gi en indikajon på infeksjon?

Vedlegg

• førstebrygg.jpg
    førstebrygg.jpg
    84,1 KB · Sett: 120
Hvis SG fortsetter å falle, selv etter nærmere to uker til gjæring, så er det muligens litt uvanlig. Nå skal det sies at jeg har lite erfaring med hveteøl, annet enn at jeg har testet WLP400 en gang med suksess. Jeg ville ventet med å flaske til du har målt stabil SG over tre dager, og dermed kan konkludere med at du har nådd FG. Det er ikke noe stress å la ølet stå 3 uker på gjæringsdunk. Er det infisert, og du flasker nå, kan du risikere flaskebomber da det vil gjære ytterligere ned etter du har kjørt det over på flaske.

Hvilke gjær har du brukt, og hvilke temperatur er ølet gjæret på?

Om du er 100 % sikker på at det er infisert så er det sikkert like greit å kvitte seg med det, men om du ikke er sikker vil jeg flasket og sett hvordan det utviklet seg. Men i og med at SG stadig synker ville jeg utsatt flaskingen litt til du er sikker på at FG er nådd.

Husker ikke navnet på den dessverre :p, var en safale type tror jeg, fikk hjelp på butikken. Pitchet på 18-19 grader og det høyeste den var oppe i var 22 grader (i dunken) og romtemp var mye på 18-19, og 20 grader på slutten. Gjæringen tok en stund for å starte, så det er en slags forklaring på at den enda holder på?

OK. Jeg vet gjær til hveteøl, som WLP400, kan være litt "vanskelig" ved at den kan "stoppe opp" litt underveis i prosessen dersom den ikke får en liten temperaturøkning underveis. Den kan dermed bruke litt tid på å gjære helt ut. Jeg ville latt ølen stå en ukes tid til. Om den har fått et temperaturfall underveis så kan det ha ført til at gjæringen har stoppet litt opp og tatt litt lenger tid. Gjæren trenger gjerne litt tid på seg til å rydde opp også, så kan være det vil bedre seg med litt tid.

Weiss kan smake ganske uferdig i starten og trenger litt tid på seg for at gjæren skal bunnfelle ordentlig. Forøvrig ser det helt nydelig i karet spør du meg. Det er en risiko å helle ut en batch før du er dønn sikker på at det er en infeksjon. Jeg ville flasket det med det karboneringsnivået du ønsker, la det flaskemodne seg ordentlig, SÅ ta en ordentlig vurdering. :)

La den stå, gjerne et par dager ekstra før du flasker. Husk at du smaker på noe som ikke er ferdig, som er varmt, og som ikke er karbonert. Selv synes jeg ikke ølet smaker godt før det har stått 4 uker på flaske, og jeg synes det blir bedre etter det også! Dette går sikkert fint :)

Ok skal gi det en sjanse :) Jeg stussa bare på usmakene og hvordan de var, men så lenge utgjæringen stopper nå snart kan det sikkert ikke skade å flaske;)

Lat det stå i fred, og flask som normalt. Google beer infection, så ser du korleis det kan sjå ut. Ditt kar ser heilt normalt ut.

Tilbake
Topp