5 Liter ølfat med co2

det er endel tråder her inne om denne typen fat. går under navnet "beerking" ølfat
er også egne tråder med anbefalinger om å styre unna bryggshop.no
 
Marius Hegglund skrev:
finner ikke noe spes om bryggshop.no men vil gjerne vite om det er lurt å handle noen annen plass  :noway:

Vin og Bar selger samme settet:
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_266&products_id=1494 Vet flere bruker dette og er vel fornøyd, men tror det er smart å kjøpe disse sikkerhetsventilene:
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_266&products_id=627 (Vet ikke om de er standard, men basert på en tidligere post her så tviler jeg litt :D )

Det står at VB er utsolgt, men jeg var i oslo-butikken idag når de bar inn et lass av disse :)
 
Ok takk for hjelpa neslekkim, må vel ringe de å høre eventuelt da,

Noen som gar noe erfaring om ølfatene og om det blir bra resultat med de ?

et lite spørsmål: når jeg har brygget ferdig øl`et er det bare å tappe de på flaske uten noe sukker eller maltekstrakt slik at de ikke lager kullsyre? for da er øl`et flatt og klart for å helles på tønna når jeg skal ha en liten kikkas  :fyflate:
 
jeg begynte med slike fat, men gikk fort over til corneliusfat, grunnet veldig mye problemer med skum og uforutsigbar co2 på disse.
corneliusfat er faktisk ikke mye dyrere heller, og mye enklere rengjøring, og mye bedre resultat.
jeg ville gått for 9 liter cornelius og picnik-kran. litt dyrere, men mye bedre på alle mulige måter....
 
Bør nok bruke sikkerhetsventil ja... , jeg har prøvd uten, og selv med så lite som 4 gram sukker pr liter blåste fatet seg helt rundt i begge ender etter 14 dager.
Ble et vanvittig trykk i dette fatet, og eneste løsning for å få ned pluggen var å sette fatet mellom noen steiner og slå pluggen ned med skrutrekker og hammer....
Ølspruten sto sikkert 15 meter til værs...    ble ikke stort igjen å smake på  :rasende:

Sikkerhetsventilen må kjøpes separat.
 
Marius Hegglund skrev:
Ok, da må du vel kjøpe CO₂ utstyr også da eller ?
joda, må nok det, men en sånn ut på tur løsning er ikke all verden... og co2 fra den er ihvertfall ikke dyrere enn til disse 5-litersfatene.
en annen fordel med cornelius er jo at det med tiden kan bygges ut i det uendelige....
synes selv at de 5-liters fatene er tilnærmet umulig å rengjøre skikkelig....er jo bare et 2 cm hull i toppen..
 
Marius Hegglund skrev:
He He ble en dusj iallefall da  :ilike:

Ble bløtt ja, gikk selv over til corneliusfat etter dette. selv om det kostet litt til å begynne med har de betalt seg i ettertid.
Lette å rengjøre og bruke.

Anbefaler å bruke flasker fremfor 5 liters fat til å begynne med, både bedre og billigere.
 
Håper noen er våkne enda å kan lage en handleliste til meg på 25 liter lyst godt øl, skal lage det fra bunn av, kjøper spann og hydrometer i morgen så hva trenger jeg fra a til å  :attevar:
 
Snart skal du på påskefjellet, da lytter du til erfarne fjellfolk, før det skal du brygge øl til påske, da må du lytte til erfarne ølbryggere,
styr unna disse 5 liters fatene,
så slipper du å bl.a. bli overrasket av skumfåkk.
:)
 
Marius Hegglund skrev:
Håper noen er våkne enda å kan lage en handleliste til meg på 25 liter lyst godt øl, skal lage det fra bunn av, kjøper spann og hydrometer i morgen så hva trenger jeg fra a til å  :attevar:

i tillegg til ei gjærbøtte med gjærlås og hydrometer, trenger du en stor kjele (<25 liter) for å koke alt i.
så kan du handle råvarer hos nevnte Vin og Bar, eller feks petit agentur eller så anbefaler jeg personlig bryggselv.no
start med maltekstrakt, humle(pellets) og tørrgjær

oppskrift eks:
2x1,8kg lys maltekstrakt (uhumlet, dvs ikke ølsett)
100g Saaz humlepellets
3 pk Saflager s-23

bruk ca. 20 liter vann og kok i 1 time, tilsett 70g ved start, 15g 15min før slutt, og 15g 5min før slutt
nå som det er bikkjekaldt, så kan du avkjøle raskt ute, rør forsiktig (ikke rør inn oksygen)
når vørteren er under 30 grader så hell den i gjæringsspannet og dryss over tørrgjær.
sett på lokket og rist kraftig slik at gjæren får oksygen
gjær på ca. 12 grader i 14 dager, viktig at det er jevn temperatur, så kan det tappes på flaske
lag sukkerlake med ca. 120g sukker, og fordel riktig mengde i flasker med en sprøyte.
la flaskene stå i romtemp 7-14 dager. så er det bare å sette i kjøleskapet og drikke når det er kaldt, men de fleste øl blir bedre ved lagring

evt.
så er det en god fremgangsmåte her og:
http://norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/44-ekstraktbrygging

edit: feil temp (skulle være 12 grader ikke 18) og 3pk gjær. jeg limte inn noe som egentlig var en ale oppskrift. ale er lettere å lage en pils, så jeg anbefaler egentlig det istedet for lager
 
Det er nok av de, men vil du gjøre det raskere og anklere kan du sjekke denn tråden først,
Jeg skal det, selv om at jeg er pilsmann.

EDIT: skal BRYGGE det før sommeren.

Så var det tråden da :) 
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5264.0.html
 
Etter å ha reist rundt litt for å finne rimeligst mulig løsning ser Bryggepanne for "amerikansk" brygging kitet til brygging.no veldig rimelig ut (utstyret ser også ut som en god ide som basis for hjemmesnekring/det du egentlig trenger)
BIAB blir noe rimeligere med drivsoffrør fra biltema som hurtigkjøler hyttekjele 22L fra mekk men ser nå att prisen ikke skiller så mye som jeg trodde

Obs obs har ikke prøvd dette selv(bruker ProMash og eget påvirket hode)

4-5 kilo malt totalt
pilsner basis
municher malt... tja er 1kg for mye
humle saas 25@60min 25@5min

gjerstarter(Mr malty) eller 2 poser(er det 3 til lager???)tørrgjer

En siste ting før du prøver dette: Vent på tilbakemelding fra noen som har litt mer enn 3 brygg på nakken ;D
 
Jeg har brukt disse fatene en del og kjenner meg ikke helt igjen i de negative erfaringene. Den største ulempen synes jeg er at man ikke kan ta av og på tappeinnretningen.

Å ettergjære på fatene fungerer greit, men jeg har brukt kunstig karbonering.
 
5 litersfatene har fungert greit for meg også. Jeg har karbonert naturlig og med sikkerhetsventil. Har ikke prøvd mer enn 4g sukker/l, men det ga brukbart resultat. Tror man bør være forsiktig med å prøver mer sukker, da kan det sikkert bli veldig mye skum.
 
Tilbake
Topp