2 spørsmål om gjenbruk av gjær

Jeg beklager om dette har blitt besvart tidligere, men jeg fant ikke svar på dette ved å søke i forumet.

Spørsmål 1:

Ett eller annet sted har jeg lest at man ikke bør gjenbruke gjær som er brukt i et mørkt øl til et lysere.
Vi planlegger å bruke WLP001 som nå har hatt et fint gjæringsforløp i en Stout med OG 1.068 på en APA som trolig vil ha OG på rundt 1.050. Vi høster dette fra en konisk tank og regner med å få rimelig ren gjær. Vil gjæren sette smak på APA eller være “lat”?

Spørsmål 2:

For tre uker siden satt vi vår første pils (Gahrs krysning mellom tjekkisk og tysk pils). Gjæringen har gått fint også her, for vi tilsetter oksygen og har stålkontroll på temperatur (STC1000+). Vi skal flaske 55 liter på lørdag og planlegger å gjenbruke gjæren i en Helles Munich. Det vil være det samme gjæringskaret (ikke konisk) og vi lurer på om det er noe vits å ta ut gjæren og vaske karet, eller om det er greit å bare fylle ny vørter i karet med den gamle gjærkaka liggende i bunn?
 
Sp 1 : det tror jeg går fint, en APA er ikke helt lys, og ganske bra med smak så kjør på.
Sp2: Blir nok litt mye gjær muligens, og gjæringen i tanken lager en ring øverst med litt trubb og død gjær. Dette vil du ikke ha over i det nye ølet, så anbefaler vask og måle opp slurry der. Bruk mr malty
 
Tilbake
Topp