5,2pH Stabilizer: Erfaringer

Som overskriften tilsier lurer jeg litt på erfaringer med dette produktet, å grunnen er at jeg nå føler at vanntilsetninger/korreksjoner er neste skritt.
Ønsker derfor litt feedback fra det fantastiske norbrygg miljøet om dette produktet faktisk holder mål?

Er jo fosfatbuffere, så bør jo det; men ingenting kan måle seg opp mot førstehåndserfaringer :)

5.2 er designet for å gi forutsigbar pH i mesk. Hvilken effekt det har å hive det i gjæringskaret aner jeg ikke, men da har man ihvertfall gått glipp av fordelen det har for enzymaktivitet i mesk.

Har selv brukt 5.2 noen ganger, men kan ærlig talt ikke si om det har hjulpet meg eller ikke. Har ikke gjort noen side-om-side-test, og øl blir godt både med og uten...

Har nylig begynt å se på vannjustering selv, og tok da utgangspunkt i Gahr sin artikkel i medlemsseksjonen. For å sparke det hele igang brygget jeg 2x5l IPA, en med vann behandlet etter Gahrs tabell, en med ubehandlet vann. Flaska igår, planlegger å rekruttere dama for å få gjort en blindtest om noen uker.

Re 5.2, har på mine (forskjellige stil, ikke sammenlignbare) batcher ikke notert meg systematisk forskjell i effektivitet heller.

Den aller siste gangen jeg brukte 5.2 hadde jeg også en teskje i skyllevannet. Dette passet jeg ikke på, så det kokte opp. Etterpå var vannet hvitt og uklart. Jeg kastet det selvfølgelig, men hadde jo også hatt ca. en spiseskje i mesken (Speidel, ca 25 liter), og den kunne jeg ikke ta ut igjen. Ølet ble også mindre klart enn det pleier å være.

Har prøvd dette noen ganger og har ærlig talt mine tvil til om dette gir noen større effekt. Jeg har i alle fall ikke truffet 5.2 på lyse øl med dette. Har målt før og etter tilsats uten den helt store effekten.

At rett PH har flere gunstige effekter er ikke tvilsomt. Jeg økte effektiviteten etter at jeg startet opp med vannjustering. For en tid tilbake kjøpte jeg en sekk mariss otter fra en ny produsent. Jeg justerte vannet på autopilot og opplevde en håpløs coldbreak (eg. ingen cold break). Målte PH (den var for høy)og justerte denne ned, og vips var cold breaken på plass. PH har fler effekter enn å være gusntig for amylaseaktiviteten.

Jeg bruker i dag vannkalkulatoren til brewersfriend. Har lagt inn vannverdiene for Trondheim, legger inn maltmengdene og justerer med melkesyre og calsiumsalter. Dette treffer rimelig nøyaktig hver gang. Trenger ikke PH 5.2 for å få riktig PH.

mvh
Bårdd

legger inn maltmengdene og justerer med melkesyre og calsiumsalter. Dette treffer rimelig nøyaktig hver gang.

mvh
Bårdd

Denne metoden har eg og brukt i lengre tid. Etter at Vestbrygg begynnte å føre Acidulated malt har eg brukt 100-150g i lyse øl.

Hva bruker dere for å måle pH? Jeg har noen strips fra Bryggselv, men de er så unøyaktige at de er helt ubrukelige.

Kjøp et skikkelig pH meter først som sist. Et med to punkts kalibrering. Kan anbefale Milwaukee MW-102

brukt 1 spiseskje i siste 25l ipa i gjæring. let u know.
For å svare min dårlige norsk, jeg brukte det i mesk og skyllevann ok ikke i gjæringskar. Har også gypsum men lurte på om det er det samme så jeg brukte ikke den.
5.2 er vel en blanding af forskjellig lurium vel?

Tilbake
Topp