2 spørsmål om gjær og humle.

Hei

Prøver å finne ut hva jeg skal smøre sammen som neste brygg. Har lyst til å lage en Stout til, da den forrige jeg laget på delvis mesk og delvis ekstrakt faktisk ikke ble så dum som jeg ser ut.

Har funnet en stoutoppskrift i "Moderne hjemmebrygging", som jeg har lyst til å prøve. Og har da 2 spørsmål.

1. I oppskriften er det satt opp 55 g. Challenger Pellets. Jeg ønsker å bruke Challenger blomst istedenfor. Går dette greit og hvilken mengde blomst skal jeg da bruke istedenfor?

2. Det er satt opp Wyeast #1028 London Ale gjær. Jeg er ikke helt mentalt klar for å gå for flytende og dette med gjærstarter riktig enda. Kan jeg bruke en annen gjær i tørrform? Itilfelle hvilken?

Håper på noen vetuge svar....

Sabeltann

tror du kan bytte 55 gr pellets med 55 gr blomst ja.

hvorfor tar du ikke flere poser med flytende som 'overgangsfase' til starterlaging? Da blir du kjent med gjæren allerede.

1) Det sies at pellets gir noe slikt som 10% eller 15% bedre utbytte enn blomst, så du kan legge til noen gram. Men husk på at det igjen kommer an på alfasyreinnhold, så om du har blomst med 7% alfasyre og boken baserer seg på 6%, er det ikke sikkert at du bør legge til noe ekstra. Og det å beregne bitterhet er uansett ikke noen eksakt vitenskap, så avhengig av form på gryten, hvor godt vørteren koker, flo, fjære, månens faser, osv., så er det ikke sikkert det har noen betydning. Challenger er en god humle.

2) Safale US-05 er god til stout. Nottingham går også an. For min del synes jeg 1028 er fantastisk til mørke øl (har akkurat gjort unna en liter stout), men det er ikke sånn at den er absolutt påkrevd for et godt resultat. Du kan sammenligne smaksforskjellen mellom den og US-05 med et ekstra dryss med salt og pepper: en liten smaksforsterker i noen bestemte retninger, der US-05 i utgangspunktet ikke har så mye preg.

Takker for oppklarende svar. Her får mann jo som regel det da. Det er vel noe i det, at det hjertet er fullt av renner munnen over av. Denne gangen er det all grain som gjelder. Flasker første all grain imorgen. En lys Ale.
Syns dette med gjær er komplisert men det syns jeg at all grain var og før jeg snekkra utstyret og satte igang. Så det er vel bare å klinke til. Men først en batch til med tørrgjær. Ser meg ihvertfall ikke tilbake på øl-sett nå.

Sabeltann

Sabeltann skrev:
Takker for oppklarende svar. Her får mann jo som regel det da. Det er vel noe i det, at det hjertet er fullt av renner munnen over av. Denne gangen er det all grain som gjelder. Flasker første all grain imorgen. En lys Ale.
Syns dette med gjær er komplisert men det syns jeg at all grain var og før jeg snekkra utstyret og satte igang. Så det er vel bare å klinke til. Men først en batch til med tørrgjær. Ser meg ihvertfall ikke tilbake på ølsett nå.

Sabeltann

Skjønner hva du mener, men gjær er egentlig ganske enkelt :) Wyeast poser som smackes er ganske lett, men litt dyrere enn tørrgjær. Uansett kan du repitche hvis du lager samme øl ofte og da blir ikke prisen så gal :) Skal du lage startere er ikke det vanskeligere enn å lage vørter fra ekstrakt og det er heller ikke så vanskelig

Tilbake
Topp