3068 i Weiß. fortsettelse på "Bryllupsøl"

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Hva med Wyeast 3333 til Weiß, har brukt 3068 en gang, synes det ble et forferdelig øl, drakk litt på trass men helte ut det meste.
Dette med forbehold om at jeg ikke er Weiß ekspert, så dere som kan mere om evnet bare motsi meg.

Må si meg meget fornøyd med mine brygg på #3068, men har dog ikke prøvd noen andre weissbier stammer.
Hva var det du ikke likte med denne gjæren?

Steinarja skrev:
Må si meg meget fornøyd med mine brygg på #3068, men har dog ikke prøvd noen andre weissbier stammer.

Fenoler, er det det heter ? Det forsvant aldri.

Oddvar Demmo skrev:
Steinarja skrev:

Det skal de da heller ikke! De er jo halve gleden ved å drikke tysk hveteøl!

Sigmund skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Steinarja skrev:

Det skal de da heller ikke! De er jo halve gleden ved å drikke tysk hveteøl!

Noen kjøpeøl som har dette, jeg har ikke kjendt noe lingnende på weis jeg har kjøpt.

Oddvar Demmo skrev:
Noen kjøpeøl som har dette, jeg har ikke kjendt noe lingnende på Weiß jeg har kjøpt.

De fenolene og esterne som "skal være der" gir lukt og smak av (over)modne bananer / bobletyggegummi, kryddernellik og sitrus. De fleste kjøpe-weissbier / Hefe-Weizen har alle disse tre elementene, men i varierende grad. De elementene du ikke liker, er det noe helt annet? I så fall er det nok noe som ikke skal være der, og ikke nødvendigvis fenoler.

Starter en ny tråd så "Brullupsøl" ikke blir rotet enda mere til.

Grunnen til at jeg blandet meg inn er at jeg er en gjennomsnitts (kjedelig) normann når det gjelder øl og ikke lerd og utdannet innen nytelsen av de tusen øl som finnes som dere andre er, så da er det fare for at gjestene er enige med meg.

Så var det weiswn min, lukt og smak stemmer med beskrivelsen men ikke med at den ville avta etter en stund, som for meg var flere måneder, det ble rett og slett for meget, minte meg også om det første som kommer ut av hjemmebrentsapparatet, men det er lenge siden jeg luktet på slikt.

Elendigheten startet med bryggingen, istedenfor å ta ut 3 kg. fra en 4 kg pose tok jeg 1 kg til bryggingen, uten logg foran meg tipper jeg forholdet ble 8/5 kg. pils/hvete.

Men, jeg helte ikke ut alt så jeg åpnet en flaske, etter ca 10 mnd. nå er det kjøpeølnivå på fenoler, men det var en voldsom lagringstid, men så har jeg ikke skjekket etter 5,6,7,8,9, måneder.
Kanskje jeg drikker opp resten  :)

Oddvar Demmo skrev:
Sorry, dette skulle være etn ny tråd, så ble det bare verre.

OK, ser nå at moderator har ordnet litt ger, attpåtill er det veldi varmt her oppe i nord nå, heteslag i tillegg  :)

Kan muligens ha en del med gjæringen å gjøre.
Har selv lagt merke til att den har vert mye mildere å snillere med fenolene ved gjæring på rundt 17-18C
Første gang jeg brukte den gjæret jeg på rundt 20-22C dette ga ett veldig fruktig å bananpreget øl, men syntes nå egentlig det var godt.
De siste gangene har jeg gjæret på 17-18C, å endt opp med ett mye renere preg, menn fortsatt er det jo tydelig weissbier preg på den.

Tilbake
Topp