Gjærfrysing - kommentarer, innspill og spørsmål

Våren 2024 kjøpte jeg en pakke Wyeast 1469 som jeg brukte til å brygge diverse engelske bitters. Jeg laget en 3 liters starter for formålet, men før brygging tok jeg en liten mengde gjær, blandet den med glycerol og frøs den i 1,5 ml rør.

I går tok jeg 3 rør som ble hurtig opptint og tømte dem opp i en 300ml starter. I dag, 15 timer senere, er det aktivitet i kolben.

Normalt bruker jeg frossen gjær innen et år, men dette eksperimentet viser at selv etter å ha vært frosset i 2,5 år er det fremdeles levende celler i rørene.

Jeg regner med at denne starteren er ferdig i morgen og da tømmes den over i en 3 liters starter som så brukes til brygging i helgen.

Noen stammer av flytende gjær kan være vanskelig å få tak i i Norge. Derfor er jeg lykkelig over at jeg startet med frysing av gjær for flere år siden.
En kort oppdatering.
Den 300 ml starteren ble tømt opp i en 3 liter starter i dag kl 1500. 4 timer senere ser det slik ut. Det er fantastisk å se 4.5 ml frossen gjær bli til en livlig 3 liter starter i løpet av få dager. Wyeast 1469 gjærstarter 2.jpeg

Tilbake
Topp