25 L hyttekjele fra Rema

Hei, jeg lurte om noen vet om hyttekjela fra Rema kan brukes på induksjonsplate? Den er i rustfrittstål, men jeg vet om bunnen er egnet for induksjon.
 
Er det stål, burde den være egnet! Hvis den er tynnbunnet er  den kanskje mer egnet til induksjon enn til vanlege kokeplater.
Jeg har selv en tynnbunnet hyttekjele som har litt dårlig kontakt med kokeplata fordi vekten av væsken gjør at bunnen buler. Har selv tenkt meg muligheten av å bruke induksjonsplate.
Hvis det går raskere med induksjon, fortell oss!
 
..ja, den burde funke på induksjon, men jeg tror det er bl.a. aluminium i bunnen som kanskje gjør den uegnet?
 
Sikkert litt sent ute her, men en fin måte å sjekke om en gryte/panne fungerer på induksjon er å rett og slett prøve å feste en magnet på den. Dersom magneten henger skal det ikke være noe videre problem.
 
..jeg har testet kjelen nå og den funker veldig bra på induksjon. Jeg bruker en 2 kw induksjonplate som jeg kjøpte billig på europris, og vannet koker raskere opp enn på komfyren..
 
Hvor mye måtte du ut med for den? Kan du stille inn nøyaktig temperatur? Har sett litt på induksjonsplate på 2kW til 6-700 kroner på nettet hvor man kan stille inn nøyaktig hvilken temperatur man vil ha. Må jo være ypperlig for å koke opp vann til mesking osv.
 
..prisen var vel omlag halvparten av det du nevner der...muligens 299 eller 399,- noe sånt. Den har digital display hvor du kan stille inn effekt (1-10) og temperatur fra 70 til 220 grader tror jeg. Er på ferie så jeg har den ikke her. Ellers har de en på biltema i samme prisklasse, men den har jeg ikke brukt.
 
Høres ut som en investering jeg burde ta. Komfyren i leiligheten er sikkert fra slutten av 70-tallet og uforutsigbar som få.
 
Har en tynnbunnet 26,5 liter hyttekjele selv, så dette høres spennende ut. De jeg har sett på nettet (i den prisklassen dere nevner) synes jeg ser litt spinkle ut. Hvordan vil de holde når vekten begynner å bli stor? Det blir jo tildels mange liter som skal på induksjonsplaten. Kunne tenkt meg en bordmodell som jeg kunne ha brukt i et annet rom en kjøkkent.
 
Nå bruker jeg en 30 liters kjele på europris' induksjonsplate, og har hatt opptill 27,5 L i den og det har gått veldig bra. Ingen tegn til at det har vært for tungt.
 
Tilbake
Topp