3 gamle damer på speed.

Mc.

Norbrygg-medlem
Brygget en klone av 3 gamle damer og nå har det demret for meg at fra kok til tapping på fat inkludert tørrhumling har det gått bare 7 døgn....
Jeg var klar over at det gikk litt fort, men ikke så kjapt. Reiser på jobb Fredags morgen og fikk den lyse ideen at jeg tapper ølet på fat i kveld. Fordi da har jeg bedre tid til å brygg i morgen.
Smakte litt for bittert, men IBU skal være 22 etter beersmith.
Kan dette gå bra ?
Det er selvfølgelig bare å vente 2 uker til jeg kommer fra jobb og prøvesmake.
Men er det noen som har gjort noe lignende?

Morsom trådtittel. Minner meg om køben i ungdommen. Nei, jeg har ikke erfaring på det du egentlig spør om

Men vørter ønsker å bli til øl, og det blir det nok. Skal bli artig å høre hvor godt det blir

• Like
Reaksjoner: Mc.
Var Og og fg akseptabel? Om du er redd for at gjæren ikke er ferdig kan du jo lagre fatene varmt i 2 uker.

FG var 1005. Forventet 1006 så det er nok innafor. Regner med at gjæren rydder opp greit selv under trykk. Fatet står i garagen på ca 11 grader så tror ikke gjæren legger seg ned. Be - 256 tåler 12 grader på det laveste til gjæring tror jeg.

Når Fg er stabil over et par dager er det bare og tappe over er min erfaring hvertfall. Mistenker at to dager er unødvendig også. Kanskje det da er lurt og ikke CC sånn at noe gjær er med i suspensjon og kan jobbe videre?

Når Fg er stabil over et par dager er det bare og tappe over er min erfaring hvertfall. Mistenker at to dager er unødvendig også. Kanskje det da er lurt og ikke CC sånn at noe gjær er med i suspensjon og kan jobbe videre?
Gjæren er din venn. Stell pent med den så blir den litt mindre misfornøyd med slave regimet du har pålagt den, og lager mye bedre øl

• Like
Reaksjoner: jab
Det er vi enige om. Pleier og la ting stå godt og lenge om det ikke er spesielle årsaker. Minimum 1.5 uke, maks 3. Humlet øl gjerne litt tidligere da jeg tørrhumler maks 3 dager, og har i humlen når jeg har nådd forventet FG minus 8-10 poeng sånn at noe oksygen blir spist og eller blåst ut. Så da begrenser det seg til hvor fort gjæren jobber.

Tror nok dette går bra. Knappe 3 døgn med tørrhumling får holde.
Vasket gjæren fra gjæringskaret en gang og fikk masse fin gjær. Laget en knapp liter vørter med 50 gram tørrmalt og satte den i kjøleskapet for å forlenge levetiden på gjæren. Kikket i kjøleskapet dagen etter og det var et fint lag med krausen på toppen.
Blir borte i 2 uker og tenker på å lage en ny starter med litt av gjæren når jeg kommer hjem.

Tilbake
Topp