Gjærfrysing - kommentarer, innspill og spørsmål

Våren 2024 kjøpte jeg en pakke Wyeast 1469 som jeg brukte til å brygge diverse engelske bitters. Jeg laget en 3 liters starter for formålet, men før brygging tok jeg en liten mengde gjær, blandet den med glycerol og frøs den i 1,5 ml rør.

I går tok jeg 3 rør som ble hurtig opptint og tømte dem opp i en 300ml starter. I dag, 15 timer senere, er det aktivitet i kolben.

Normalt bruker jeg frossen gjær innen et år, men dette eksperimentet viser at selv etter å ha vært frosset i 2,5 år er det fremdeles levende celler i rørene.

Jeg regner med at denne starteren er ferdig i morgen og da tømmes den over i en 3 liters starter som så brukes til brygging i helgen.

Noen stammer av flytende gjær kan være vanskelig å få tak i i Norge. Derfor er jeg lykkelig over at jeg startet med frysing av gjær for flere år siden.
En kort oppdatering.
Den 300 ml starteren ble tømt opp i en 3 liter starter i dag kl 1500. 4 timer senere ser det slik ut. Det er fantastisk å se 4.5 ml frossen gjær bli til en livlig 3 liter starter i løpet av få dager. Wyeast 1469 gjærstarter 2.jpeg

Det overrasker meg at ikke flere driver med frysing av gjær nå som fersk gjær er blitt vanskeligere å oppdrive.Det som finnes i butikkene kan også være nær utløpsdato med mindre man løper til butikken straks de annonserer ankomst av ny gjær. Kjøp av flere gjærstammer for å sikre seg fersk gjær betyr også at man må planlegge flere brygg innen rimelig tid for å bruke denne ferske gjæren. Fersk gjær er også blitt ganske dyr.

Når man har et sett med gjærstammer i frysen er man mye mer fleksibel mht når man vil brygge. Er stammen innen et år er min erfaring at jeg med en 2-stegs starter (300ml, 3 liter) kan brygge 3-4 dager etter opptining. Jeg tar også en liten del av denne ferske gjæren (10-15 ml) og fryser den på nytt. Dermed har jeg ny "fersk" gjær til neste brygg med denne stammen.

Fryseprosessen er forholdsvis enkel og bør være godt kjent med alle de innleggene om frysing her på forumet. Utstyret som trengs er også forholdsvis billig.

Det overrasker meg at ikke flere driver med frysing av gjær nå som fersk gjær er blitt vanskeligere å oppdrive.Det som finnes i butikkene kan også være nær utløpsdato med mindre man løper til butikken straks de annonserer ankomst av ny gjær. Kjøp av flere gjærstammer for å sikre seg fersk gjær betyr også at man må planlegge flere brygg innen rimelig tid for å bruke denne ferske gjæren. Fersk gjær er også blitt ganske dyr.

Når man har et sett med gjærstammer i frysen er man mye mer fleksibel mht når man vil brygge. Er stammen innen et år er min erfaring at jeg med en 2-stegs starter (300ml, 3 liter) kan brygge 3-4 dager etter opptining. Jeg tar også en liten del av denne ferske gjæren (10-15 ml) og fryser den på nytt. Dermed har jeg ny "fersk" gjær til neste brygg med denne stammen.

Fryseprosessen er forholdsvis enkel og bør være godt kjent med alle de innleggene om frysing her på forumet. Utstyret som trengs er også forholdsvis billig.
Ja, men tørrgjær er så lettvint og rimelig.

a, men tørrgjær er så lettvint og rimelig.
Det er forsåvidt riktig, men det trengs 4-5 poser til et 50 liters brygg med mindre du bruker en starter. I tillegg det finnes flere gærstammer som det ikke finnes tørrgjær for. To av mine favoritter, Wyeast 1469 og Whitelabs wlp515 finne ikke tørrgjær for. Heller ikke wlp002 såvidt jeg vet.

Og det blir ikke bedre av at man må kjøbe en enorm mengde gjær når man strengt talt bare trenger omtrendt en milliliter. 70 mL er altfor mye hvis man setter en starter, og altfor lite for mine brygg om man skal inokulere direkte.

Selv om jeg regner omtrendt ett år som holdbarhet i en vanlig fryser, har jeg brukt gjærstammer som har vært frosne i opp til fire år (men ulike gjærstammer har lidt ulik frysetoleranse). Jeg planlegger å forsøke å dyrke opp noen som har ligget i fryseren siden 2017.

Tilbake
Topp