3-fase 400 V til vanlige stikkontakter - hjelp!

Etter å ha lest igjennom på nytt ser det ut som at du har to enfasekurser på 20 A med industrikontakter, da må du sette på støpsel og kabel som passer på utstyret ditt eller bygge et skap med sikringer for 16 A, tviler på at du får det ferdig, eller aller enklest, sette på vanlige stikkontakter og sikre ned til 16 A.
 
Den kabelen dere har kjøpt skal plugges inn i en standard rundpinnekontakt og gi ett 1-faset CEE samt ett jordet schuko-uttak (i følge teksten). Noe annet bruk enn dette er jo direkte livsfarlig da dere har et "live" støpsel som ligger og slenger.

Kan du ta bilder av kontakten på veggen? Har den pinner eller hull?
 
Skjønner at forklaringene mine ikke er så lette å forstå - det skyldes at jeg ikke har så mye peiling. For å prøve å oppklare: Det jeg lurer på nå er om det finnes to forskjellige størrelser på støpslene for 16A, blå, klossete kontakter. Den kabelen jeg har kjøpt har for lite støpsel. Hvor kan jeg i såfall finne et støpsel i riktig størrelse?
 
Tror du gjør lurt i å få med deg en elektriker til å se på dette, det er en grunn til at du ikke kan bruke vanlige stikk. :)
 
Slik jeg forstår det er kontaktene du snakker om sikret med 20 A, da skal det ikke være montert en 16 A kontakt på disse kursene, og siden du har et 16 A støpsel og det er for lite må det da være en 32 A kontakt.
16 A rundstiftkontakter finnes i to størelser, men det er fordi de finnes i to og tre fase.

Bilde og elektriker er foreslått, bilde er foreløpig det billigste.
 
Jeg skal ta bilde og poste her så snart som mulig.

Kan det hende at de har brukt en 32A-kontakt, selv om det bare er 20A-kurser? Ville det i såfall vært mulig å bruke en koble en 32A-kontakt på overgangskabelen fra Biltema, og så sørge for at man ikke trekker mer enn 16A? På sikt vil det vel da være bedre å nedskalere kursen til 16A, men det vil sannsynligvis ta litt tid...

Eduard / Lars / Espen: Hvordan gjorde egentlig dere dette da dere holdt til på dette rommet?

Tusen takk for hjelpen, alle sammen. :)
 
Martin E skrev:
Kan det hende at de har brukt en 32A-kontakt, selv om det bare er 20A-kurser?

Ja, 20 A stikk av denne sorten finnes ikke.


Martin E skrev:
Ville det i såfall vært mulig å bruke en koble en 32A-kontakt på overgangskabelen fra Biltema, og så sørge for at man ikke trekker mer enn 16A? På sikt vil det vel da være bedre å nedskalere kursen til 16A, men det vil sannsynligvis ta litt tid...

Eduard / Lars / Espen: Hvordan gjorde egentlig dere dette da dere holdt til på dette rommet?

Tusen takk for hjelpen, alle sammen. :)

32 til 16 A betinger at det er et skap/boks med sikringer i mellom.
 
Takk, Oddvar. Det betyr at jeg må ha en eller annen slags byggsentral med sikringer (http://www.Biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Byggsentral-3-fase-230-V/) i mellom. Jeg finner imidlertid bare slike med trefas-inngang, og det er bare enfasekurs som ligger i rommet. Noen som veit om det finnes noe sånt sikringssystem for enfasekurser? Og må jeg i såfall ha to slike bokser, en for hver av kursene? Kan bli dyrt, detta her...
 
Nå har vi et lite problem her... Til tross for flere forsøk, har du ikke klart å entydig forklare hva slags kontakter og kurser det er du har. Da trenger vi, minimum, bilder av og nøyaktige mål på kontaktene. Uten det er det ikke mulig å si hva du trenger eller ikke trenger.

Jeg vil uansett anbefale et kort besøk av en elektriker eller vaktmester, dersom du ikke føler du har nødvendig kompetanse.
 
Er dette ditt hus, som du vil bruke penger på ?
Hva trenger du av efekt, eller, hvor mye utstyr har du ?

(nytt inlegg kom :)  )

Hva har du av uttak pr. nå  ?  (2 stk. 2/20 A har vi fått med oss)
 
Jeg fant et bilde med oppsettet til Den Gyldne Draabe slik det er i dag. Forhåpentligvis hjelper det oss videre.

Når du zoomer inn på bildet så ser man det som jeg lastet opp separat. Der står det noe sånt som

Philip Hauge (H)
AVS 232-6
200-250 V
32 A
 

Vedlegg

  • O 028.jpg
    O 028.jpg
    870,1 KB · Sett: 417
  • stikk.jpg
    58,4 KB · Sett: 382
Eduard skrev:

Som betyr at det er et 2 faset stikk på 32 A (i dette tilfellet sikret med 20 A)
6 tallet betyr at jordingen er plasert kl. 06.00

Jeg har aldri sett ferdige fordelingsskap som er to(en) faset, men men..

Her kan det da kjøpes STØPSEL og evt. kabel som passer hvis utstyret takler det.
 
Tusen takk for bildet Eduard - og beklager til dere andre som har måttet lide dere gjennom mine upresise og ufaglige beskrivelser. Jeg hadde tenkt til å ta bilder i dag, men da slipper jeg det, for det er de kontaktene som Eduard har lagt ved bilde av.

@Oddvar: Vi holder til på Studentersamfunnet Chateau Neuf på Majorstua, på et kontor der. Det kontoret ble tidligere benyttet av Oslostudentenes hjemmebryggerlaug, som fikk lagt inn kontaktene. Derfor er det litt mer kronglete enn hvis vi hadde vært hjemme hos meg dersom vi skal få inn elektriker eller lignende - huset er svært med et stort elektrisk anlegg, og det må nok via noen andre styrer eller ansvarspersoner for å få gjort endringer på det elektriske opplegget. Vi hadde derfor håpet å slippe dette.

For å oppsummere anlegget og vårt behov:
  • Vi har to kurser på 20A.
  • Disse har 32 amperes enfasede støpsler (232-6), slike som dette: http://www.philiphauge.no/frameset_katalog.asp?Kap=2&ID=Stikkontakt_32A&Sok=2979.
  • Vi har tenkt til å kjøre 4 000 watt på hver av kursene. Dette skulle trekke 4 000 W / 230 V = 17,4A. Vannkokerelementene bruker vanlige stikkontakter.
  • Om mulig vil vi finne en løsning uten å måtte rigge om på det elektriske anlegget.

Jeg håper dette var lettere å forstå. Finnes det noen løsning? Hvordan?

Tusen takk for alle dere som har tatt dere tid til å forsøke å hjelpe meg på tross av upresise forklaringer. :)
 
Vil tro løsningen da er støpsler og passende kabel.
Vet ikke hva du har på utstyret ditt men det skulle i hovedsak holde å bytte støpsel.
http://elby.no/Stoepsel-og-skjoetekontakt-industri/Stoepsel-rundstift/Stoepsel-Rundstift-1-FAS-216-6-230V-Blaa
 
Oddvar Demmo skrev:
Vil tro løsningen da er støpsler og passende kabel.

Så jeg kan kjøpe et 32A-støpsel og montere i stedet for det 16A-støpselet på overgangskabelen jeg allerede har kjøpt? Vil denne kabelen tåle 17,4A?

Huff, dette ble mer kronglete enn jeg hadde håpet. Ser ut som om vi må utsette brygginga i dag også...
 
Da får du en stikkontakt for maks 16 A som er sikret med 20 A, det er ikke helt lovligog du får litt styr med å finne de rette faselederne du skal bruke.

Men bytter du ut støpselet på utsyret ditt til et 32 A og bruker 2,5 kabel så er du trygg der du er nå, men det er like ulovlig, du kan jo plugge det inn et sted det er sikret med 32 A

Det blir litt bobbob hvis du ikke bygger om anlegget eller utstyret helt.
 
Tusen takk for hjelpen, Oddvar, selv om jeg ikke helt fikk de svarene jeg skulle ønske. :p

Slik jeg forstår deg så vil det være trygt å sette på en 32A støpsel på overgangskabelen jeg har, så lenge vi ikke kobler denne til en 32A-kurs?

Jeg får ta en prat med vaktmester på huset. Et alternativ er jo å nedskalere kursene til 16 A og bytte ut kontaktene? 16 ampere-kurser vil vel tålet 17,4A uten å ryke, og så slipper vi å ha egne sikringer inne hos oss? Jeg antar at man må bygge om et eller annet i sikringsskapet for å gjøre denne nedskaleringen...

Alternativt kunne vi kjørt en eller annen form for byggsentral med sikringer inne hos oss, men dette virket ganske dyrt, og dessuten har jeg ikke funnet noen sånne med 32A enfas inngang. bare trefas...
 
Ja, snakk med vaktmesteren, er det patronsikringer koster det en tier å sikre ned til 16 A, verre er det hvis det er automater.

Byggsentral kan også være løsningen, men den må bygges om som du har funnet ut, den finnes ikke i annet enn 3 fase.

Ta med deg vaktmesteren og vis han alt, kan hende han er elektriker, ganske vanlig det, og da liker han øl og :)
 
Det er gammeldagse skrusikringer. Betyr det at vi egentlig bare kan putte inn 16A-sikringer og bytte ut kontakten med en 16A-type uten å gjøre ytterligere endringer?

Tusen takk for hjelpa. Nå skal jeg opp og preike med vaktmester. :)
 
Tilbake
Topp