500W Varmelelement til gjæring

franknh

Norbrygg-medlem
Hei,

Hadde jo vært utrolig lettvint og kunne putte dette rett inn i tanken og slippe "ekstern oppvarming".
Tror dere jeg dreper gjæra uten effektstyring?
Gjærer 175L i rustfri tank.

 
Det er helt umulig å svare på sånn uten videre. Temperaturen vil være et resultat av effektflyten inn og ut av tanken. Du fyller på med 500W inn i tillegg til egenprodusert varme fra gjæringen. Man aner ingenting om effekten (effekttapet) fra tanken. Det igjen vil avhenge av formen på tanken, evt isolasjon, temperaturdifferansen mellom tank og omgivelsene. osv. Men generelt sett er det en dårlig ide å ikke ha temperaturregulering på varmen, spesielt i forbindelse med gjæring.
 
Takk for svar Torfinn,

Som vanlig skriver jeg halvparten av det jeg tenker. :p

Jeg tenker å styre denne med en Inkbird, men ikke effektstyring utover det. Altså når den er på så er det 500W.
Når jeg hører effektstyring tenker jeg på trinnløs justering av styrke.

Har liggende potmeter samt SSR som er beregnet for dette, eller er dette nødvendig?
Hvis gjæra tåler 500W når elementet er innslått kan jeg spare meg for mere mikkmakk.
 
Takk for svar Torfinn,

Som vanlig skriver jeg halvparten av det jeg tenker. :p

Jeg tenker å styre denne med en Inkbird, men ikke effektstyring utover det. Altså når den er på så er det 500W.
Når jeg hører effektstyring tenker jeg på trinnløs justering av styrke.

Har liggende potmeter samt SSR som er beregnet for dette, eller er dette nødvendig?
Hvis gjæra tåler 500W når elementet er innslått kan jeg spare meg for mere mikkmakk.
Da går det nok bra. Når elementet er nedsunket i væske så kan man ta på det. Det får god kjøling. Pass på å ha føleren over elementet. Så blir det selvsirkulasjon.
 
Har liggende potmeter samt SSR som er beregnet for dette, eller er dette nødvendig?

Jeg ville ha koblet inn dette i tillegg til Inkbird'en. Hvor mye energi du behøver å tilføre kommer jo an på hva du brygger og hvilken temperatur det er utenfor gjæringskaret. Jo lavere effekt, jo bedre.
 
Tilbake
Topp