Marius Hegglund skrev:
Håper noen er våkne enda å kan lage en handleliste til meg på 25 liter lyst godt øl, skal lage det fra bunn av, kjøper spann og hydrometer i morgen så hva trenger jeg fra a til å :attevar:
i tillegg til ei gjærbøtte med gjærlås og hydrometer, trenger du en stor kjele (<25 liter) for å koke alt i.
så kan du handle råvarer hos nevnte Vin og Bar, eller feks petit agentur eller så anbefaler jeg personlig bryggselv.no
start med maltekstrakt, humle(pellets) og tørrgjær
oppskrift eks:
2x1,8kg lys maltekstrakt (uhumlet, dvs ikke ølsett)
100g Saaz humlepellets
3 pk Saflager s-23
bruk ca. 20 liter vann og kok i 1 time, tilsett 70g ved start, 15g 15min før slutt, og 15g 5min før slutt
nå som det er bikkjekaldt, så kan du avkjøle raskt ute, rør forsiktig (ikke rør inn oksygen)
når vørteren er under 30 grader så hell den i gjæringsspannet og dryss over tørrgjær.
sett på lokket og rist kraftig slik at gjæren får oksygen
gjær på ca. 12 grader i 14 dager, viktig at det er jevn temperatur, så kan det tappes på flaske
lag sukkerlake med ca. 120g sukker, og fordel riktig mengde i flasker med en sprøyte.
la flaskene stå i romtemp 7-14 dager. så er det bare å sette i kjøleskapet og drikke når det er kaldt, men de fleste øl blir bedre ved lagring
evt.
så er det en god fremgangsmåte her og:
http://norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/44-ekstraktbrygging
edit: feil temp (skulle være 12 grader ikke 18) og 3pk gjær. jeg limte inn noe som egentlig var en ale oppskrift. ale er lettere å lage en pils, så jeg anbefaler egentlig det istedet for lager